Gerdab.IR | گرداب

با همكاری مركز بررسی جرايم سازمان يافته و شبكه خبر سيما:

توليد و پخش مستند مرزهای شيشه‌ای

تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۸۹

مستند مرزهای شیشه ای با هدف تبیین واقعیات موجود در فضاي مجازي با رویکردی مستند- تحلیلی از 22 تیرماه سالجاری در شبكه خبر سيما در حال پخش است. بررسی سیر تاریخی جنگ نرم در اعصار گوناگون، خطرات ناشی از هجوم نرم در فضای مجازی، وظایف خانواده، دانشگاه و حوزه های علمیه در رویارویی نرم در فضای مجازی، ردپای صهیونیزم در فضای مجازی، هزينه‌هاي اجتماعي جنگ نرم، جوانان و جنگ نرم، باورهاي ديني و جنگ سايبري و دیگر موضوعات مرتبط در این برنامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

گرداب- امروزه برای فتح کشورها، دیگر نیازی به بمباران و لشکر کشی و حمله به مراکز حیاتی نیست، یک مودم و یک PC کافیست!

این جمله ای است که امروزه بسیاری از سیاستمداران و تئوریسین های غربی بر آن تأکید دارند و جنگ سایبری در ادامه پروژه های جنگ نرم کشورهای استعاری در بسیاری از کشورها که استقلالشان منافع آنها را به خطر انداخته، با جدیت در حال پیگیری است و دشمنان به دلیل ویژگی خاص این نوع جنگ، جمعیت هدف جوان، شکاف نسلی و متأسفانه عدم اطلاع بسیاری از مسئولان در کشورها از جمله کشورمان از فضای مجازی و خطرات آن به سرعت در حال پیشبرد اهداف خود هستند. به طور حتم آشناسازی عموم و به طور خاص مسئولان و تصمیم گیران کشور از اتفاقاتی در حوزه اینترنت و فضای سایبری در حال رخ دادن است و خطرات هولناکی که می تواند اثرات غیر قابل جبرانی بر پیکره جامعه و خانواده ها داشته باشد، از جمله وظایف رسانه ملی است.

شاید بتوان بهترین تعبیر در مورد جنگ سایبری را با تشبیه کردن این جنگ به مونواکسید کربن فرهنگی مطرح نمود. حمله ای که نه شکل واضح و مشخصی دارد و نه اینکه به راحتی قابل تشخیص و پیگیری است. در این بین رسانه های داخلی و مسئول وظیفه دارند با معرفی فضای کلی حاکم بر جنگ سایبری، ابزارهایی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند که همچون حسگری قوی در لحظه، به شناسایی این مونواکسیدهای پراکنده در فضای مجازی اقدام نمایند و قبل از اینکه فضای کلی جامعه از اثرات این حمله و جنگ دچار مسمومیت شدید گردد، دستی جنبانده! و حرکتی عاجل در راستای تغییر وضعیت موجود نمایند.

با توجه به حساسیت بالای این مسئله مرکز بررسی جرایم سازمان یافته فضای مجازی سپاه به عنوان متولی رصد و پیگیری جرایم در فضای مجازی با همکاری گروه سیاسی شبکه خبر برنامه مرزهای شیشه ای را با هدف تبیین واقعیات موجود در این فضا با رویکردی مستند- تحلیلی به تهیه کنندگی محسن احمدی در دست تولید و پخش دارد که از 22 تیرماه سالجاری پخش آن آغاز شده است.

بررسی سیر تاریخی جنگ نرم در اعصار گوناگون، خطرات ناشی از هجوم نرم در فضای مجازی، وظایف خانواده، دانشگاه و حوزه های علمیه در رویارویی نرم در فضای مجازی، ردپای صهیونیزم در فضای مجازی، هزينه‌هاي اجتماعي جنگ نرم، جوانان و جنگ نرم، باورهاي ديني و جنگ سايبري، شيوه‌ هاي معمول در جنگ سايبري، سربازان جنگ سايبري، امنيت داخلي و جنگ سايبري، قبح شكني در فضاي مجازي، ضعف قانوني در پيگيري تخلفات سايبري، ارتش سايبري، شيوه‌هاي توليد محتواي فارسي در جهت بي اعتقاد نمودن جوانان، ارتش سایبری و ضروت وجود آن و دیگر موضوعات در این برنامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بهره گیری از اعترافات متخلفین و قربانیان فضای مجازی که به نوعی شکل جدیدی از تخلفات و جرایم در مورد آنها مطرح شده است از بخش های اصلی برنامه مرزهای شیشه ای است که از نظر محتوایی به غنای هر چه بیشتر آن منتهی می شود.

زمان پخش برنامه روزهای یکشنبه و سه شنبه، ساعت 12:45 و 19:45 می باشد. زمان تكرار اين مستند 19:45 همان روز و 12:45 و 19:45 روز بعد خواهد بود.
 
* این مستند در حال حاضر در بخش چندرسانه‌ای سایت "گرداب" است و انتشار آن نیز ادامه دارد.