Gerdab.IR | گرداب

وزیر فرهنگ و ارشاد:

«در گیر و دار استفاده از وایبر، واتس‌اپ و ماهواره‌ایم»

تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳

وزیر فرهنگ کشور می‌گوید که «ما هم‌چنان درگیر آن هستیم که آیا می‌توانیم از وایبر و واتس‌اپ استفاده کنیم یا خیر.»

به گزارش گرداب و به نقل از فارس، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی ایران پیرامون مسائل فرهنگی و دغدغه‌های فعالان حوزه اقتصادی به بحث و تبادل ‌نظر پرداخت.

جنتی گفت: امروزه رسانه‌های دیجیتال پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته و در همین راستا مراکزی چون فناوری رسانه‌های دیجیتال باید به سمتی حرکت کند که بخش خصوصی نقش پررنگ‌تری داشته و تفکرات گذشته در این مرکز باید تغییر کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد توجه به بحث فن‌اوری اطلاعات نیز به این نکته اشاره کرد که به دنبال راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات با همکاری مرکز فضای مجازی و وزارت ارتباطات هستیم، تا پهنای باند اینترنت افزایش یابد که در این راستا مقدمات کار انجام شده و امیدواریم به زودی به سرانجام برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هر فردی باید بتواند در چارچوب قانون حرف‌هایش را بزند. چرا که امروز شبکه‌های اجتماعی رشد بسیار خوبی پیدا کرده، اما ما هم‌چنان درگیر آن هستیم که آیا می‌توانیم از وایبر و واتس‌اپ استفاده کنیم یا خیر. همین حرف‌هایی که امروز پیرامون اینترنت مطرح است زمانی درباره فکس نیز مطرح بود. ما در کشور با هر پدیده نو و تازه‌ای ابتدا مخالفت می‌کنیم بعد که آن پدیده بر ما غلبه کرد آن را می‌پذیریم به همین دلیل در این حوزه‌ها همیشه 20 سال از دنیا عقب‌تریم.

وی تصریح کرد: پارازیت انداختن روی ماهواره و موبایل امروز دیگر راهگشا نیست و به زودی 14 ماهواره در ارتفاع پایین‌تر از 1000 کیلومتری فعالیت می‌کنند و روی آسمان ایران مستقر خواهند شد. این ماهواره‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که شبکه‌های تلویزیونی روی دستگاه‌های موبایل قابل دریافت خواهند بود. با این اوصاف دیگر پارازیت اندازی سودی ندارد و ما باید به سمتی حرکت کنیم که از شبکه‌های ماهواره‌ای به نفع خود استفاده کنیم.

جنتی همچنین درباره وضعیت فیلترینگ در کشور اعلام‌نظر کرد و گفت: ساز و کار فیلترینگ در کشور مشخص است و شورای‌عالی مجازی حاکم بر این کمیته است من نیز عضوی از این شورا هستم و تلاش می‌کنم با حفظ حرمت قانونی و توجه به فضای اخلاقی و فرهنگی راهکارهای استفاده درست از فضای اینترنت را به وجود آورم.

وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی در پاسخ به اینکه دولت چه فکری برای قانون کپی‌رایت در ایران کرده گفت: درباره عضویت در سازمان کپی‌رایت جهانی بحث‌هایی در کشور همچنان وجود دارد و هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، اما لایحه مالکیت فکری و معنوی در کشور آماده شده و به زودی به مجلس می‌رود.