Gerdab.IR | گرداب

سقوط آزاد ارزش سهام فیس‌بوک

تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۱

تحلیل‌گران بازار بورس انتظار داشتند با عرضه سهام فیس‌بوک، این بازار تحرک بیشتری پیدا کند، اما انتظارات آنها برآورده نشد.

به گزارش گرداب به نقل از وی تری، عرضه سهام فیس بوک با قیمت اولیه 38 دلار برای هر سهم آغاز شد و در حالی که انتظار می رفت با رشد تقاضا برای خرید این سهام، ارزش آن چندین برابر شود، حداکثر قیمت خرید ثبت شده برای این سهام به 45 دلار رسید و با گذشت زمان این رقم به سرعت کاهش یافت.

در آخرین ساعات کار بورس نیویورک ارزش سهام فیس بوک به علت عدم وجود خریدار کافی به سرعت کاهش یافت تا آنجا که تعدادی از کارگزاران مورد پشتیبانی این شرکت به سرعت وارد عمل شدند و برای اینکه از سقوط ارزش این سهام به زیر 38 دلار جلوگیری شود، خود همه سهام باقی مانده فیس بوک را خریداری کردند.

در نهایت ارزش هر سهم فیس بوک به 38.23 دلار سقوط کرد تا اولین روز حضور فیس بوک در بازار سهام به یک تجربه ناخوشایند برای "مارک زوکربرگ" مدیر عامل این شرکت مبدل شود که در همین روز جشن عروسی خود را هم برگزار کرده بود.

سقوط سریع ارزش سهام فیس بوک بر ارزش تعدادی از شرکت های همکار آن که امکانات این سایت برای عرضه خدمات و محصولات خود استفاده می کنند هم تاثیر منفی گذاشت. به عنوان مثال ارزش سهام شرکت Zynga که بازی های آن‌لاینی را برای اجرا در محیط فیس بوک طراحی و منتشر کرد تا 13 درصد کاهش یافت.

با این حساب نظر تحلیل گرانی که معتقد بودند عرضه سهام فیس بوک در بورس، بازار شبکه های اجتماعی و برنامه های تحت وب را متحول خواهد کرد، چندان درست از آب درنیامده و بحران اقتصادی فعلی حتی این شرکت را هم تحت تاثیر منفی خود قرار داده است. برخی تحلیل گران هم معتقدند قیمت اولیه در نظر گرفته شده برای هر سهم فیس بوک بالاتر از ارزش واقعی آن بوده است.

منبع: فارس