گرداب/ 8 نکته حیاتی برای بالا‌ بردن ایمنی گوشی‌همراه

گرداب/ 8 نکته حیاتی برای بالا‌ بردن ایمنی گوشی‌همراه
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۱

مصرف‌کننده‌ای که خرید آن‌لاین انجام می‌دهد می‌تواند به عنوان هدف مجرمین سایبری انتخاب شود. گوشی همراه کاربر؛ خود منبعی از اطلاعات مهم شخصی است که هدفی مناسب برای دزدی‌ها و باجگیری‌های سایبری‌ است.

به گزارش گرداب به نقل از شرکت امنیت شبکه استون سافت، این روزها گوشی‌های همراه در سرتاسر جهان رایج شده‌اند و بازار اپلیکیشن‌ها نیز پر از برنامه‌های تجاری و تفریحی‌اند. گوشی‌‌ها، دیگر تبدیل به وسیله‌ای برای انجام بسیاری از کارهای شخصی از جمله بازی‌کردن، خرید و پرداخت قبوض؛ شده‌اند.

تعریف بسیاری از کاربران از جرایم سایبری؛ یک تهدید بسیار دور که تنها مربوط به جاسوسی بین‌المللی و یا هک‌کردن شرکت‌های بزرگ است، می‌باشد.

جونا آیرامو کارشناس امنیت اطلاعات استون سافت می‌گوید: "مصرف‌کننده‌ای که خرید آن‌لاین انجام می‌دهد می‌تواند به عنوان هدف مجرمین سایبری انتخاب شود. گوشی همراه کاربر؛ خود منبعی از اطلاعات مهم شخصی است که هدفی مناسب برای دزدی‌ها و باجگیری‌های سایبری‌ است."

بدافزارهایی که این روزها برای سیستم‌عامل گوشی‌های همراه طراحی شده‌اند بسیار خطرناک‌اند؛ آن‌ها به راحتی اطلاعات گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را در دسترس هکرها قرار می‌دهند.

استون سافت به منظور امنیت بیشتر کاربران گوشی‌های همراه، 8 نکته ارائه کرده است که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توان تا حدود زیادی امنیت گوشی همراه خود را بالا برد:

1- به طور منظم سیستم عامل گوشی همراه خود را به‌روز‌ رسانی کنید. در زمان دانلود و نصب به‌روز‌ رسانی‌ها، از یکسان بودن سیستم عامل مدل گوشی با به‌روز‌ رسانی‌های ارائه شده برای آن؛ اطمینان حاصل کنید.

2- برنامه‌های گوشی خود را از منابع مطمئن دانلود و نصب نمایید. ممکن است بسیاری از اپلیکیشن‌ها، در سایت‌های مختلف به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار داشته باشند، اما همواره بایستی سعی کنند که نمونه‌های رسمی ارائه شده را مورد استفاده قرار دهند.

3- مواظب موارد ذکر شده در توافقنامه اپلیکیشن‌ها باشید و اگر در زمان نصب اپلیکیشن آن را مطالعه نکرده‌اید، به تناوب موارد ذکر شده در آن را مطالعه نمایید. مثلا ممکن است در یکی از موارد ذکر شده در آن‌ها اجازه مکان‌یابی شبکه شما و نیز اطلاعات موجود در دستگاه‌تان وجود داشته باشد و شما از آن آگاه نباشید.

4- کد دسترسی گوشی و پین‌کد سیم‌کارت خود را تغییر دهید. هیچ‌گاه از تاریخ تولد خود و یا دیگر ترکیبات عددی که به‌راحتی قابل حدس زدن هست به عنوان کد گوشی و یا پین‌کد سیم‌کارت خود استفاده نکنید.

5- اگر گوشی شما قابلیت رمزگذاری داده‌ها را دارد حتما آن را فعال کرده و از امکانات آن استفاده کنید.

6- اگر گوشی شما مورد سرقت قرار گرفت حتما اپراتور ارائه دهنده خدمات سیم‌کارت خود را آگاه کنید تا سارقان نتوانند از آن استفاده کنند.

7- هنگامی که قصد فروش و یا دور انداختن گوشی خود را دارید تمامی اطلاعات آن را پاک کرده و آن را به حالت تنظیمات کارخانه برگردانید. همچنین، تمامی اطلاعات موجود بر روی سیم‌کارت و کارت حافظه گوشی خود را نیز حذف نمایید.

8- به طور منظم از تمامی اطلاعات موجود بر روی دستگاه خود یک فایل پشتیبان تهیه کنید.

آیرامو کارشناس این شرکت در پایان به این نکته نیز اشاره کرده است که، کارمندان سازمان‌ها و شرکت‌ها بایستی از ذخیره اطلاعات کاری خود بر روی گوشی‌ها و سایر دستگاه‌های هوشمند قابل حمل مانند تبلت‌ها؛ اجتناب کنند.