Gerdab.IR | گرداب

«سرشاخ شدن» دادگاه اسپانیا با گوگل

تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

پس از سال‌ها که از عمر شبکه‏‌های مجازی و موتورهای جست‌وجو در اینترنت می‌گذرد، برای اولین بار پای دادگاه‌های اروپایی به صدور دستور حذف اطلاعات مربوط به حریم خصوصی انسان‌ها در این شبکه‌ها باز شد.

به گزارش گرداب و به نقل از ایرنا، براساس رای عالی‌ترین دادگاه اروپا، شرکت‌های اینترنتی اطلاعات نامربوط یا اطلاعات مربوط به حریم خصوصی افراد را از دسترس موتورهای جست‌وجو دور خواهند داشت.

دادگاه اروپا در این تصمیم امکان صدور رأی قضایی در چارچوب قانون محافظت از حریم خصوصی برای وادار کردن موتور جست‌وجوی گوگل به حذف اطلاعات مورد نظر این دادگاه را فراهم کرد.

این رأی در پی مراجعه یک شهروند اسپانیایی به دادگاه صادر شد که از ظاهر شدن اطلاعاتی در موتور جست‌وجوی گوگل درباره نحوه در مالکیت گرفتن خانه‌اش که در سال 1998 در روزنامه‏‌ای نوشته شده بود شکایت کرده بود.

گوگل اعلام کرده است که از این تصمیم مأیوس شده و آن را در تناقض با آزادی بیان می‌شمارد. گوگل افزوده است که برای تحلیل آثار این تصمیم به زمان نیاز دارد.

این تصمیم در عین حال چالش‌های فنی و هزینه‏‌های اضافی هنگفتی را روی دست شرکت‏‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک می‌گذارد.

پس از آنکه ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان سیا پرده از برنامه‌‏های پایش آمریکا در ضبط و پردازش اطلاعات در ایمیل‌ها و پیام‌های اینترنتی و تلفنی برداشت، موضوع حفظ حریم خصوصی و محافظت از اطلاعات در اروپا مورد توجه قرار گرفت.

منابع نزدیک به شرکت‌های بزرگ اینترنتی در واکنش به این رای اعلام کرده‏‌اند که صاحبان موتورهای جست‌وجو درخواست برای حذف اطلاعات را بررسی کرده و در صورتی که مشمول قانون محافظت از حریم خصوصی باشد، نسبت به حذف آن اقدام خواهند کرد.

درخواست کنندگان برای حذف اطلاعات باید مشخصات کامل خود را در اختیار شرکت‌هایی مانند گوگل قرار داده و دلیل خود را برای حذف اطلاعات مورد نظر اعلام کنند. گوگل اعلام کرده است افرادی که درخواست حذف اطلاعات مربوط به خود را دارند برای اثبات هویت خود باید رونوشت کارت هویت معتبر خود را ضمیمه درخواست کنند.

هم‌چنین امکان ارائه درخواست از سوی وکلا و نمایندگان قانونی افراد نیز فراهم شده و آن‌ها نیز می‌توانند با ارائه مدارک مثبته درخواست حذف اطلاعات را داشته باشند.

از روز جمعه گذشته فرمی در اینترنت قرار داده شده تا هر یک از ساکنان اروپا بتوانند درخواست حذف اطلاعات مورد نظر خود را به گوگل ارائه دهند. گوگل اظهار امیدواری کرده است که بتواند بین حذف اطلاعات مخرب در حریم خصوصی افراد و انتشار آزاد اطلاعات موازنه‌ای برقرار کند.

رویه حذف اطلاعات بدین‌گونه خواهد بود که درخواست‌ها در نوبت قرار داده خواهد شد و مسئولان بررسی درخواست پس از مطالعه با ارائه توضیحات منطقی تصمیم خود را در مورد حذف یا حفظ اطلاعات مورد نظر خواهند گرفت.‏

ظاهراًً همه افراد می‌توانند درخواست‌های خود را در مورد موضوعاتی از جنایت‌های خشن و سوء استفاده جنسی از کودکان گرفته تا عکس‌های ناراحت کننده ارائه کنند.

رأی دادگاه اروپایی ظاهراً فقط اتباع 28 کشور عضو اتحادیه اروپایی و چند کشور دیگر مرتبط با اروپا مانند ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوییس را در بر می‌گیرد. گوگل اعلام کرده است که اگرچه اطلاعات خواسته شده از موتور گوگل حذف خواهد شد اما اطلاعیه‌ای مبنی بر این که این اطلاعات به درخواست اروپائیان حذف شده جایگزین خواهد شد.

این شکایت و رأی مرتبط با آن در دادگاه اروپا پرده از حساسیت تقابل بین طرفداران آزادی بیان و معتقدان به حفظ حریم خصوصی انسان‌ها بر می دارد.‏