Gerdab.IR | گرداب

حاشیه‌های وب 22

تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۱

دانشنامه امام هادی علیه‌السلام/ جنایت را پیش‌بینی کنید/ ابر رایانه اتمی/ موبایل‌ها سن‌تان را حدس می‌زنند/ تشریح جسد با پرینتر سه‌بعدی/ تشخیص بیماری با تلفن همراه/ جوهر کاغذ را نامرئی کنید و...

به گزارش گرداب، "حاشیه‌های وب 22" همچون پنج‌شنبه‌های گذشته با خبرهای جذاب و خواندنی از سرتاسر دنیای فناوری تقدیم حضورتان می‌شود. بفرمایید؛ گوارای وجود!

دانشنامه امام هادی علیه‌السلام بر روی اينترنت قرار گرفت

در آستانه شهادت دهمين اختر تابناك امامت و ولايت حضرت امام علی‌النقی‌علیه‌السلام دانشنامه امام هادی، دارای 202 مطلب شامل مجموعه مقالات، گزيده كتاب، پرسش و پاسخ و چكيده پايان‌نامه در پايگاه اينترنتی حوزه قرار گرفت. این دانشنامه در قالب 13 نمايه اصلی و يك نمايه فرعی با هدف آشنايی بيشتر محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه با ويژگی‌های شخصيتی و اجتماعی دهمين پيشوای شيعيان راه‌اندازی شده است.
کلیک کنید!

بازي ويدئویي بيماران سكته مغزي هم توليد شد

محققان بازي ويدئويي‌اي طراحي كرده‌اند كه به بازتواني حركت اندام‌ها و بهبود هرچه سريع‌تر بيماران پس از سكته مغزي كمك مي‌كند. بازي ويدئويي "Circus Challenge" يك روش درماني ساده در منزل محسوب مي‌شود. فرد در حين بازي تشويق به حركت دادن بازو و دست مي‌شود و ناخودآگاه هدف اصلي از بازي را فراموش مي‌كند كه اين امر به بهبود سريع‌تر فرد از لحاظ جسمي و روحي كمك مي‌كند.



جنایت را پیش‌بینی کنید
محققان برای پلیس بر مبنای اصول علمی نوعی برنامه رایانه‌ای جهت پیش‌بینی جرائم ارائه كرده‌اند. مهم‌ترین كارایی این برنامه آن است كه مناطق احتمال وقوع جرم را به فضاهای كوچكی به طول و عرض 150 متر محدود و آنها را به صورت مربع‌های قرمز رنگی روی نقشه مشخص می‌كند. به این ترتیب مأموران پلیس به جای گشت‌زنی در سراسر شهر فقط به فضاهای تعیین شده به وسیله رایانه سركشی می‌كنند.

ساخت ابر رایانه کوچکی به ضخامت یک اتم
یک فیزیکدان ابر رایانه کوچکی ابداع کرده که ضخامت آن تنها یک اتم است. این ابر رایانه کوچک که از 300 اتم معلق در فضا ساخته شده است، این پتانسیل را دارد تا محاسباتی را انجام دهد که برای انجام آن‌ها به ابر رایانه‌ای بزرگتر از اندازه‌های موجود در جهان نیاز است، اما این رایانه يك ميلي‌متري تمام آنها را انجام می‌دهد.



تعيين سن و جنسيت افراد با تلفن همراه!
قابليت اين برنامه براي برآورد سن و جنسيت افراد بر پيشرفت‌هاي حوزه‌اي موسوم به بيومتريك تكيه دارد. يك دوربين در مكان مورد نظر به ثبت تصوير افراد پرداخته و اين نرم‌افزار به طراحي نقشه‌اي از آن بر روي يك نمودار مي‌پردازد. با اندازه‌گيري فاصله‌هايي مانند عرض ميان اندازه بيني و چشم‌ها و گوش، يك الگوريتم، ابعاد فرد را با يك پايگاه داده از ميانگين‌ها تطبيق مي‌دهد.



لحظات زندگي را از منظر چشمان خود ثبت كنيد
دانشمندان عينكي ساخته‌اند كه به ثبت فيلم و عكس از ديدگاه فرد در زندگي روزانه مي‌پردازد. اين عينك‌هاي آفتابي از نيروي برق استفاه كرده و شيشه رساناي متغير رنگي آن به عدسي‌ها اجازه تاريك و روشن شدن با فشار يك دكمه را مي‌دهد. همچنين اين عينك از دوربين‌هاي كوچك با قابليت ثبت ويدئوي 720 پيكسلي از طريق چشمان كاربر برخوردار بوده و با جهان از طريق يك سوراخ سوزني در ميان دو عدسي مواجه مي‌شود كه در اين حالت گويي از جايگاه چشم فرد به ثبت يك تصوير پرداخته شده است.



نرم‌افزار "رحلت دوست" به مناسبت ارتحال ملكوتی امامرحمت الله علیه منتشر شد
این نرم افزار شامل سخنرانی‌های حضرت امام، وصيت‌نامه‌های شهدا، گالری تصاوير سه‌بعدی، بازی‌های رايانه‌ای اسلامی و... است. سخنرانی‌های مقام معظم رهبری در حرم امام، امكان بيعت مجازی با امام خمينی، دو فيلم سينمايی و 10 قطعه فيلم مستند درباره امام خمينی كه از شبكه المنار لبنان پخش شده مطالبی است كه به نسخه جديد اين نرم‌افزار افزوده شده است.

تلفن‌هاي همراه بمب‌ياب به كمك مين‌يابان مي‌آيند
در اين سيستم از مگنتومتر (با قابليت هايي مانند قطب نما در گوشي تلفن همراه هوشمند) براي كشف اختلالات در ميدان مغناطيسي اطراف مواد منفجره استفاده مي‌شود. تلفن همراه هوشمند مجهز به اين برنامه نرم‌افزاري مي تواند 40 نوع مختلف مواد منفجره را از فاصله 30 سانتي‌متري شناسايي كند. براي افزايش ميزان برد تشخيصي به بيش از ابعاد 30*30 سانتيمتر مي‌توان تلفن همراه هوشمند را به يك بازوي روباتيك يا سر يك چوب متصل كرد.



پرینت سه بعدی بگیرید، تشریح کنید!
اکنون می‌توانید كالبدشكافي را با استفاده از بدن‌هاي مصنوعي پرينت گرفته شده به وسیله فناوري پرينت سه بعدي تجربه كنید. با فناوري پرينت سه بعدي مي توان طيف گسترده‌اي از آناتومي بدن انسان شامل عضلات، استخوان‌ها و حتي اندام را توليد كرد. اگرچه اندام پرينت گرفته شده بافت‌هاي بيولوژيكي واقعي نيستند، اما شامل موادي هستند كه به طور فيزيكي مي‌توانند وضعيت گوشت يا استخوان واقعي را شبيه‌سازي كنند.



جايگزيني صداي بوق با آگهي بازرگاني صوتي
يك موسسه تبليغاتي قصد دارد صداي بوق گوشي‌هاي هوشمند اندرويد را با تبليغات 10 ثانيه‌اي براي علامت‌های تجاری ثبت شده جايگزين كند. این شرکت به نصب يك بوق شماره‌گير جايگزين بر روي تلفن همراه پرداخته تا در زمان شماره‌گيري به جاي شنيدن صداي بوق از آگهي‌هاي بازرگاني صوتي از مارك‌هايي مانند فاكس، ان‌بي‌سي، وودافون و والمارت بهره‌مند شود.

بنیانگذار فیس‌بوک ازدواج کرد
"مارک زوکربرگ"، بنیانگذار و مالک بخش عمده‌ای از سهام شبکه اجتماعی فیس‌بوک، تنها یک روز پس از عرضه سهام این شرکت در بازار بورس طی مراسمی غیرمنتظره ازدواج کرد. در حالی که میهمانان منزل او در لس آنجلس گمان می‌کردند برای شرکت در مراسم فارغ‌التحصیلی دعوت شده‌اند، این دو را در لباس عروسی دیدند.



رونمايي از تراشه فوق‌العاده كارآمد "غيردقيق"
محققان از يك تراشه رايانه‌اي "غيردقيق" رونمايي كرده‌اند كه 50 سال تلاش صنعت براي دقت و درستي را به چالش كشيده است. "Slash power" از ارائه امكان بروز اشتباه به اجزای پردازش مانند سخت‌افزار براي افزودن و ضرب اعداد استفاده مي‌كند. با تنظيم هوشمندانه احتمال اشتباهات و محدود كردن محاسباتي كه به توليد اشتباه مي‌پردازند، طراحان دريافتند كه مي‌توان به طور همزمان به كاهش تقاضاي انرژي و افزايش چشمگير عملكرد پرداخت.



شناسايي جريان آب با تلفن همراه
محققان با استفاده از روبات‌هاي شناور مجهز به تلفن‌هاي همراه هوشمند، فناوري جديد كشف جريان آب را مورد آزمايش قرار دادند. در پروژه شبكه حسگرهاي شناور (FSN) شبكه‌اي از حسگرهاي تلفن همراه را مورد آزمايش قرار دادند كه مي‌توانند داده‌هاي لحظه‌اي با وضوح تصويري بالا را از آبراهه‌هاي دشوار براي نقشه‌برداري تهيه كنند.



نجات درختان با فناوري نامرئي‌سازي جوهر كاغذ
مهندسان موفق به حذف جوهر از كاغذ با استفاده از ليزر شدند که مي‌توان از آن‌ها دوباره در چاپگر و دستگاه فتوكپي استفاده كرد. اين فناوري مانند يك لاك غلط‌گير است كه در آن با پالس‌هاي كوتاه نور ليزر به حذف واژه‌ها و تصاوير چاپ شده بر روي برگه كاغذ مي‌پردازد.



مكان‌يابي نابينايان در داخل ساختمان با تلفن همراه مجهز به هدايتگر
محققان نوعي سیستم هدایتی داخل ساختمان براي افراد دچار اختلالات بينايي ارائه كردند. از نقشه‌هاي معماري دو بعدي ديجيتالي كه در حال حاضر در بسياري از ساختمان‌ها در دسترس بوده و همچنين از حسگرهاي كم هزينه مانند شتاب‌سنج و قطب‌نما كه در اغلب گوشي‌هاي هوشمند وجود دارند، براي هدايت كاربران دچار اختلالات بينايي استفاده كردند.



حرکت اشیا با قدرت ذهن؟!
یک شرکت تکنولوژی‌‌های پیشرفته بازوی رباتیکی را معرفی کرد که کاملا با امواج مغزی کنترل می‌شود. این کار به وسيله سنسوری با 96 الکترود انجام می‌شود که با نصب درون قشر حرکتی مغز، به امواج مغزی گوش می‌دهد. جالب اینجاست که این شرکت تنها به ابداع بخش نرم‌افزاری و سنسورهای ویژه این کار پرداخته و بازوهای رباتیک تولید نشده‌اند! در این مرحله تنها هدف این پروژه کمک به بیمارانی است که دچار فلج شده‌اند.



خانه‌ای منحصر به فرد که جلوتر از شما فکر می‌کند!
با نصب صفحه مدار Electric Imp هر دستگاهي بدون نياز به سيستم‌هاي سخت افزاري يا نرم‌افزاري به اينترنت متصل مي‌شود. در خانه‌هاي آينده يخچال هم مي‌تواند محتويات و يا اتمام شير و كره را از طريق سيستم Wi-Fi به صاحبش اعلام كند؛ لامپ مي‌تواند همزمان با غروب خورشيد و بدون نياز به تنظيمات مخصوص روشن شود و سيستم گلخانه به‌طور خودكار و در زمان خشك شدن خاك به گياهان آب بدهد.



تبديل تلويزيون به رايانه از طريق USB
رايانه‌هاي آينده در ابعاد يك USB بي‌سيم خواهند بود كه مي‌توانند تلويزيون را به يك رايانه تبديل كنند. يو اس بي "Cotton Candy" مي‌تواند هر تلويزيوني را به يك رايانه با سيستم عامل اندرويد، دستگاه بازي HD و واژه‌پرداز از طريق اسناد گوگل (Google Documents) مبدل كند و تنها به يك صفحه كليد و موس نياز است. 



تشخيص آسان بيماري‌ها با موبایل هوشمند!
محققان اكنون در حال ساخت يك بيني الكترونيكي با قابليت احساس بخارهاي شيميايي هستند كه با كوچك‌تر كردن آن مي‌توان در آينده، يك سيستم آسان و مقرون به صرفه را براي تشخيص اوليه بيماري‌ها در اختيار پزشكان قرار داد. اين سيستم، شامل ساخت يك ضميمه گوشي هوشمند به انضمام يك برنامه بيني الكترونيك است.

حسگری که تغییرات گل‌ها را پیامک می‌کند
با قرار دادن یک حسگر در گلدان و نصب برنامه اجرایی طراحی‌شده برای آی‌فون هر وقت گیاه به آب یا نور بیشتر احتیاج دارد و هرگاه دمای آن تغییر می‌کند، پیامکی به تلفن همراه شما ارسال می‌کند. این حسگر در کنار گیاه شما قرار می‌گیرد، سطح آب و دما را کنترل می کند و با تعامل با آی‌فون می‌تواند سلامت کامل گیاه را تضمین کند.



هشدار گم شدن روی تلفن همراه برای بیماران آلزایمری
کفش‌های هوشمند دارای یک گیرنده موقعیت‌یاب جهانی و یک سیم‌کارت برای ارسال موقعیت کفش‌ها است که به یافتن مبتلایان به آلزایمر کمک می‌کند. فرستنده رادیویی در پاشنه راست کفش کار گذاشته شده که می‌تواند محل دقیق کاربر را نشان دهد و اطلاعات را با فاصله‌های مشخص به ایستگاه مرکز تعیین‌شده ارسال کند. یکی از مشکلات این فناوری عمر کوتاه باتری گیرنده موقعیت یاب آن و قیمت نسبتا بالای این کفش است.