به گزارش
گرداب، کارشناس فناوری اطلاعات با تاکید بر توسعه ساخت بازیهای رایانه ای کوچک در ایران و افزایش سهم ایران در این حوزه گفت: «هم اکنون تولید بازیهای کوچک برای تلفن های همراه بسیار اقتصادی است و با یک برنامه ریزی دراز مدت می توان جایگاه مناسبی در جهان پیدا کرد.»
دکتر "علی اکبر جلالی" با اشاره به حضور 30 هزار جوان در نخستین دوره مسابقات بین المللی فوتبال رایانه ای -جام دیجیتال- اظهار داشت: «برگزاری اینگونه مسابقات از جهات متفاوت برای کشور مهم است. از این طریق می توان بر روی نسل جوانی که وارد فضای دیجیتالی شده مدیریت مناسبی داشت و اشتیاق و علاقه آنها را در جهت مناسب ساماندهی کرد تا زمینه توسعه اقتصادی و اشتغال از طریق توسعه صنعت بازیهای رایانه ای به وجود آید.»
وی گفت: «خوشبختانه توسعه مدارس هوشمند در کشور آغاز شده و این امر کمک شایانی به شناسایی استعدادهای جوان می کند. در کشورهای توسعه یافته محتوای بسیاری از دروس از طریق اینگونه بازی ها به دانش آموزان منتقل می شود، مدارس هوشمند می توانند بسترساز توسعه بازی های رایانه ای آموزشی در کشور باشد.»
جلالی با بیان اینکه نسل دیجیتال در ایران شکل گرفته و در حال گسترش است، خاطرنشان کرد: «این نسل می تواند فضای جدیدی از فعالیتهای تفریحی و ورزشی را در کشور تعریف کند. شاید برای مدیرانی که اینک بر سر کار هستند با این تعاریف ناآشنا باشد لذا باید فرصت نوآوری و خلاقیت را برای جوانانی که امروز نشان داده اند از این فرصتها استقبال می کنند به وجود آورد.»
وی افزود: «حضور بیش از 30 هزار نفر برای مرحله اول یک جام می تواند علامت بسیار قوی برای مسئولان و سیاستگذاران جامعه که نگران استفاده نسل جوان از فضای دیجیتال هستند، باشد و مسئولان بدانند برای توسعه اقتصادی می توانند به دنبال روش های جدیدی باشند که نسل جوان خود آن را انتخاب کرده و به دنبال آن است.»
این استاد دانشگاه گفت: «متأسفانه بهرغم علاقه نسل دیجیتال امروز مسئولان تصمیم ساز و تصمیم گیر نتوانسته اند با این پدیده همراه شوند و همواره نگران توسعه هستند. شاید چنین جام هایی بتواند زمینه توسعه کیفی تر کاربردهای فناوری اطلاعات را برای ارتقای زندگی شهروندان به دنبال داشته باشد. بر این اساس باید چنین برنامه هایی متناسب با استراتژیهای توسعه فناوری اطلاعات و کاربردهای آن پیش رود.»
این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه به طور مثال شورای عالی فضای مجازی که به تازگی تشکیل شده و مسئولیت بسیار سنگینی دارد باید در این حوزه بسیار قوی شرکت کرده و از نزدیک نیازهای واقعی جوانان نسل دیجیتال را درک کند تا در سیاستگذاری و تأمین استراتژی های اینترنت و فناوری اطلاعات تصمیمات واقعی بگیرد، افزود: «به صنعت بازی های رایانه ای در دو شاخه نرم افزار و سخت افزار می توان توجه کرد که حوزه نرم افزاری به شدت در حال توسعه است به ویژه از زمانی که تلفن هوشمند در جهان توسعه پیدا کرده و بازی های رایانه ای به بازی های موبایل کشیده شده و فضای بیشتری برای توسعه صنعت بازی ها به وجود آمده است.»
مسابقات بین المللی جام دیجیتال 17 تا 29 تیرماه با حمایت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در حال برگزاری است.
منبع:
مهر