شکار جدید در دام گوگل سلطه‌گر؛

گرداب/ "تشخیص‌چهره" هم به ابزار جاسوسی گوگل افزوده شد

تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۱

گوگل تکنولوژی متعلق به یک کمپانی اوکراینی را با هدف افزودن امکان برچسب زدن به عکس‌ها در سرویس‌های گوناگون خود، خریداری می‌کند.

به گزارش گرداب به نقل از سی‌نت، گوگل در مرحله نهایی انجام معامله برای خریداری این کمپانی که "Viewdle" نام دارد، است. این کمپانی مبدع تکنولوژی است که به صورت خودکار به تصاویر موجود در عکس‌ها برچسب می‌زند.

نتیجه این مذاکرات که بیش از یک سال در حال برگزاری بوده است تا انتهای هفته جاری قطعی خواهد شد. تاکنون نمایندگان گوگل و "Viewdle" از هرگونه اظهار نظر و ارائه اطلاعات بیشتر در این مورد خودداری نموده‌اند.

این تکنولوژی از آن‌جایی برای گوگل حائز اهمیت است که به کاربران سرویس‌های گوگل پلاس، اندروید، پیکاسا و دیگر سرویس‌های این کمپانی که بر روی پلت‌فرم‌های مختلف هستند، این امکان را می‌دهد که به صورت اتوماتیک بر روی تصاویر دوستان خود در عکس‌ها برچسب بزنند.
 
هم اکنون اپلیکیشن این برنامه بر روی شبکه اجتماعی فیس‌بوک به صورت خودکار تصاویر افراد را برچسب‌زنی می‌کند و این کمپانی همچنین بازی مبتنی بر سیستم عامل اندروید را با عنوان "چشم سوم" ارائه داده است.
 
فیس‌بوک نیز دست به اقداماتی در همین فضا زده و حدود 5 ماه پیش برای تقویت سیستم تشخیص چهره خود، وب سایت "Face.com" را خریداری نموده است. این وب سایت نیز خدمت مشابهی را برای تشخیص و شناسایی چهره افراد و برچسب زدن خودکار به فیس بوک ارائه می دهد.
 
انجام معامله میان گوگل و "Viewdle" در مرحله نخست با انجام مذاکراتی بین موتورولا و "Viewdle" آغاز شد. لازم به ذکر است گوگل سال گذشته اقدام به خرید کمپانی موتورولا که تولیدکننده گوشی تلفن همراه است، کرد. این امر سر و صدای زیادی را در میان کارشناسان فضای مجازی به پا کرد و اغلب این کارشناسان نسبت به هدف گوگل از ورود به عرصه تولید سخت افزار،ابراز نگرانی می کردند. قیمت این معامله هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است اما منابع آگاه از رقمی بالغ بر 45 میلیون دلار خبر داده اند.

خرید کمپانی‌های کوچک و موفق در حوزه وب برای گوگل انحصارطلب، کم کم در حال تبدیل شدن به جنون است، به طوری که این کمپانی‌ها یکی پس از دیگری به دام گوگل می‌‎افتند. به عنوان مثال "میبو" که ارائه دهنده خدمات دسترسی به شبکه های اجتماعی مختلف و سرویس های چت گوناگون است، یکی از این موارد است.

گوگل همچنین 2 ماه پیش اقدام به خرید پلت‌فرم مشهور بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی موسوم به "Wildfire" به ارزشی بالغ بر 250 میلیون دلار کرد.