آسيب شناسي دلايل بي‌توجهي به ساخت بازي‌هاي رايانه‌اي بومی (1)

خشونت و ابتذال بازي‌هاي مدرن با افکار فرزندان‌مان چه می‌کند؟

تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۱

بازي‌های خشن آثار مخرب روحي و جسمي در كودكان و نوجوانان بر جاي مي‌گذارند كه با توجه به ظرافت فكر و ذهن‌شان جبران آن‌ها شايد براي هميشه ناممكن شود.

گرداب- بازيهاي رايانه اي يكي از سرگرمي هاي كودكان، نوجوانان، جوانان و حتي بزرگسالان در عصر جديد است. اين بازيهاي مهيج و پركشش ساعتها نوجوان و جوان ما را در مقابل صفحه نمايشگر ميخكوب كرده او را از دنياي واقعيات به عالم تخيلات فرو مي برد و در اين گير و دار يا چيز اندكي را به او مي آموزد و يا چيزي را از او مي گيرد، يا اينكه او را در تخيلات بي پايان به حال خود رها مي كند.

اين بازي ها در كنار محاسن شان گاه آثار مخرب روحي و جسمي در كودكان و نوجوانان بر جاي مي گذارند كه با توجه به ظرافت فكر و ذهن شان جبران آنها شايد براي هميشه ناممكن شود.

در اين دنياي پرهياهوي بازيهاي رايانه اي، آنچه بيش از پيش اذهان را به خودش مشغول مي كند ورود بازيهاي رايانه اي خارجي با مفاهيم و محتواي آمريكايي-غربي به منظور ترويج بي بندوباري و زندگي به سبك غربي ها، آموزش و نحوه استفاده از مواد مخدر و تبليغات ضد ديني در سطح جامعه و بين مخاطبان مختلف كودكان، نوجوانان و جوانان با قيمتهاي بسيار نازل است.

دسترسي آسان و بدون كمترين نظارتي از سوي خانواده ها و مسئولان فرهنگي كشور بزرگ ترين آسيبي است كه نسل جديد را مورد هجمه و تهديد قرار مي دهد.

وقتي در هر سوپرماركت و بقالي يا سر هر چهارراهي سي دي هاي بازي رايانه اي خارجي با گرافيك هاي بسيار بالا و تنها به قيمت 1000 تا 1500 تومان بر صفحه لب تاپ فرزند 15-16 ساله ما عقل و هوش از سرش مي برد و چشم و گوش او را كور مي كند و عنان از كف اختيار خانواده ها خارج مي شود، واقعا بايد همه به خود بيايند. مسئولان فرهنگي كشور در كنار شركتهاي توليدكننده بازيهاي رايانه اي داخلي و شركتهاي خصوصي توزيع كننده اين بازيها دوشادوش والدين و خانواده ها، نوجوانان و جوانان را از گرداب اين بازيهاي مخرب نجات دهند و غفلتي كه نسبت به ساخت بازيهاي رايانه اي داخلي با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس صورت گرفته را جبران کنند.

افراط در مصرف بازيهاي رايانه اي مخرب است
متأسفانه در يك مقطع زماني بازيهاي رايانه اي خيلي بي در و پيكر وارد كشور شد و الان خوشبختانه از نظر علمي، كارهاي پژوهشي زيادي در اين خصوص انجام شده است. ضمن اينكه بايد اذعان داشت بازيهاي رايانه اي في نفسه آثار مخرب ندارد اما افراط در استفاده از اين بازيها مخرب است و تأثير سوء دارد.

"بابك كرباسي"، دبير انجمن بازي سازان انقلاب اسلامي با بيان اينكه نحوه استفاده از بازيهاي رايانه اي بين بچه ها و كاربران از نظر فيزيكي، محتوا، خشونت بازي و صدا و مسائل حاشيه اي كه در متن اين بازيها مثل خشونت و مسائل جنسي وجود دارد، تأثير مخرب دارد، خاطرنشان مي كند: «اين گونه بازيها باعث ضربه زدن به روحيه افرادي مي شود كه نه تنها از نظر سني بلكه از نظر اعتقادي و ديني براي آنها خوب نيست و متأسفانه اين بازي ها در اختيار مخاطبان زيادي قرار گرفته است.»

وي مي گويد: «طبق آمار رسمي بيش از 2 هزار و 500 عنوان بازي وارد كشور شده است كه اين رقم غير از بازيهاي دانلود شده از طريق اينترنت است و قرار بود مركزي كار ساماندهي بازيها را بر عهده بگيرد و از طريق ساز و كار اجرايي بتوانند آن را كنترل كنند، اما اين كار به نتيجه نرسيد.»

به كرباسي مي گويم مگر بنياد ملي بازي هاي رايانه اي اين وظيفه را بر عهده ندارد؟ در پاسخم مي گويد: «در حال حاضر كل نظارت، كنترل و رسيدگي به بازيها بر عهده بنياد ملي بازي هاي رايانه اي است، يك بنياد خصوصي كه در ابتدا با 150 هزار تومان بودجه كار خود را در اين زمينه شروع كرد، اما در اين حوزه سوءاستفاده هاي زيادي مي شود.»

دبير انجمن بازي سازان انقلاب اسلامي در ادامه با بيان اينكه 6 زونكن و پرونده در خصوص بازي هاي رايانه اي به قوه قضائيه تحويل داده اند، اضافه مي كند: «متأسفانه بازيهايي كه كشورهاي آمريكايي و غربي مي سازند با قديم بسيار متفاوت است. آنها از اين طريق سعي در تخريب افكار ديني و اعتقادي جوانان و نوجوانان دارند، اين بازيها الان از يك عكس فراتر رفته و به اين سمت مي رود كه كاربر در حين بازي، گويي دارد زندگي مي كند و اين بازي ها به راحتي مجوز مي گيرند.»

به او مي گويم اين مجوزها چگونه صادر مي شود؟ در توضيحاتي مي گويد: «بنياد ملي قبل از توزيع بازي ها به شركتهاي خصوصي، اين بازي ها را بررسي مي كند و صحنه هاي خلاف شئونات اسلامي و ديني را سانسور مي كند اما محتواي اين بازيها نياز به تغيير دارد، ضمن اينكه دست شركتهاي توزيع كننده براي سوءاستفاده خيلي باز است اين مقوله نياز به نظارت قوي تري دارد و دولت بايد در اين خصوص حمايت جدي تر از بازي سازان داخلي كند.»

كمبود نيروهاي متخصص در زمينه بازي سازي
بومي سازي فرهنگ ايراني-اسلامي نياز به عزم جدي مسئولان فرهنگي و حمايت بيشتر آنها از بازي سازان ايراني دارد.

"محمدامين علي اكبر" بازي ساز رسانه اي با اشاره به مشكلات بازي سازان در ايران مي گويد: «در بازي سازي كمبود نيروي متخصص و به روز وجود دارد و ما براي اينكه بتوانيم در سطح دوم جهاني رقابت كنيم نيازمند ايجاد رشته دانشگاهي و فراهم كردن زمينه هاي آموزشي در حوزه بازي سازي هستيم.»

وي مي گويد: «در رابطه با بازي سازي كشورهاي غربي سرمايه گذاري سنگيني در كشورهاي همسايه ايران مانند هندوستان انجام مي دهند تا ايران كشور اول منطقه در اين حوزه نباشد.»

اين بازي ساز رايانه اي با اشاره به اينكه برخي دستگاه هاي فرهنگي در امر حمايت از شركتهاي بازي سازي به صورت منفعت طلبانه برخورد مي كنند، مي گويد: «ما براي اينكه از توليدات آرشيوي جلوگيري كنيم و بتوانيم به صورت دقيق به بومي سازي در بازيهاي رايانه اي دست پيدا كنيم، بايد بر اساس نياز اين حوزه برنامه ريزي كنيم نه بر اساس نياز دستگاهها.»

غفلت درساخت بازيهاي انقلابي و دفاع مقدس
ساخت بازيهاي مرتبط با فرهنگ و تمدن ايراني، دفاع مقدس و داستانهاي قرآني بايد در دستور كار جدي بازي سازان قرار گيرد.

بابك كرباسي در ادامه صحبتهاي خود با بيان اينكه تاكنون نسبت به ساخت بازي با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس غفلت صورت گرفته است، با نگاه انتقادي به صنعت بازي سازي اضافه مي كند: «اگر به صنعت بازي سازي به عنوان موضوع جنگ نرم نگاه كنيم، ابزاري براي مقابله با دشمنان است. اما متأسفانه تا به حال نسبت به اين موضوع منفعل بوده ايم، صنعت و هنر بازي سازي هنوز ساماندهي نشده است و مشكلات ما به گوش مسئولان نمي رسد، از اين رو براي ادامه مسير رو به رشد صنعت بازي سازي در كشور نيازمند حمايت مسئولان فرهنگي هستيم تا اين صنعت به بيراهه نرود.»

از دبير انجمن بازي سازان انقلاب در خصوص اهداف تأسيس اين مركز سؤال مي كنم. او با اشاره به اينكه مركز بازي سازان انقلاب اسلامي به منظور حمايت بيشتر از سازندگان بازي هاي انيميشني ارزشي تأسيس شده است، مي گويد: «آموزش، توليد، اطلاع رساني و ايجاد ارتباط بين دستگاه هاي متولي از مهم ترين اهداف راه اندازي اين انجمن است و در مجموع هدف ما حمايت از پروژه هايي است كه تامين كننده اهداف نظام جمهوري اسلامي است.»

كرباسي اضافه مي كند: «اولين پروژه مركز ساخت بازي با نام "راز روشن" است كه مربوط به زندگي شهيد "مصطفي احمدي روشن" و تيم هاي تروريستي است كه قالب ملي و انقلابي دارد و اميدواريم با بودجه اي كه وعده داده شده پروژه را گسترش دهيم و هم اكنون اعضاي اين مركز 20 پروژه توليد بازي ها را در دست تهيه دارند.»

اتاق خواب بچه ها مجهز به تكنولوژي روز دنيا!
اشكان تنها فرزند خانواده است كه به تازگي وارد يازدهمين بهار زندگي اش شده است. اتاق خوابش با انواع و اقسام اسباب بازي هاي جديد و وسايل ارتباط جمعي و تكنولوژي روز دنيا مثل اينترنت و لپ تاپ و تلفن همراه تجهيز شده است. اين نوجوان از پول توجيبي خود هفته اي يك سي دي بازي جديد از سوپري محله تهيه مي كند و والدين بدون هيچ گونه نظارتي بر محتوا و مضامين بازي ها از آرامش ظاهري فرزند خود خرسندند و خطر و آثار مخرب اين بازي ها زماني بروز مي كند كه حمله هاي شبانه و رفتار خشونت آميز خواب خوش و آرامش را در اين خانه به ظاهر آرام به هم مي ريزد.

شب از نيمه گذشته كه فريادهاي غيرعادي و جملات نامفهوم خواب را از اين خانه و به خصوص اتاق مجلل و شيك تك فرزند خانواده مي ربايد.

- همه تسليم شويد، اسلحه هاتون رو زمين بذاريد.
- حالا گروه مقابل حمله كنيد بزنيد، همه شون رو تيربارون كنيد، بكشيد اين لعنتي ها رو هيچ كدومشون رو زنده نذاريد، همه بايد بميرند، شليك كنيد، شليك كنيد من بايد حاكم اين سرزمين بشم، بزنيد، جوي خون راه بندازيد و...

به راستي چه كسي مسئول به هم ريختن آرامش دروني كودكان، نوجوانان و جوانان است؟ بي ترديد دشمنان سرسپرده ايران اسلامي و دست نشاندگان صهيونيستي آنها با ترويج خشونت و جنگ و كشتار از طريق بازي هاي رايانه اي و تزريق فرهنگ مبتذل غربي به نسل جديد سعي در تخريب و تضعيف روحيه ديني و مذهبي جوانان و نوجوانان دارند، اما آنچه كه مي تواند در برابر اين هجمه و ناتوي فرهنگي سد راه دشمنان شود، هوشياري خانواده ها، نظارت دقيق تر مسئولان فرهنگي و نظارت قوي تر بر واردات بازي هاي رايانه اي خارجي و حمايت بيش از پيش از سازندگان و توليدكنندگان بازي هاي رايانه اي داخلي است.

"بهروز مينايي"، مديرعامل بنياد ملي بازي هاي رايانه اي است، وی با اشاره به اينكه بازي هاي رايانه اي 24 سال است كه در ايران رواج يافته، مي گويد: «اين بازي ها از زماني كه سگا، ميكرو و كامپيوتر در كشور رايج نبود، وارد بازار مي شد و آرام آرام با قوي تر شدن كامپيوتر شخصي، هر نفر يا هر بچه اي در خانه يك رايانه دارد و آن را تقريباً وسيله اي براي بازي خود مي داند و كشورهاي غربي هم از بهتر شدن گرافيك كامپيوترها نهايت استفاده را كردند و براي رونق بازارشان متناسب با فرهنگ خود، اقتصاد و ارزآوري شان را در رسانه بازي پيدا كردند، رسانه بازي تا مدتها رسانه سوم و چهارم محسوب مي شد اما از سال 2006 به بعد به عنوان رسانه پيشرو مطرح شد و از فيلم و موسيقي پيشي گرفت و براي كشورهاي غربي مثل آمريكا، ژاپن، كانادا و انگليس سودآوري داشت و ناشران بازي ها و متن تمام بازي ها به وسیله عوامل صهيونيست ها و فراماسونر بزرگ اداره مي شد و در نهايت بحث جهاني سازي خود را مطرح كردند كه همه بايد مثل آنها مصرف گرا شوند و تفكرات و لذائذ غربي را دنبال كنند و همه اين توطئه ها را در بازي هاي رايانه اي رقم زدند.» وي ضمن اينكه در مطالب بالا به نقاط منفي بازي هاي رايانه اي و چگونگي راه يابي و ورود آنها به كشور اشاره می کند در ادامه صحبت هاي خود به نقاط مثبت بازي هاي رايانه اي مي پردازد و مي گويد: «رايانه و بازي هاي كامپيوتري ابعاد مثبتي هم دارد و قدرت مديريت را به فرد ياد مي دهد.»

مينايي اضافه مي كند: «هر وسيله اي كه به عنوان يك رسانه مطرح است همان طور كه عامل ضلالت و گمراهي مي شود، مي تواند عامل هدايت هم باشد، اگر رسانه را بشناسيم و به جاي اينكه الكل و قمار و بي بند و باري را ترويج دهد، مسائل فطري و انساني و سبك زندگي انساني را معرفي کند بهترين وسيله براي فرهنگ بومي خودمان مي شود.»

به او مي گويم آيا از 4 سال و نيم قبل كه اين بنياد راه اندازي شده است تا چه حد توانسته در پياده كردن اهداف فوق و موارد مثبتي كه بدان اشاره كرديد، موفق باشد، چون كماكان شاهد خريد و فروش بازي هاي رايانه اي خارجي در اماكن عمومي بدون هيچ گونه ممنوعيت قانوني هستيم.

مينايي در توضيحاتي اين طور مي گويد: «پس از راه اندازي اين بنياد نظام "اسراء" را به وجود آورديم كه در اين نظام محتواي بازي ها را بر اساس نسخه هاي بومي خود محك مي زنيم و اگر نكات منفي در بازي هاي رايانه اي وجود داشته باشد يا خط قرمزهاي ما را نقض كرده باشد، اجازه ورود آن بازي ها به بازار را نمي دهيم. چون در برخي از اين بازي ها كشورهاي مسلمان را به عنوان تروريست مطرح مي كنند و كساني كه اهداف سياسي دارند از دريچه رسانه بازي سعي در رسيدن به مقاصد شوم خود مي كنند.»

مينايي با اشاره به اينكه برخي از اين بازي ها از طريق اينترنت داخل خانه ها و وارد كامپيوترهاي شخصي مي شود و ما نمي توانيم نقش نظارتي خود را در اين خصوص انجام دهيم، خاطرنشان مي كند: «با توجه به اينكه قانون كپي رايت در كشور وجود ندارد حتي نسبت به فيلم هايي كه به ظاهر خريداري شود، قانون كپي رايت خاصي نيست و ما با اصرار به شوراي عالي انقلاب فرهنگي متذكر شديم كه اگر كپي رايت رعايت شود مي توانيم از هجمه ورود بازي هاي غربي به داخل كشور جلوگيري كنيم.»

وي اضافه مي كند: «با اين قانون مي توانيم از هجوم بازي هاي غربي كه سونامي سنگيني وارد كشور مي كند جلوگيري كنيم. در حال حاضر بازي هاي رايانه اي خارجي با قيمت ارزان و كيفيت بالا عرضه مي شود و ما تقريباً در اين مدت فعاليت توانستيم 700 بازي غيرمجاز از 2000 بازي مطرح شده را شناسايي كنيم و جلوي توزيع آنها را بگيريم و 700بازي ديگر نيز بايد ويرايش و اصلاح شود تا بتواند وارد بازار شود و 600 بازي ديگر هم مجاز هستند و بايد مورد طرح رده بندي سني 7-15-16-17 و 25 سال قرار گيرند.»

به مينايي مي گويم اما علي رغم توضيحات شما چرا همچنان شاهد فروش بازي هاي غيرمجاز خارجي در فروشگاه هاي مختلف هستيم مگر شما وظيفه نظارتي بر كار اين فروشگاه ها نداريد؟ توضيح مي دهد: «ما شبكه توزيع مناسبي نداريم، نظارت بر كف بازار و نحوه توزيع بازي ها بر عهده بنياد نيست بلكه نظارت بر عرضه محصولات فرهنگي و بازي هاي رايانه اي بر عهده ستاد حمايت و صيانت از محصولات فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، ضمن اينكه هولوگرام روي سي دي هاي بازي به منظور شناسايي و تأييد بازي است كه يك بازي مجاز از غيرمجاز تميز داده شود.»

به مدير بنياد ملي بازي هاي رايانه اي مي گويم، متأسفانه روي خيلي از همين بازي هاي غيرمجاز هم هولوگرام شما و بنياد ملي درج شده است! وي براي اثبات حقانيت فعاليت بنياد اضافه مي كند: «ما هولوگرام را دانه اي 100تومان به شركت ها مي دهيم اما نمي دانيم روي چه سي دي هايي مي خورد! ما بازرسي مي كنيم و به ستاد، گزارش تخلفات را ارائه مي دهيم اما اجراي عملياتي كف بازار بر عهده ستاد است. در ضمن خيلي از بازي ها به صورت قاچاق وارد كشور و توزيع مي شود و برخي هولوگرام ندارد همچنين بعضي هولوگرام بازي ايراني را روي بازي هاي نامناسب خارجي مي گذارند، برخورد با اين تخلفات بر عهده قوه قضائيه و اماكن است. كم كاري از بنياد نيست ما تلاش خود را براي شناسايي و ويرايش بازي ها انجام مي دهيم اما وقتي يك بازي وارد بازار مي شود انواع تخلفات از قبيل هولوگرام يا جابه جايي يك بازي ويرايش شده با نسخه اصلي ويرايش نشده، روي سي دي هاي بازي ها صورت مي گيرد كه آن تخلفات هم به وسیله شركت هاي توزيع كننده انجام مي شود.»

منبع: کیهان