Gerdab.IR | گرداب

443 میلیارد تومان؛ سود کلیک‌های کاربران ایرانی برای گوگل

تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۱

هر ایرانی روزانه به طور میانگین 5 بار در گوگل جستجو می‌کند و میانگین سالیانه تعداد دفعات جستجو در گوگل به وسیله کاربران ایرانی یک هزار و 825 بار اعلام شده است.

به گزارش گرداب، هر کاربر ایرانی به طور متوسط روزانه 5 بار در موتور جستجوگر گوگل جستجو می‌کند و با احتساب حدود 36.5 میلیون کاربر اینترنت در ایران، این موتور جستجوگر بالغ بر 443 میلیارد تومان در سال از کاربران ایرانی سود کسب می‌کند.

شاید کمتر کاربر ایرانی را بتوان یافت که روزمره با اینترنت سر و کار داشته باشد و گذارش به موتور جستجوی گوگل نیفتاده باشد. اغلب این کاربران جامع و کامل بودن منابع دسترسی به این موتور جستجوگر را دلیل سر زدن به این سرویس دهنده عنوان می کنند اما رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران معتقد است که عادت به استفاده از گوگل بیشتر جنبه روانی دارد.

عادت استفاده ایرانیها از موتور جستجوی گوگل
"علی حکیم جوادی"، ایران را از جمله کشورهایی عنوان کرد که کاربران اینترنت آن بیشترین استفاده را از موتور جستجوی گوگل دارند و گفت: «هم اکنون موتورهای جستجوی داخلی و خارجی مانند گوگل بسیار وجود دارد اما کاربران به لحاظ روانی به استفاده از گوگل عادت دارند.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: «آمارهای جهانی نشان می دهد که 70 درصد بازدیدکنندگان موتورهای جستجو معمولا با وجودی که هر چند میلیون صفحه از یک جستجو به آنها پیشنهاد داده شود تنها همان 7 گزینه ابتدای صفحه نخست را انتخاب می کنند و 30 درصد کاربران نیز حداکثر تا دو صفحه بعد را انتخاب خواهند کرد و حتی از منظر معتبر بودن موارد یافت شده نیز باید گفت که صفحات بعدی موتورهای جستجو دارای اطلاعات به روزی نیست، اما در نهایت به لحاظ روانی کاربر چون می بیند که در یک جستجو، موتور جستجو یک میلیون صفحه پیدا کرده است این تصور برایش به وجود می آید که این موتور جستجو بسیار کامل و جامع است.»
 
وی افزود: «ما نمی گوییم گوگل موتور جستجوی کاملی نیست اما به آن شکل هم نیست که ما نتوانیم نیازهای روزانه خودمان را با موتورهای دیگر تامین کنیم.»
 
سودآوری گوگل از کاربران ایرانی
بر اساس نتایج تحقیقات به عمل آمده، کل سود موتور جستجوی گوگل در سال 2011 حدود 36 میلیارد دلار بوده که سود این موتور جستجو از کاربران ایرانی در سال گذشته، 443 میلیارد تومان -البته با قیمت دلار 1600 تومانی- تخمین زده شده است.

بر این اساس هر ایرانی روزانه به طور میانگین 5 بار در گوگل جستجو می‌کند و میانگین سالیانه تعداد دفعات جستجو در گوگل به وسیله کاربران ایرانی یک هزار و 825 بار اعلام شده است.

در این بررسی ها مشخص شده که 40 درصد کلیک کاربران ایرانی روی لینک های تبلیغاتی ظاهر شده در نتایج جستجو است و 7.3 بار تعداد دفعاتی است که کاربران ایرانی در سال بر روی لینک های تبلیغاتی کلیک می‌کنند. بر این اساس میانگین درآمد گوگل به ازای هر کلیک بر لینکهای تبلیغاتی 1.04 دلار و میانگین درآمد سالیانه گوگل از هر کاربر 7.3 دلار است و در مجموع این موتور جستجو از کاربران ایرانی طی یک سال 277 میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

موتور جستجویی که قرار بود جای گوگل را بگیرد
سودآوری گوگل از کاربران ایرانی در حالی مطرح می شود که موضوع راه اندازی یک موتور جستجوگر بومی و ملی که بتواند با موتورهای جستجوگری چون "یاهو" و گوگل رقابت کند در نیمه سال 89 و از سوی "رضا تقی پور" وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد و وی اعلام کرد که ایران برای جوابگویی به نیازهای داخلی می خواهد موتور جستجوگر ملی راه اندازی کند و حتی این طرح ملی در برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور پیش بینی شده است.

در آن زمان یکی از مسئولان سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در تشریح آغاز به کار این پروژه تاکید کرد که حتی پیشنهاداتی در مورد نام این طرح ارائه شده که وزیر ارتباطات از عنوان "یاحق" برای نام این موتور جستجوگر یاد کرده است.

اما هم اکنون و با برنامه های در دست اقدام در این مورد این طور استنباط می شود که سیاست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای موتور جستجوگر ملی تغییر یافته و این وزارتخانه قصد دارد نسبت به ارتقای موتورهای جستجوگر داخلی فعلی اقدام کند و تنها به یک موتور جستجوی ملی واحد بسنده نکند.

منبع: مهر