Gerdab.IR | گرداب

در پی تحقیق یک شرکت معتبر مشخص شد؛

چگونه رسانه‌ها بستری مناسب برای خشونت می‌شوند

تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۲

گروه "Common Sense Media" که به انجام تحقیقات در مورد تاثیر رسانه در فضای بین کودکان و خانواده‌ها می‌پردازد، در گزارش اخیر خود آورده است که موارد زیادی از تاثیرات رسانه بر روی رفتارهای کودکان وجود دارد که تا به‌حال بررسی نشده‌اند و یا کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

چگونه رسانه‌ها بستری مناسب برای خشونت می‌شوندبه گزارش گرداب، تحقیقات نشان داده است که بازی‌های خشونت آمیز، برنامه‌های تلویزیونی نامناسب و بسیاری از انواع ژانرهای فیلم‌های سینمایی اثرات بسیار مخربی بر روی کودکان دارد. گروه "Common Sense Media" که به انجام تحقیقات در مورد تاثیر رسانه در فضای بین کودکان و خانواده‌ها می‌پردازد، در گزارش اخیر خود آورده است که موارد زیادی از تاثیرات رسانه بر روی رفتارهای کودکان وجود دارد که تا به‌حال بررسی نشده‌اند و یا کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

این گروه در گزارش خود آورده‌است: "تصاویر خشنی که در تبلیغات تلویزیونی نشان داده ‌می‌شود به ندرت مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته‌اند. قدمت تحقیقات جامع در مورد تاثیر خشونت به تصویر کشیده شده در تلویزیون به بیش از دو دهه پیش باز می‌گردد؛ تحقیقات انجام شده در مورد بازی‌های ویدیویی سرعتی برابر با رشد این بازی‌ها نداشته است و بیش‌تر بر روی محتویاتی که توسط جوانان مورد توجه قرار می‌گیرد، تمرکز داشته است. ضمنا تقریبا هیچ‌گونه تحقیقی در مورد تاثیرات تصاویر خشونت‌آمیز آن‌لاین بر کودکان نیز وجود ندارد."

در قسمتی از این گزارش دو مطالعه جداگانه که درمورد خشونت رسانه‌ای و تاثیر آن بر کودکان انجام شده است، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج متناقض این تحقیقات نشان می‌دهد که بایستی تحقیقات در این زمینه با نگاهی دقیق‌تر و با تمایز انواع رسانه‌ها صورت بگیرد، زیرا انواع مختلف رسانه‌ها با توجه به نوع مخاطب می‌توانند تاثیر گذاری‌های متفاوتی داشته باشند.

هرکدام از انواع رسانه‌ها نوع خاصی از خشونت را در فضای جامعه رواج می‌دهند، به طور مثال در فضای سینما ژانرهایی همچون : علمی – تخیّلی،  پلیسی – جنایی، حادثه‌ای – رزمی،  جنگی و ترسناک هرکدام نوعی خاص از خشونت را به تصویر می‌کشند.

گاهی اوقات این خشونت‌ها که به فرهنگی در جوامع غربی تبدیل شده است توسط فضای سینما و فیلم‌های تولیدی آن‌ها به محیط کشور ما نیز تسرّی پیدا می‌کند. امری که بروز روزافزون آن را در سطح شهرها می‌توانیم شاهد باشیم.

گاهی این رفتارهای خشونت‌آمیز از طریق برنامه‌های تلویزیونی در فضای خانواده‌ها شیوع پیدا می‌کند و تعامل بین افراد خانواده و جامعه اطراف آن‌ها تحت تاثیر محتوای به نمایش درآمده در تلویزیون قرار می‌گیرد. این نوع رسانه بدلیل گستردگی بالایی که در سطح جوامع، علی‌الخصوص جوامع شهری دارد بایستی بیشتر مورد مراقبت محتوایی قرار بگیرد زیرا همانند اینترنت پدیده‌ای نسبتا نوظهور نیست که دامنه افراد کمتری را به خود اختصاص دهد.

فضای تلویزیون بستری جدید را برای شیوع خشونت جمعی بوجود آورده است و آن تبلیغات تلویزیونی‌ای هستند که در آن‌ها تصاویر و یا تکّه‌ فیلم‌های خشن و ترسناک به تصویر کشیده شده است.

در این گزارش آمده است؛ افرادی که رده سنّی آن‌ها بین 18 – 8 سال می‌باشد به طور میانگین بیش از 1.5 ساعت از شبانه‌روز خود را به انجام بازی‌های ویدیویی اختصاص می‌دهند که البته این زمان بین دستگاه‌های مختلف، همچون: کنسول‌های بازی، رایانه‌ و گوشی‌های همراه متفاوت می‌باشد.

امّا آن‌چه از همه مهم‌تر است، این است که شبکه‌های اجتماعی و دیگر فضاهای آن‌لاین به یکی از اصلی‌ترین فضاهای رسانه‌ای تبدیل شده‌اند که در آن‌ها انواع مختلف صحنه‌های خشن و بازی‌های خشونت آمیز به اشتراک و نمایش گذاشته می‌شود. در رده سنی یاد شده، کاربران به طور میانگین بیش از 50 دقیقه از وقت خود را صرف دیدن فیلم‌ها و تصاویر خشونت‌بار در یوتیوب، فیس‌بوک و دیگر سایت‌ها می‌کرده‌اند و این در حالی است که تقریبا هیچ‌گونه تحقیق جامعی در مورد انتشار خشونت در این فضای رسانه‌ای جدید صورت نگرفته‌است.