Gerdab.IR | گرداب

یک کارشناس تصریح کرد:

عبور از تهدیدهای فضای مجازی با سکانداری خانواده

تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳

یک کارشناس ارتباطات گفت: اگر سواد رسانه‌ای جامعه افزایش یابد و مدیریت و نظارت بر فضای مجازی در نهادهای اجتماعی خرد شده و به خانواده‌ها واگذار شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که امکان عبور از تهدیدهای فضای مجازی وجود دارد.

به گزارش گرداب، محمدصادق افراسیابی، کارشناس ارتباطات، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به هدایت افکار و اندیشه‌های عمومی در فضای مجازی اظهار کرد: امروزه فضای مجازی بازتاب تمامی گرایش‌های خوب و بد در جهان است. از طرف دیگر رشد فضای مجازی سبب ایجاد یک جهان دیگر در کنار جهان واقعی شده است. این امر تا حدی پیش رفته است که برخی معتقدند ما با دو جهان سر و کار داریم؛ یک جهان واقعی و یک جهان مجازی. در جهان مجازی، قواعد کنترل و نظارت بسیار پیچیده‌تر از جهان واقعی است.

وی ادامه داد: هدایت افکار و اندیشه‌های عمومی مستلزم اطلاع از ظرفیت‌های ابزار رسانه‌های مجازی و آشنایی کامل به مسائل فرهنگی، جامعه‌شناسی و روانشناسی اجتماعی است. فراهم شدن چنین شرایطی از آزادی عمل که فراتر از مرزهای جغرافیایی و اعتقادی است، امکانات جدیدی را خلق کرده است.

فضای مجازی؛ فرصتی برای رشد معرفت اسلامی است
مؤلف کتاب مطالعات شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: در چنین شرایطی طبیعتا عده‌ای از این ظرفیت برای گسترش معرفت خود نسبت به موضوعات مختلف اقدام کرده و گروهی هم ممکن است در دام جنبه‌های زشت و نازیبای فضای مجازی بیفتند. برای مثال مسلمانان بسیاری از کشورهای جهان از این فرصت برای شبکه‌سازی و رشد معرفت اسلامی در جهان استفاده می‌کنند. پس در این شرایط نگرش افراد بسیار اهمیت دارد و وظیفه دولت جمهوری اسلامی تلاش برای تثبیت نگرش‌های صحیح و تغییر نگرش‌های ناصحیح است.

وی یادآور شد: ساختار فضای مجازی به گونه‌ای است که به هیچ وجه قابل مدیریت و کنترل نیست؛ بنابراین باید تمرکز اصلی نهادهای فرهنگی بر تثبیت و تغییر نگرش‌ها باشد. تغییر نگرش هم از طریق فرآیندشناختی امکان‌پذیراست. به همین جهت گسترش سواد رسانه‌ای در این موقعیت اهمیت فراوانی دارد.

توجه به کانون خانواده؛ مهم‌ترین راه برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی
افراسیابی اظهار کرد: علاوه بر این یکی دیگر از راهکارهایی که در جهان برای مدیریت اثرات نامطلوب فضای مجازی از آن استفاده می‌شود، توجه روز افزون به نقش کانونی و بی بدیل خانواده است. در حال حاضر در جهان نرم‌افزارهایی وجود دارند که خانواده‌ها از طریق آن‌ها می‌توانند فرآیند فیلترینگ و نظارت را اعمال کنند. طبیعتا در ایران هم باید چنین شرایطی برای خانواده‌ها فراهم شود.

عبور از تهدیدهای فضای مجازی با سکانداری خانواده
وی افزود: اگر سواد رسانه‌ای جامعه افزایش یابد و مدیریت و نظارت بر فضای مجازی در نهادهای اجتماعی خرد شده و به خانواده‌ها واگذار شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که امکان عبور از تهدیدهای فضای مجازی وجود دارد و در غیر این‌صورت وضعیت خوبی نخواهیم داشت.

مدیر گروه علمی تخصصی روابط عمومی دانشکده خبر تصریح کرد: تصور برخی‌ها مبنی بر اینکه می‌توان صفحات غیراخلاقی را شناسایی و فیلتر کرد، تصور درستی نیست. چرا که اکثرا افرادی در فیلتر گرفتار می‌شوند که تابع قوانین و مقررات هستند و کسانی که راه‌های عبور از فیلترینگ را می‌دانند به اشکال مختلف مجددا صفحات فیلتر شده را باز تولید و راه دسترسی به این صفحات را به مخاطب می‌آموزند.

وی افزود: ما باید باور کنیم که در جنگ نرم قرار داریم و اگر این باور به صورت عمومی شکل بگیرد و مکانیزم‌های جنگ نرم را در جهان شناسایی کنیم، قطعا بیشتر از آنکه به دانش مهندسی تکیه کنیم به سمت استفاده از علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی برای مدیریت جامعه خواهیم رفت.

این کارشناس ارتباطات تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که بدانیم غرب در کنار استفاده از تکنولوژی از دانش وسیعی در حوزه علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی بهره می‌برد و هزینه‌های زیادی را برای پژوهش و نظریه‌پردازی در حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی صرف می‌کند؛ این در حالی است که در کشورمان مطالعات فرهنگی و اجتماعی حوزه فضای مجازی به سختی پیش رفته و هزینه‌های انجام شده در این عرصه بسیار اندک است.