Gerdab.IR | گرداب

حاشیه‌های وب 38

تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۱

اماکن زیارتی را از آسمان ببینید/ کم‌مصرف‌ترین کامپیوتر جهان/ خاموش‌کننده اتوماتیک رایانه/ آدرس‌های مزاحم را در یاهو قرنطینه کنید/ اندازه‌گیری ضربان قلب با آی‌فون/ هارددیسک 5میلی‌متری/ بی‌سیمی در لباس تلفن هوشمند و...

به گزارش گرداب، "حاشیه‌های وب 38" همچون پنج‌شنبه‌های گذشته با خبرهای جذاب و خواندنی از سرتاسر دنیای فناوری تقدیم حضورتان می‌شود. بفرمایید؛ گوارای وجود!

آمار دارندگان تلفن همراه در جهان
يك گزارش منتشرشده از سوي بانك جهاني اعلام كرده كه سه چهارم از جمعيت كل دنيا به يك تلفن همراه دسترسي دارند.
بر اين اساس يك ميليارد مشترك تلفن همراه در سال 2000، به شش ميليارد نفر در سال جاري رسيده است.

ساخت دستگاه نشان‌دهنده علت قطعي تلفن
يك محقق ايراني، دستگاه نشانگر خرابي داخل را اختراع كرد.
مشترك با استفاده از اين دستگاه مي‌تواند تشخيص دهد قطعي تلفن مربوط به داخل ساختمان يا خير.
اين دستگاه، با قابليت نصب دائم در ورودي منازل، منجر به جداسازي خطوط سمت مشترك مي‌شود.



کنترل لامپ رومیزی با حرکات دست

شما می توانید با استفاده از تکنولوژی Arduino و چند ابزار الکترونیکی ساده، هر لامپ رومیزی را به گجتی تبدیل کنید که با حرکات دست شما کنترل می شود.
مدار ساده Arduino به راحتی تعامل با محیط را برای شما ممکن می‌سازد. این مدار یک نمونه اپن‌سورس الکترونیکی و انعطاف‌پذیر است که به راحتی با سخت‌افزار و نرم‌افزارهای فراوانی کار می‌کند.



نقشه‌های آنلاين اماكن زيارتی در دسترس زائران قرار گرفت
با استفاده از نرم افزار "نگاهی به اماكن اسلامی از آسمان" برای آشنايی و دست‌يابی هر چه بهتر و بيشتر زائران حج، عمره و عتبات عاليات، نقشه آن‌لاين اماكن زيارتی كشورهای عربستان و عراق در سايت اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب قرار داده شده است.

فناوري جديد مكالمه تلفني را هنگام رانندگي قطع مي‌كند
محققان قصد دارند با استفاده از يك فناوري مانع مكالمه راننده‌ها با تلفن همراه در حين رانندگي شوند. اين فناوري، با استفاده از سيگنال، تلفن راننده را قطع مي‌كند.

تصویر پشت قاب فلزی آی پد مینی لو رفت

چینی‌ها از قاب فلزی آی‌پد مینی عکس گرفته و روی اینترنت منتشر کردند.
علی‌رغم گفته‌های قبلی این قاب حکایت از 7 اینچی بودن نسل بعدی آی‌پد دارد.
سایت چینی با انتشار این عکسها و ارجاع تصاویر به منابع آگاه تحلیل خود در مورد آی‌پد مینی را عنوان کرده است. به گفته سایت مذکور از این عکس می‌توان اتصال‌دهنده 9 پینی را به جای 30 پینی مشاهده کرد که خود تحولی در ابزارهای ساخت اپل به شمار می‌آید.



محقق ایرانی دستگاه خاموش‌کننده اتوماتیک رایانه ساخت
این دستگاه در رایانه‌های خانگی و شبکه‌های رایانه‌ای شرکت‌ها و موسسات کاربرد دارد و با نصب نمونه دوم آن در رایانه‌ها، به صورت همزمان 50 رایانه در شبکه خاموش می‌شود.
با استفاده از این دستگاه 40 درصد در برق مصرفی رایانه‌های خانگی صرفه‌جویی می‌شود.

ساخت تراشه جديد براي شناسايي پول‌هاي تقلبي

محققان عربستاني در حال كار براي الصاق يك دستگاه حافظه بر روي اسكناس‌هاي ريال هستند. هدف از اين كار، كاهش جعل پول است اما در كنار آن، اين سيستم جديد از چند دستگاه الكترونيك ديگر بر روي تراشه برخوردار است.
اين تراشه مي‌تواند يك علامت راديويي RFID را به يك اسكنر ارسال كند و همچنين شامل يك حافظه غيرفرار بوده كه مي‌تواند يك ركورد از آن را در هر بار اسكن، ذخيره كند.

سوسك‌هاي سايبري براي جاسوسي در ساختمان‌ها و كمك به زلزله‌زدگان
محققان توانسته‌اند يك سوسك سايبري قابل كنترل از راه دور طراحي كنند و با انطباق دوربين‌هاي ويدئويي و ديگر حسگرها روي اين فناوري از آن براي ورود مخفيانه به ساختمانها و شناسايي بازماندگان مناطق زلزله‌زده استفاده كنند.
شيوه جديد اين محققان با ادغام يك تراشه كم‌هزينه سبك و در دسترس با يك گيرنده و فرستنده بي‌سيم بر روي سوسك ماداگاسكاري كار مي‌كند.



آی‌فون ضربان قلب افراد را اندازه‌گیری می‌کند
اخیرا شاهد عرضه نوع جدیدی از کاربرد ضربان قلب هستیم که نیازی به تماس فیزیکی با تلفن ندارد و می‌تواند به سادگی با نگاه کردن به صورت فرد، ضربان قلب او را نشان دهد.
در این فناوری افزایش حجم رگهای خونی در صورت، به دلیل افزایش جریان خون موجب می‌شود صورت نور بیشتری جذب کند و از این رو کاهش میزان نور منعکس شده از چهره را پی دارد.




خرمشهر را با "آخرین سنگر" دوباره فتح کنید

فضای گرافیکی واقعی‌گرایانه‌ای برای بازی رایانه‌ای "آخرین سنگر" طراحی شده و سبک این بازی اکشن اول شخص و برگرفته از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس است.
در این بازی 4 نفر از نیروهای مردمی هستند که برای آنها اتفاقاتی در زمینه آزادی خرمشهر می‌افتد.

كنترل علائم حياتي بدن با پوست الكترونيكي
با توجه به پيشرفت‌هايي كه در بخش بسترهاي پليمري، طراحي ريزتراشه، لامپ هاي LED، فناوري بي سيم و حتي پنل هاي خورشيدي صورت گرفته است، در آينده پوست‌هاي الكترونيكي ارتجاعي مي‌توانند انقلابي در بخش دستگاه‌هاي تشخيصي پزشكي ايجاد كنند.
در پروژه MC10 قطعات الكترونيك با خاصيت ارتجاعي است كه مي‌تواند اطلاعات پزشكي مانند ميزان ضربان قلب و تنفس و دماي بدن را به تلفن همراه كاربر ارسال كند.



ثبت خاطرات با Everyday.me، این بار راحت تر از همیشه

می‌توانید خاطرات خود را با مراجعه به وب سایت‌های مختلف و یا از طریق ایمیل برای همیشه در ابرها (سرویس های کلود) جاویدان کنید.
اپلیکیشن Everyday.me عملیات خاطره نویسی شما را به عهده می‌گیرد.
این سرویس با اتصال به حساب کاربری شما در برخی شبکه‌های اجتماعی کلیه فعالیت‌های شما در این مجموعه‌ها را با ثبت زمان در دفترچه خاطرات شما درج می‌کند.

با استراحت روي صندلي گهواره‌اي، برق توليد كنيد
زماني كه فرد بر روي صندلي نشسته و شروع به تكان دادن آن مي كند، يك آهنربا در طول يك واسط القايي از جنس مس شروع به لغزيدن مي‌كند.
با حركت آهن‌ربا به سمت جلو و عقب، جريان الكتريسيته توليد مي‌شود كه مي‌تواند در باتري‌هاي بزرگ ذخيره شده يا براي شارژ همزمان دستگاه‌هاي الكترونيكي و گجت‌هايي مانند تبلت و تلفن همراه هوشمند مورد استفاده قرار بگيرد.



نخستین رایانه لوحی ویژه کودکان از راه رسید
به تازگی یک رایانه لوحی با امکانات متناسب با نیازهای کودکان روانه بازار شده که تنها 150 دلار قیمت دارد.
این رایانه لوحی قابلیت اتصال به شبکه‌های بی‌سیم را دارد و از قابلیت‌های خاصی برای کنترل از سوي والدین نیز برخوردار است. همچنین 50 برنامه مختلف هم به طور پیش فرض بر روی آن نصب شده که هر یک امکانات خوبی دارند.

نسل جدید هارد دیسک با ضخامت تنها 5 میلی‌متر
برای طراحی بهینه این هارد دیسک از استاندارد هارد دیسک‌های 2.5 اینچی در کنار مولفه‌ها و اجزایی از هارد دیسک‌های موسوم به solid-state drive یا (SSD)  استفاده شده است.
با توجه به ضخامت کم و انعطاف بیشتر انتظار می‌رود از آن به طور گسترده در نوت‌بوک‌ها و اولترابوک‌ها استفاده شود.



آدرس‌های مزاحم را در یاهو قرنطینه کنید
اگر مایل به دریافت و خواندن برخی ایمیل‌ها نیستید، با اين ترفند همراه شويد:
1.    بالای سمت راست صفحه روی Mail Options کلیک کنید.
2.    در صفحه ظاهرشده از سمت چپ روی Spam کلیک کنید.
3.    برای Block کردن آدرس کافی است آدرس مورد نظر را در کادر Blocked Email Addresses تایپ و روی دکمه Add کلیک کنید.
در صورتی که از Block کردن یک آدرس منصرف شدید آدرس مورد نظر را از فهرست انتخاب و روی دکمه Remove Block کلیک کنید.

بی‌سیمی در لباس تلفن‌های هوشمند
S10 فیلیپس، تلفنی بی‌سیم است که لباس تلفن‌های هوشمند را بر تن کرده؛ یک نمایشگر رنگی و لمسی 3.5 اینچی در قابی زیبا و چشم‌نواز. حتی رابط کاربری آن هم از پلتفرم‌های موبایل الهام گرفته شده. با علائم هشدار دهنده و پیام‌های مربوط به تماس‌ها. تنها چیزی که فقدانش حس می‌شود اپلیکیشن‌ها هستند.
S10 نه تنها به عنوان یک تلفن بی‌سیم به شما کار می‌دهد بلکه می‌توانید آن را با استفاده از بلوتوث به تلفن هوشمند خود نیز متصل كنيد.
 


مک بوکی برای حفظ سلامتی
مک بوک جدیدی برای حفظ سلامت بینایی کاربران طراحی شده و داراي صفحه نمایش 2560 در 1600 پیکسل است.
شرکت تولیدکننده این دستگاه در مورد ارتقاء نرم‌افزاری و یا دیگر امکانات آن سخنی به زبان نیاورده و قیمت این دستگاه را 2199 دلار اعلام کرده است. وزن این مک بوک کاهش زیادی داشته و در مقایسه با مک‌بوک‌های قبلی خود بسیار سبک‌تر است.

کم مصرف ترین کامپیوتر رومیزی جهان
یک هکر هلندی ادعا می‌کند بهینه‌ترین کامپیوتر دنیا را از نظر مصرف انرژی ساخته است؛ کامپیوتری که از نظر سخت‌افزار هم نسبتا قدرتمند است. با پردازشگر Core i5 و 16 گیگابایت رم به همراه ۶۴ گیگابایت حافظه اس‌اس‌دی، اما مصرف این کامپیوتر هنگام کار ۷۴.۵ وات است و در وضعیت انتظار تنها ۵.۹ وات انرژی مصرف می‌کند.



قالي هوشمند و ثبت الگوهاي راه رفتن انسان
این قالی هوشمند می‌تواند با الگو برداری از وضعیت گام برداشتن افراد پيش‌بینی کند که چه حرکاتی ممکن است منجر به عدم توانايی فرد در حفظ تعادلش شوند.
لایه زيرين این قالی هوشمند شامل مجموعه‌ای از فيبرهای نوری پلاستیکی و سنسورهای الکترونیکی است و در هنگام راه رفتن می‌تواند تصاويری دو بعدی از نحوه گام برداشتن فرد تهیه کند. پس از تهیه اين تصاویر سيگنالهايی به يک کامپیوتر ارسال می‌شود و در آنجا اطلاعات مورد پردازش قرار می‌گیرند.