Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ پشت پرده روابط "شرکت این‌کیوتل" و سازمان‌های جاسوسی آمریکا (قسمت دوم) + چارت

تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۱

نام واقعی این شرکت پلئوس می‌باشد اما به In-Q-Tel مشهور شده است؛ این شرکت در سال 1999 پایه‌گذاری شد و هدف اصلی آن سرمایه‌گذاری بر روی تکنولوژی‌هایی است که مورد علاقه NSA می‌باشد و رابطه اصلی آن با بخش علم و تکنولوژی سازمان سیاست.

پشت پرده روابط به گزارش گرداب، شاید بهتر باشد برای تکمیل مطلب پیشین، رابطه موسسان این شرکت با هم و نحوه ارتباط آن‌ها با سازمان‌های جاسوسی را تشریح کنیم.

اما پیش از آن با نگاه به نمونه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط این شرکت در دنیای آی‌تی و اطلاعات به روش آن‌ها در پرکردن فاصله‌های موجود بین سازمان‌های خود و زندگی مردم پی‌ببرید.

شرکت‌هایی که با ارائه محصولات متفاوت و متنوع به خوبی این فاصله را برای صاحبانشان پر کرده‌اند.

در زیر چارتی را مشاهده می‌کنید که رابطه موسسان شرکت "این‌کیو‌تل" با سازمان‌های جاسوسی آمریکا را نشان می‌دهد.

در این چارت اسامی اعضای پیشین شرکت این‌کیوتل دو نام آشنا دیده می‌شود: یکی "گیلمن‌لویی"، و دیگری "آنیتا‌کی‌جونز" و فرد دیگری به نام "جیمز بریر" که حلقه واسط آن‌ها در شبکه اجتماعی فیس‌بوک می‌باشد.

پشت پرده روابط

با ارائه توضیحی مختصر درمورد هریک از این افراد، تحصیلات آکادمیک و مناسب مدیریتی و دولتی که داشته‌اند به رابطه آن‌ها با یکدیگر پی‌خواهید برد:

گیلمن لویی:

وی در سال 1983 در سن 23 سالگی از دانشگاه سانفرانسیسکو فارغ‌التحصیل شد و در سال 1997 هنگامی که در حال انجام دادن تحصیلات تکمیلی خود در آکادمی تجارت دانشگاه هاروارد بود در کلاس‌های برنامه ریزی مدیریت پیشرفته نیز شرکت می‌کرد. (هدف از برگزاری این دوره تربیت مدیرانی کارآمد با دیدی تحلیلی و استراتژیک برای مناصب مدیریتی در شرکت‌های مهم جهان است.)

گیلمن پس از اتمام تحصیلات خود به عنوان یک سرمایه‌گذار بر روی شرکت‌های تکنولوژیک در حال رشد شروع کرد و البته برای گام اول به عنوان یک طراح بازی‌های ویدیویی شروع به فعالیت نمود و در گام بعدی، شرکت سرمایه گذاری این‌کیوتل را برای سازمان سیا به راه‌انداخت و در این راه به عنوان یکی از هیئت مدیره "آژانس سرمایه‌گذاری‌های پرمخاطره ملی آمریکا (NVCA)" برگزیده شد و در آن‌جا با جیمز بریر به همکاری پرداخت.

جیمز . (دبلیو) . بریر

وی تحصیلات لیسانس خود را در دانشگاه استنفورد به اتمام رساند و به عنوان مشاور امور مدیریتی در شرکت "مک‌کینزی و همکاران" در نیویورک مشغول به کار شد. بریر تحصیلات خود را در دانشگاه هاروارد در رشته MBA  به اتمام رساند.

بریر عضو هیئت مدیره سه شرکت مهم دنیا می‌باشد: "Wal-Mart"، "Marvel Entertainment" و ."Dell Inc"

شرکت سرگرمی مارول بعدها توسط شرکت "والت دیزنی" خریداری شد، او در این شرکت جایگاه مدیر کمیته طرح‌های استراتژیک و تجاری را نیز برعهده داشت.

جیمز همچنین عضو هیئت مدیره شرکت "بی‌بی‌ان" تکنولوژی می‌باشد که یک شرکت تکنولوژی‌های پیشرفته آمریکایی است که به امور تحقیق و توسعه در این تکنولوژی‌ها می‌پردازد. یکی از بزرگترین کارها و پروژه‌های این شرکت پروژه آرپانت است که این روزها به عنوان اینترنت شناخته می‌شود.

جیمز بریر همچنین یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری‌های پرمخاطره "شرکای اکسل" در دفتر آن در پالوآلتوی کالیفورنیا می‌باشد. در این‌جا به چند نمونه از سرمایه‌گذاری‌ها و شرکت‌های زیر‌مجموعه این شرکت که شاید خوانندگان نام آن‌ها را شنیده باشند، اشاره می‌کنیم: فیس‌بوک، پرندگان خشمگین (Rovio ماکرومدیا، لوک‌آوت، Spotify و TRUSTe.

در اکتبر 2004 دکتر آنیتا جونز و گیلمن لویی به عنوان دیگر اعضای هیئت مدیره بی‌بی‌ان انتخاب شدند.

آنیتا کی جونز

وی در سال 1964 لیسانس خود را در دانشگاه رایس در رشته ریاضی بدست آورد و کارشناسی ارشد خود را در رشته ادبیات انگلیسی دانشگاه تگزاس در سال 1968 تمام کرده و با گرفتن دکتری خود در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه کارنی ملون تحصیلات تکمیلی خود را به پایان رسانید.

او پس از چند سال تدریس به عنوان استاد در دانشگاه‌های مختلف آمریکا در سال 1993 به عنوان مدیر کمیته مهندسی و تحقیقات وزارت دفاع آمریکا انتخاب شد. وی در آن‌جا مسئولیت بازبینی پروژه‌های دارپا را نیز برعهده داشت.

تنها یکی از موسساتی که از سال 2002 زیر نظر دارپا بر روی انجام پروژه‌های جاسوسی تمرکز کرده بود؛ "دفتر  هوشیاری اطلاعاتی (IAO)" است که مسئولیت جمع آوری و تحلیل تمامی داده‌های رد وبدل شده در رسانه‌های جمعی را برای هر فرد خاص به صورت جداگانه، عهده‌دار می‌باشد.

شاید تا به این‌جا با خواندن همین مختصر توضیحات در مورد تنها 3 نفر از مسئولین و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذار و یا شبکه‌های اجتماعی و حتی شرکت‌هایی همچون TRUSTe که کار ایمن کردن وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها را به عهده دارند؛ به گوشه‌ای از این جریان کثیف جاسوسی اطلاعات در دنیای رسانه و وب پی‌برده باشید.

فردی همچون جیمز بریر که جزء هیئت مدیره شرکت  است؛ TRUSTe دومین سهام‌دار بزرگ فیس‌بوک نیز می‌باشد و با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد، می‌توان رابطه این شبکه اجتماعی را با آژانس‌های جاسوسی دولت آمریکا به راحتی یافت.