گرداب/ دلایل افزایش بدافزارهای سیستم‌های عامل اندروید و سیمبین

گرداب/ دلایل افزایش بدافزارهای سیستم‌های عامل اندروید و سیمبین
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۱

رایج بودن پلتفرم سیمبین بین مصرف کنندگان و مجرمین و همچنین رواج نرم افزارهای کاربردی تولید شده توسط شرکت‌های نامعتبر و یا افراد نامعلوم برای سیستم عامل اندروید باعث افزایش بدافزارها در این دو سیستم عامل شده است.

به گزارش گرداب به نقل از ترت پست، بر اساس تحقیقات انجام شده به وسیله "اف سکیور" بر روی سیستم عامل‌های مختلف؛ مشخص شده است که بدافزارهای گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید و سیمبین روبه افزایش است.

بنابر این گزارش، علی‌رغم کاهش 63 درصدی در خرید و فروش گوشی‌های سیمبین در سه ماهه دوم سال 2012؛ 21 بدافزار گوناگون در سه ماهه سوم این سال مخصوص این سیستم عامل بوده است.

به گفته کارشناسان، اگرچه خرید و فروش دستگاه‌های سیمبین جدید رو به کاهش است اما دلایل عقلانی مختلفی در پشت پرده فعالیت‌های مخرب علیه این سیستم عامل وجود دارد که یکی از مهمترین آن‌ها این است که رایج بودن پلتفرم این گوشی‌ها در میان مصرف کنندگان و جنایتکاران زمینه‌ای مناسب را برای سوء استفاده‌های مختلف فراهم کرده است.

البته این تحقیق تصویر خوش بینانه‌ای را از گوشی‌های اندرویدی نیز ترسیم نمی‌کند؛ این سیستم عامل در 3 ماهه سوم سال 2012 هدف 51447 نوع بدافزار بوده است که در این میان 40 خانواده جدید از بدافزارها نیز کشف شده‌اند؛ در ماه آگوست سیستم عامل اندروید به تنهایی مورد حمله 35000 بدافزار جدید قرار گرفت.

این افزایش تعداد بدافزارها در 3 ماه سوم سال 2012 در حالی صورت گرفته است که گوگل طرح "Bouncer" را نیز به اجرا درآورده است؛ ویژگی امنیتی جدیدی که تمامی برنامه‌های کاربردی موجود و یا جدیدی که به "گوگل پلی" (Google Play) اضافه شده‌اند را اسکن می‌کند.

حتی با اجرای این طرح امنیتی در گوگل پلی، رواج برنامه‌های کاربردی تولید شده توسط شرکت‌های نامعتبر و یا افراد نامعلوم باعث شده است که این بازار محیط ناامنی برای دانلود و استفاده از این برنامه‌های کاربردی باشد.