Gerdab.IR | گرداب

حاشیه‌های وب42

تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۱

باتري‌هاي قندي در راهند!/اسكنر دستي سه بعدي براي كمك به پزشكان مراقبت‌هاي اوليه/قفل گشایی تلفن همراه هوشمند با اسکن کف دست!/تبديل رايانه به كارشناس خبره هنري/داروهای صفر و یکی! و...

به گزارش گرداب، شماره چهل و دوم "حاشیه‌های وب" با خبرهای جذاب و خواندنی از سرتاسر دنیای فناوری تقدیم حضورتان می‌شود. بفرمایید؛ گوارای وجود!

روشي هوشمند براي نهان‌نگاری تصاوير ديجيتال در برابر حملات
«درج اطلاعات نهان در رسانه‌های ديجيتال» همچون تصوير، ويدئو و صوت، در سال‌های اخير يکی از راه‌حل‌های مؤثر برای مقابله با بسياری از مسائل همچون حق امتياز و تصديق محتويات يک اثر است و همواره بين مقاوم بودن اطلاعات نهان‌نگاری در برابر انواع حملات و غيرقابل مشاهده بودن اطلاعات نهان تناقض جدی وجود دارد. نياز مبرم يک سيستم نهان‌نگاری، داشتن نگاهی از نوع حل يک مساله بهينه‌سازی برای ايجاد تناسب بين اين دو ويژگی مهم و متناقض است.
محققان دانشگاه علم و صنعت براي نخستين بار موفق به ارائه روشي هوشمند براي بهبود نهان‌نگاری تصاوير ديجيتال در برابر حملات هندسي شدند.


باتري‌هاي قندي در راهند!
محققان ژاپني موفق به ابداع شيوه جديدي براي افزايش عملكرد باتري‌هاي قابل شارژ با استفاده از ساكارز موجود در شكر معمولي شده‌اند.
در فرآيندي موسوم به «پيروليسيس» يا تجزيه در اثر حرارت، ساكارز تا دماي يك هزار و 482 درجه سانتيگراد در يك محيط عاري از اكسيژن گرم شده و پودر كربن سخت توليد شد كه درون يك سلول سديم - يون قرار گرفته و امكان افزايش 20 درصدي ذخيره شارژ در مقايسه با باتري هاي ليتیوم را فراهم مي‌كند.


طراحي كارت تجاري هوشمند با قابليت دسترسي آنلاين به اطلاعات شركت
امروزه اكثر كارت‌هاي تجاري شامل يك آدرس اينترنتي هستند؛ اما جست‌وجوي دستي اين سايت‌ها براي كاربر نهايي آنچنان جذاب نبوده و از اين رو یک شركت انگلیسی در داخل كارت‌هاي تجاري خود يك تراشه NFC قرار داده است.
اين كارت‌ها اطلاعات را در يک تراشه قرار داده كه توسط افراد داراي گوشي هوشمند با قابليت اسكن NFC قابل استفاده است.




اسكنر دستي سه بعدي براي كمك به پزشكان مراقبت‌هاي اوليه
محققان ابزار جديد تصويربرداري براي پزشكان مراقبت‌های اولیه ساخته‌اند كه دسترسي به مناطق تحت معاينه را در داخل بدن امكانپذير مي‌كند.
اين اسكنر دستي به پزشكان اجازه مي‌دهد تا تمام مناطق محل معاينه را به تصوير كشيده، ضخامت و سلامت شبكيه بيمار را بررسي كرده و همچنين جمعيت‌هاي باكتري در گوش مياني را به شكل سه بعدي مشاهده كنند.
اين دستگاه بر فناوري تصوير توموگرافی انسجام نوری(OCT) تكيه داشته كه مشابه تصويربرداري فراصوت است اما از نور بجاي صوت براي توليد تصاوير استفاده مي‌كند.


قفل گشایی تلفن همراه هوشمند با اسکن کف دست!
برنامه نرم افزاری کف خوان ویژه تلفن همراه هوشمند به زودی جایگزین استفاده از شیوه متداول استفاده از کلمه عبور خواهد شد.
برخلاف فناوری اسکن ورید کف دست فوجیتسو، برنامه نرم افزاری احراز هویت KDDI از خطوط کف دست عکسبرداری می کند.
دوربین تعبیه شده در گوشی تلفن همراه هوشمند با کمک حسگرهایی با وضوح تصویری بسیار بالا، جزئیات بسیار دقیقی از خطوط کف دست تهیه می کند و عکس تهیه شده در حافظه گوشی ذخیره می شود.




تبديل رايانه به كارشناس خبره هنري
محققان براي اولين بار يك الگوريتم جديد ابداع كرده‌اند كه مطابق آن يك رايانه مي‌تواند با يك تاريخدان هنري در شناسايي و تفكيك سبكهاي نقاشي برابري كند.
شناسايي تفاوت گسترده ميان نقاشي‌هاي مدرن و كلاسيك براي يك چشم غير حرفه‌يي نيز مي‌تواند آسان باشد اما تمايز قائل شدن ميان يك اثر امپرسيونيست و پساامپرسيونيست به دانش خاص در تاريخچه هنر نياز دارد كه اين الگوريتم رايانه يي به طور شگفت‌انگيري قادر به شناسايي اين تفاوت‌ها است.


تهيه نقشه بينايي در مغز انسان
محققان موفق به كشف روش جديدي براي تهيه نقشه بينايي در مغز بر اساس ساختار فردي مغز حتي براي افراد نابينا شدند.
محققان دانشگاه پنسيلوانيا براي تهيه نقشه بينايي، از دستگاه اسكن رزونانس مغناطيسي عملكردي (fMRI) براي اندازه گيري فعاليت مغزي 25 داوطلب با ديد طبيعي استفاده كرده و موفق به شناسايي يك رابطه آماري دقيق بين ساختار چين خوردگي هاي مغز و نمايش بصري شدند.


داروهای صفر و یکی!
یکی از فناوری‌های جدیدی که این روزها سر و صدای زیادی در دنیای پزشکی راه انداخته، داروهایی است که به کدهای صفر و یک مجهز بوده و با عنوان داروهای دیجیتال به بازار عرضه خواهد شد.
در حقیقت این داروها که به شکل قرص‌های دیجیتال ساخته می‌شود به حسگرهایی مجهز است که می‌تواند وضعیت بدن فرد را از نظر علائم بیولوژیکی مانند ضربان قلب یا فشار خون تحت کنترل قرار دهد و در این‌باره اطلاعاتی را به گیرنده‌ای که به شکل یک مچ‌بند یا چسب روی بدن قرار می‌گیرد، ارسال کند.


رویای خانه‌های هوشمند به‌زودی محقق می‌شود
کارشناسان و صاحب نظران می‌گویند ایده هوشمند شدن منازل مسکونی در آینده‌ای نزدیک محقق خواهد شد.
در این خانه ها روشن شدن لامپ ها، وسایل برقی آشپزخانه و ... به طور خودکار و بر حسب نیاز کاربر انجام می شود و بسیاری از فرامین از راه دور قابل انجام شدن هستند.
کارشناسان معتقدند که تحولاتی از این دست در آینده نزدیک به وقوع می پیوندند، زیرا زیرساخت های مورد نیاز برای پیشبرد چنین اموری محقق شده اند که از جمله آنها می توان به روترها اشاره کرد.


ساخت سریعترین و حساسترین اسکنر دنیا
محققان موفق به ساخت اسکنرهایی 10 میلیون برابر سریع تر و یک میلیون بار حساس تر از اسکنرهای کنونی شدند.
محققان در تلاش برای ارائه نسل بعدی اسکنرهای فرودگاه ها، فناوری جدیدی عرضه کرده اند که می تواند حتی تک مولکول های بدن مسافران را نیز اسکن کند.
با این سیستم جدید مسافران حتی نخواهند فهمید که تحت نظر هستند چرا که این دستگاه می تواند از فاصله 50 متری کار اسکن خود را انجام دهد.


خودرویی که فرمانش صدای راننده است
محققان از خودروی برقی هوشمند جدیدی رونمایی کره اند که می تواند به طور خودکار پارک کند و با صدای راننده به طرفش برود.
سازنده این خودرو قصد دارد آن را تا سال 2015 به بازار عرضه کند، اما تحلیل گران معتقدند تا استفاده انبوه از چنین خودروهایی هنوز راه زیادی مانده است.
این خودرو برای جهت یابی به حسگرها، دوربین ها، رایانه و فناوری های ارتباطی 4Gتکیه دارد برای ارتباط بی سیم و همچنین به فناوری روباتیک برای چرخاندن فرمان خودرو، عوض کردن دنده و ترمز کردن تکیه دارد.



ضربان قلب رمز ورودی جدید به وسایل الکترونیکی
ضربان قلب شما می تواند به زودی به رمز عبورتان برای ورود به تلفن هوشمند، تبلت، کنسول های بازی و دیگر وسایل الکترونیکی تبدیل شود.
محققان در حال ارائه فناوری جدیدی هستند که به گجت ها امکان می دهد تا صاحب خود را فقط با یک لمس و اندازه گیری ضربان قلب او از طریق انگشتش شناسایی کنند.
چنین تعیین کننده های هویتی بر اساس ضربان قلب، درون یک تلفن یا تبلت تعبیه می شود و اجازه نمی دهد افرادی غیر از صاحب اصلی وسیله، از آن استفاده کند.


نرم افزاری برای قفل گذاری روی اطلاعات شخصی شما
Jetico BestCrypt  نرم افزاری قدرتمند جهت رمزنگاری و کد کردن اطلاعات شخصی شما با استفاده از بهترین روش ها و الگوریتم ها نظیر AES ،Blowfish ،Twofish ،CAST و … است.
پس از رمزگذاری فایل های شما توسط این برنامه، هیچ کس قادر به دسترسی به آن ها نخواهد بود، مگر اینکه کلید رمز را داشته باشد.


کابل یو اس بی میکرو با قابلیت مغناطیسی
کابل‌های کوچک با قابلیت حمل بسیار آسان مورد علاقه خیلی‌ها هستند، به خصوص وقتی ویژگی‌های خاصی هم داشته باشند. این کابل میکرو USB بسیار باریک در دو سر خود آهنرباهایی را مخفی کرده که می‌توانند با اتصال به هم یک حلقه را تشکیل دهند و برای همین، به راحتی می‌توان آنها را به هر وسیله‌ای قلاب و جابه‌جا کرد.
علاوه بر این، این کابل‌ها فوق باریک هستند، به خصوص دو سر آنها. برای همین دیگر لازم نیست نگران قلمبه شدن آنها داخل کیف‌تان باشید.



یک گردنبند که حافظه USB هم هست!

حافظه‌های فلش یو اس بی، یکی از به درد بخور ترین چیزهایی هستند که هر کسی می‌تواند با خودش جا به جا کند. اما چه ایرادی دارد که فقط کاربرد آنها مد نظر نباشد و زیبا هم باشند؟
این آویز غیرمعمول، از چوبی با طرح یشم ساخته شده که سازنده‌اش آن را در کالیفرنیا پیدا کرده. بعد از برش و پالیش دقیق، یک حافظه 2 گیگابایتی در دل آن جا گرفته و قیمتش هم 110 دلار است.



آیکون های دسکتاپ خود را تغییر شکل دهید
نرم افزار Desktop Icon Toy، برنامه کم حجم 2.8 مگابایتی برای کاربرانی است که از شکل ها و آیکونهای دسکتاپ خود خسته شده و می خواهند برای تفنن هم که شده، آنها را تغییر داده و متنوع سازند.
این نرم افزار روی همه نسخه های ویندوز نصب می شود.