پژوهش‌ها چه می‌گویند؟
پژوهش‌ها نشان می‌دهند متناسب با افزایش میزان استفاده فیس‌بوک، مؤلفه‌های هویت دینی دستخوش دگرگونی می‌شود و هرچه استفاده از این شبکه افزایش پیدا کند، هویت دینی کاربران ضعیف‌تر می‌شود.
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۱۲۹۸۲

به گزارش گرداب، موضوع تأثیر یا عدم تأثیر فضای مجازی بر هویت دینی جوانان، مسئله‌ای است که چند روزی است در پی سخنان اخیر رئیس جمهوری مطرح شده است.

نتایج تحقیقات صورت گرفته در کشور نشان می‌دهد که بین استفاده جوانان از فیس‌بوک و هویت دینی آنان رابطه معناداری وجود دارد.

در یکی از این پژوهش‌ها، دوفصل‌نامه علمی-پژوهشی دین و ارتباطات در شماره 42 در زمستان 1391، نتایج یک مطالعه موردی با موضوع فیس‌بوک و جوانان شهر اصفهان را با عنوان «تعامل در فضای مجازی شبکه های اجتماعی اینترنتی و تاثیر آن بر هویت دینی جوانان» به قلم وحید قاسمی، صمد عدلی پور، مسعود کیانپور از دانشگاه اصفهان منتشر کرده بود.

در نتایج این پژوهش آمده است: «بین مدت زمان عضویت و میزان استفاده از فیس‌بوک رابطه معنادار معکوس و بین واقعی تلقی کردن محتوای شبکه‌های اجتماعی مجازی و هویت دینی کاربران رابطه معنادار مثبتی وجود دارد. یعنی هرچه مدت زمان عضویت و میزان استفاده از فیس‌بوک افزایش پیدا کند، هویت دینی کاربران ضعیف‌تر می‌شود.»

این پژوهش تأکید می‌کند: «وجود رابطه معکوس و معنادار هویت دینی با تعامل در فیس‌بوک نشان می‌دهد که متناسب با افزایش میزان استفاده و مدت زمان عضویت در این شبکه در میان جوانان، شناسه‌ها و مولفه‌های هویت دینی دستخوش دگرگونی می‌شود و احساس تعلق خاطر به شاخص‌های هویت دینی، ماهیتی انتخابی به خود می‌گیرد.»

در ادامه نتایج این پژوهش، به تعامل در فضای مجازی و تاثیر دوگانه‌ آن بر ابعاد هویت دینی جوانان پرداخته شده است: «با افزایش دسترسی و بهره‌مندی از مجاری نوین اطلاعاتی و ارتباطی و افزایش مدت زمان استفاده و نوع مصرف، به دلیل تأثیرپذیری افق ذهنی و بینشی و ارتقا و گسترش جهت‌گیری‌های شناختی، عاطفی و عملی، از یک سو، از شدت ابعاد پیامدی و تجربی کاسته و از سوی دیگر، هویت دینی جوانان در بعد شناختی تقویت می‌شود.»

هم‌چنین بر اساس نتایج این پژوهش، «استفاده از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی بر شیوه، سبک دین‌داری و هویت دینی آن‌ها تاثیر می‌گذارد و قرائت‌های دینی مختلف را در آن‌ها افزایش می‌دهد.»

برای دریافت فایل کامل این پژوهش با فرمت PDF و حجم 875 و در قالب 32 صفحه، می‌توانید روی پیوند زیر کلیک کنید:

متن کامل پژوهش رابطه دین و فیس‌بوک

برچسب اخبار:
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶
Eng S Hosseini
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
سلام و عرض ادب
مطلب مفیدی بود، در سایت اداره قرار دادیم با اجازتون، جزاک الله خیر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
سلام
این گفتمان رسانه کم دارد
امیدوارم با کادر سازی سازماندهی شده و تشکیلاتی ظرفیتی ایجاد گردد که در آینده مجموعه هایی با پتانسیل ایده آل این منطق محکم و قوی را منعکس کنند و این مهم با آینده نگری , سیاستگذاری و برنامه ریزی امثال شما محقق میشود .
انشاء الله
شاهین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
کاری که فیسبوک با دخترای ایران کرد ناصر شاه نتونست بکنه
Bandeallakarim
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
عزیزان درود

اگر قرار است ایمانها با فیس بوک سست شود اشکالی در نوع ایمان است و شیطان هم اسانتر انرا هدف قرار میدهد پس باید به این ایمانهایی که اینگونه تباه می شوند نامشان ایمان نیست تقید ظاهری است و قصه چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند را تایید میکنند و قاضی القضات و سایر نظر دهندگان هم همین بیراهه را انتخاب کرده اندو اعضای فضای مجازی هم حمال عناوین هستندو دین باید در ذات باشد که حرف همه این آقایان آنرا ظاهرسازی بنظر میرساند پس سوراخ دعا را گم کرده ایم و دین را وارونه جلوه میدهیم شاید ... خدا عاقبت همه ما را با این ایمان ظاهری بخیر بگرداند.
بنده الله کریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
متاسفانه فیس بوک مردها رو بی غیرت و چشم چرون و زن ها رو هوس باز داره میکنه و هیچکس هم به فکر نیست و تمام مقابله ما شده اینکه یکی رو بیاریم تلوزیون چهرش و شطرنجی کنیم بعد اون بگه ماهواره بده فیس بوک بده هیچ فکری هیچ ایده ای نداریم فقط حرف و شعار
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
به نظر من برای جلوگیری از این موضوعات باید دید مشکل اصلی مملکت و مردم چیه بعد ذهن اونها رو به سمت راهکار درست در اون زمینه سوق داد تا مردم کمتر وقتشون رو صرف اینطور چیزها بکنن مشکل اصلی جونهای ما بیکاریه و با این شبکه های اجتماعی کمتر میرن دنبال کار بهتر ذهنشون به سمت اقتصاد و کار و کار آفرینی سوق داده بشه هم در صدا و سیمکا هم رسانه های بزرگ مثل تبیان ... مثلن 4تا ادم پولدارو بیارین تو این زمینه ها به جونها مشاوره بدن یا 4 تا طراح لباس بیارن تا جونها درمورد مد نظر بدن از اینکارها.... فضا برای کار کردن خیلی زیاده ایده هم زیاده اما کسی گوش شنوا نداره
نظر شما :
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد