گرداب/ ابزارهای شبکه‌های اجتماعی منبع درآمد هکرها

گرداب/ ابزارهای شبکه‌های اجتماعی منبع درآمد هکرها
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۱

کارشناسان امنیت اطلاعات از وجود یک بازار سیاه در مورد اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند و یاد‌آور شدند که لایک فیس‌بوک و فالُوِر توییتر به عنوان منبع درآمد برای هکرها در شبکه‌های اجتماعی هستند، به گونه‌ای که 10000 لایک فیس بوک را می‌توان با قیمت نازل 10 دلار خرید.

به گزارش گرداب به نقل از رجیستر، "بوگومیل شوپف" که یک بازاریاب اینترنتی و وبلاگ‌نویس چکوسلواکیایی است؛ از طریق برنامه‌های کاربردی به حدود 1000000 نام، آدرس، گذرواژه و URL کاربران فعال فیس‌بوک دست یافته است که بیشتر آنها متعلق به ایالات متحده آمریکا، کاناد، انگلستان و اروپا می‌باشند.

دیگر کشورهای موجود در این لیست نیز کشورهایی انگلیسی زبان هستند که از این برنامه‌های کاربردی استفاده می‌کرده‌اند. وی در وبلاگ خود گفته است که این لیست، ماهانه بررسی و به روز خواهد شد، بنابراین شما هیچگاه لیستی پر از آدرس‌های نامعتبر و تکرار شده نخواهید داشت.

 لیست مذکور در یک فایل اکسل 12 برگی زیپ شده قرار دارد و هرکدام از این برگه‌ها حدوداً 100000 آدرس پست الکترونیک به همراه نام، نام خانوادگی و دیگر اطلاعات پروفایل را در خود دارند.
"شوپف" متذکر شده است که پس از این افتضاح امنیتی، نمایندگان فیس‌بوک با او تماس گرفته و از وی درخواست کرده‌اند که اگر این اطلاعات را حذف کند آنها 5 پوندی را که وی برای خرید نسخه اصلی برنامه کاربردی پرداخته است به او باز می‌گردانند.

این بازاریاب اینترنتی در جواب به این درخواست نه تنها پولی دریافت نکرده است بلکه اطلاعات را برایشان فرستاده و از آن‌ها خواسته است که پس از تحقیقاتشان مردم را از دلیل بروز این مشکل امنیتی آگاه نمایند. اما نمایندگان فیس بوک در پاسخ به این عمل خیرخواهانه شوپف گفته‌اند که نتیجه تحقیقاتشان سری است و نمی‌توانند چیزی را در اختیار کاربران بگذارند.

فروش اطلاعات کاربران شبکه‌های اجتماعی
برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی روی آن کلیک کنید

در یک خبر امنیتی دیگر درمورد فیس‌بوک؛ "ایمپروا" از وجود یک بازار سیاه در مورد اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی خبر داد. به عنوان مثال حدود 250000 عضو یک فروم هکری بر روی سایت فیس بوک کار کرده و اطلاعات مفیدی را که منفعت مالی برای آنها دارد، خرید و فروش می‌کنند.

امکانات "Like & followers" می‌تواند در سایت‌های مختلف باعث افزایش اعتبار، برنده شدن در مسابقات و در کل سودآوری مالی برای خریدارن آن‌ها شود. "ایمپروا" از لایک فیس بوک و فالُوِر توییتر به عنوان منبع درآمد برای هکرها در شبکه‌های اجتماعی هستند و می‌گوید که 10000 لایک فیس بوک را می‌توان با قیمت نازل 10 دلار خرید.