یک کارشناس فضای مجازی:

متولی شبکه‌های اجتماعی کیست؟

تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴

به گزارش گرداب مهدی محمود‌اقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: یکی از مباحثی که در سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه به آن تاکید شده بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی است که تاکید ایشان نشان‌دهنده اهمیت موضوع است.

وی ادامه داد: متاسفانه شبکه‌های اجتماعی در کشور ما متولی مشخصی ندارد چراکه بخشی از مسائل آن از جمله زیرساخت‌ها به وزارت ارتباطات، محتوا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی دیگر به سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و حتی حوزه علمیه برمی‌گردد در این شرایط نمی‌توان نیازها و مطالبات را به صورت دقیق مطالبه کرد.

این کارشناس فضای مجازی همچنین گفت: ما از نظر محتوا و ادبیات این فضا غنی هستیم و پشتوانه دینی و فرهنگی اصیلی داریم اما به دلیل نداشتن متولی در این بخش، ساماندهی آن رها شده است و فقط چند گروه به صورت کلی و بسیجی شبکه‌ها را مدیریت کرده و در حد توان خود در مقابل شیوع شایعات و مطالب نادرست می‌ایستند.

وی با اشاره به اینکه مخاطب در فضای مجازی باید به دنبال مطالب با سندیت و معتبر باشد، افزود: متاسفانه ما همزمان با بروز شبکه‌های اجتماعی نتوانستیم آنها را کنترل و مدیریت کنیم و این در حالی است که در برخی از این شبکه‌ها از ابتدا مخاطب در گروه هایی که به آنها علاقه دارد عضو می‌شود در صورتی که ممکن است مطالب برای آنها مناسب نباشد و اینها البته اقداماتی هدفگذاری شده است.

محموداقدم در پایان با اشاره به اینکه در بندهایی از سیاست‌های ابلاغی در مورد لزوم پنج برابر شدن محتوای فعلی بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور، گفت: به نظر می‌رسد این دغدغه به این دلیل است که برای حملات و شبیخون فرهنگی دشمن ذخیره داشته باشیم چراکه اگر تولیداتمان به اندازه ظرفیت فعلی باشد عقب می‌مانیم، ما ام‌‌القرای سرزمین‌های اسلامی هستیم و همین پیشینه مذهبی و اسلامی خود زمینه‌ای برای تولید محتوا و جذب مخاطب مشتاق به این مطالب است.