Gerdab.IR | گرداب

قابلیت‌‌های ریز و درشت نسخه جدید iOS

تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۴

در فصل تابستان هر سال، اپل آماده می‌شود تا نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل iOS را منتشر کند. نسخه‌ی مربوط به تابستان امسال، iOS 9 نامیده شده و در ماه شهریور به صورت رایگان برای دستگاه‌های آیفون 4s، آیپد ۲، آیپدمینی، آیپادتاچ ۵ و مدل‌های بالاتر این دستگاه‌ها منتشر خواهد شد که درحال حاضر، نسخه‌ی بتای آن منتشر شده است.

نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل iOS، حس وحال و طراحی نسخه‌ی قبلی (iOS 8) را حفظ کرده و همه‌ی عناصر موجود در آن، در نسخه‌ی جدید هم سرجای خود باقی مانده‌اند. به نظر می‌رسد، مورد جدیدی که باعث جلب توجه کاربران شود وجود ندارد. اما بهتر است فریب ظاهر آن را نخورید! طراحان و توسعه ‌دهندگان حرفه‌ای نرم‌افزارهای اپل، بیشتر از ۱۰۰ قابلیت و تنظیم‌های جدیدی را برای سریع‌تر، هوشمندتر و پایدارتر کردن iOS 9، باپله آن افزوده‌اند.

به گزارش گرداب به نقل از  «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اگر می‌خواهید نگاهی نزدیک به این سیستم عامل داشته باشید، می توانید بروزترین نسخه‌ی بتای iOS 9 را پس از ثبت نام، از وب‌سایت اپل دانلود کنید. این نسخه هنوز کامل نبوده و ممکن است با نصب آن دچار مشکل شوید. چون نسخه‌های بتا معمولا دارای ایرادهایی هستند. جای نگرانی نیست؛ ما قبلا این نسخه را مورد بررسی قرار داده‌ایم. جزئیات و نتیجه‌ی بررسی‌ها شامل قابلیت‌های مفید بسیار زیادی است که اپل هیچ اسمی از وجود آن‌ها نبرده و به صورت عمومی معرفی نکرده است.



بهتر است کمربندهای خود را ببندید؛ سفر طولانی در پیش داریم! تغییرها و قابلیت‌های مفید iOS 9 لیست بلندبالایی است. اگر نیم‌نگاهی به ادامه‌ی مقاله بکنید، خوشبختانه خواهید دید که این لیست بلندبالا را به ۶ بخش: تغییرهای پایه‌ای، نرم‌افزارها، هوشمندی‌، نرم‌افزار Mail، دوربین و تغییرهای ویژه‌ی آیپد تقسیم کرده‌ایم. سپس موارد مربوط به هر بخش را به صورت موردی نام برده و توضیح هرکدام را ارائه کرده‌ایم.

۱. تغییرهای پایه‌ای

سیستم‌عامل سریع و روان: اپل تلاش زیادی برای سریع‌تر و روان‌تر نمودن iOS 9، به خصوص اجرای نرم‌افزارها و حرکت بین ایمیل‌ها، پیامک‌ها، صفحه‌های وب و فایل‌های PDF کرده است.

بازطراحی صفحه‌ی جابه‌جایی بین نرم‌افزارها: صفحه‌ی جابه‌جایی بین نرم‌افزارهای در حال اجرا به صورت تمام صفحه و کارت مانند است. در این صفحه، نرم‌افزارها یکدیگر را هم‌پوشانی کرده و روی هم قرار می‌گیرند. این طراحی تناسب بیشتری با کل صفحه‌ی نمایشگر دارد.

قابلیت‌‌های ریز و درشت نسخهiOS

افزایش مدت شارژدهی باتری: به طور متوسط مطابق گفته‌ی اپل، در کل هر آیفون ۱ ساعت شارژدهی بیشتری خواهد داشت که این فوق‌العاده است.

به دست آوردن شارژدهی اضافی با به کارگیری تنظیم‌ها و ترفندهای بسیار ظریف حاصل شده است. به عنوان مثال: اگر پس از مکالمه، آیفون را از مقابل صورت خود دور کرده و روی میز بگذارید، حتی اگر اعلانیه‌ای هم دریافت کنید نمایشگر دیگر روشن نمی‌شود.

قابلیت Low Power Mode: حالت جدیدLow Power که به طور آشکار از قابلیت گوشی‌های اندرویدی الهام گرفته شده، به iOS 9 هم افزوده شده است. در هر زمانی می‌توانید این قابلیت را از مسیر Settings→ Battery فعال کنید. اما هنگامی که میزان شارژ باتری به ۲۰ و دوباره به ۱۰ درصد کاهش یابد، در هر دو سطح و به طور خودکار فعال کردن این قابلیت به وسیله دستگاه به کاربر پیشنهاد می‌شود.

در حالت Low Power، دریافت ایمیل جدید و بروزرسانی نرم‌افزار‌ها در پس‌زمینه‌ی سیستم متوقف می‌شود، بیشتر انیمیشن‌های جذاب و کوچک حذف می‌شوند، عملکرد پردازنده کاهش می‌یابد (برای مثال، جابه‌جایی بین نرم‌افزارها بیشتر طول می‌کشد)، و نشانگر سطح باتری زرد رنگ می‌شود. پس نگران ضعف ناگهانی در عملکرد آیفون خود نباشید، پشت این ضعف هدفی مهم وجود دارد!

بنابر گفته‌ی اپل، در حالت Low Power، آیفون یا آیپد حتی می‌تواند تا سه ساعت شارژدهی بیشتری داشته باشد؛ که در مواقع ضروری می‌تواند نجات بخش باشد.

نمایش مصرف باتری هر نرم‌افزار: در بخش Last 12 Hours صفحه‌ی تنظیم‌های مربوط به باتری، اطلاعات به مراتب بیشتری درباره‌ی میزان مصرف باتری هر نرم‌افزار در 12 ساعت گذشته نمایش داده می‌شود.

قابلیت‌‌های ریز و درشت نسخهiOS

رمز عبور۶ رقمی: اپل مدتی است که مشغول بالا بردن امنیت دستگاه‌های خود است. روشن‌ترین مثال این که، در حال حاضر کاربر نیازمند رمزعبور عددی حداقل ۶ رقمی برای بازکردن قفل آیفون است. به عبارت دیگر باید با رمزعبورهای عددی ۴ رقمی خداحافظی کرد! البته اگر رمزعبور عددی (Simple Passcode) را غیرفعال نمایید، هنوز هم می‌توانید رمزعبورهایی با هر طول و پیچیدگی انتخاب کنید. همچنین، در مدل‌های جدید قادر به استفاده از سنسور اثر انگشت هم هستید.

ارتقای فرآیند بروز رسانی: خود فرآیند بروز رسانی هم، بروز رسانی شده است! هم اکنون فقط به ۱/۳ گیگابایت فضای خالی برای بروز رسانی سیستم‌عامل iOS 9 نیاز دارید. این فضای خالی قبلا ۴/۶ گیگابایت بود! درصورت کمبود فضا، دستگاه پیشنهاد حذف برخی از نرم‌افزارها را برای انجام بروز رسانی به کاربر می‌دهد. حتی بازگردانی آن‌ها را هم، پس از اتمام بروز رسانی به کاربر پیشنهاد می‌کند.

به علاوه، صفحه‌ی "?Upgrade now” انتخاب‌های بیشتری برای زمان انجام بروز رسانی ازجمله: Tonight (امشب) یا When I use my phone least (زمانی که کمترین استفاده را از تلفن می‌کنم) به کاربر پیشنهاد می‌کند.

قابلیت Continuity روی شبکه‌ی سلولی: قابلیت Continuity معرفی شده در سال گذشته، برقراری تماس صوتی روی مک یا آیپد را امکان‌‌پذیر می‌سازد که همانند اسپیکرفون اضافی برای آیفون عمل می‌کند. قبلا این قابلیت فقط با وای‌فای و مانند یک آنتن عمل می‌کرد. اما حالا، این قابلیت روی شبکه‌ی سلولی هم عمل می‌کند. درنتیجه برقراری تماس از مک و آیپد، حتی درصورتی که گوشی در مکان دیگر دنیا هم باشد، امکان‌پذیر است (درست حدس زده‌اید؛ حتی اگر گوشی خود را در دفترکار یا خانه‌ی دوست خود جا بگذارید!). این قابلیت تاکنون فقط برای اپراتور T-Mobile دردسترس است.

نرم‌افزار Move to iOS: اپل درنهایت، با iOS 9 نرم‌افزار Move to iOS را هم منتشر کرد. نرم‌افزار جدیدی که تقریبا تمام محتویات گوشی یا تبلت اندرویدی را به صورت بی‌سیم و خودکار به آیفون یا آیپد منتقل می‌کند. محتویات انتقالی شامل لیست مخاطب‌ها، حساب‌های ایمیل، اطلاعات تقویم‌، پیامک‌ها، عکس‌ها، ویدیوها و صفحات وب است. همچنین، می‌توان آهنگ‌ها و کتاب‌هایی که برای کپی محافظت نشده‌اند را هم به آیفون انتقال داد. نرم‌افزار مذکور، حتی دانلود نرم‌افزارهایی که فقط در دستگاه اندرویدی وجود دارد را هم به کاربر پیشنهاد می‌کند.

قابلیت‌های جزئی

تبدیل حروف بزرگ به کوچک با Shift: حروف صفحه‌کلید با فشردن کلید شیفت، از حروف بزرگ به حروف کوچک و برعکس، تغییر می‌کنند. درگذشته فقط یک نوع از حروف قابل مشاهده بودند و برای تغییر حروف بایستی مسیر طولانی Settings → General → Accessibility را طی می‌کردید.

 
قابلیت‌‌های ریز و درشت نسخهiOS


غیرفعال سازی بالون حروف: در iOS 8، خلافکارها قادر به یادگیری رمزعبور کاربران با مشاهده‌ی بالون حروفی که با لمس و بالای سر انگشت کاربر نمایان می‌شد، بودند. اما اکنون ‌امکان غیرفعال‌ سازی آن از مسیر Settings→ General→ Keyboards→ Character Preview وجود دارد.

ترتیب نمایش الفبایی اعلانیه‌ها: معمولا اعلانیه‌ها به ترتیب تاریخ در صفحه‌ی Notifications نمایش داده می‌شوند. در بخش تنظیم‌های مربوط به Notifications، می‌توانید گزینه‌ی Group By App را فعال کنید تا دسته‌بندی نمایش اعلانیه‌ها طبق نام نرم‌افزارها باشد.

جابه‌جایی بین نرم‌افزاری با یک دکمه: اگر به طور مستقیم از بخش اعلانیه‌ها یا با لمس لینک موجود در ایمیل خود نرم‌افزاری مانند سافاری را اجرا ‌کنید، اکنون راحت‌تر از قبل با لمس دکمه‌ی کوچک گوشه‌ی بالاسمت چپ صفحه می‌توانید به نرم‌افزار قبلی درحال اجرا بازگردید. با این قابلیت، یک مرحله‌ی اضافی جابه‌جایی به نرم‌افزار قبلی حذف شده است.

قابلیت‌‌های ریز و درشت نسخهiOS

۲. نرم‌افزارها

بدون شک، هر کاربری طالب آگاهی از تغییرهای مفید نرم‌افزارهای استاندارد اپل است. می‌توانید در ادامه، لیست نرم‌افزارها و تغییرهای آن‌ها را مشاهده کنید.

Flipboard نسخه‌ی اپل: نرم‌افزار پیشنهادی جدید اپل تحت عنوان News، مجموعه اخبار مورد نظر کاربر را از منابع برتر خبری و براساس موضوعات مورد علاقه‌ی آن، جمع‌آوری کرده و نمایش می‌دهد. به عبارت دیگر، اپل نرم‌افزار Flipboard نسخه‌ی خود را ساخته است. نرم‌افزار News فعلا در نسخه‌ی بتای iOS 9 موجود نبوده و به همین خاطر قابلیت‌های آن در دسترس نیست.

قابلیت‌‌های ریز و درشت نسخهiOS

نرم‌افزار Notes: نرم‌افزار Notes همیشه با امکان نوشتن یادداشت متنی وجود داشته است. اما با بروز رسانی‌ بزرگ اخیر، شرکت اپل نرم‌افزار یادداشت برداری Evernote را مورد هدف قرار داده است. صفحه‌ی یادداشت‌ها اکنون می‌تواند شامل لیست کارهایی که قصد انجام آن را دارید، تصویر، نقشه، لینک‌های وب، یا خلاصه‌ی طرحی که با انگشت خود کشیده‌اید باشد.

ضمیمه‌های جدید برای مرورگر: با وجود این ضمیمه‌ها به سهولت می‌توانید مجموعه‌ای از عکس‌ها، ویدئوها، نقشه‌ها و لینک‌های وب را در یادداشت‌های خود داشته باشید. حتی زمانی که برای به اشتراک گذاری فایلی Share را لمس می‌کنید، Notes هم بین گزینه‌های موجود ظاهر می‌شود. این بدان معنی است که می‌توانید، نقشه، لینک، تصویر و غیره را به طور مستقیم و از دیگر نرم‌افزارها به یادداشت‌های خود اضافه نمایید. همچنین مانند قبل هر تغییری که در یادداشت‌ها اعمال می‌شود، به طور خودکار با همه‌ی گجت‌های اپلی و مک همگام سازی خواهد شد. با وجود این موارد، نرم‌افزار Notes به طور شگفت‌انگیزی سودمند خواهد بود.

بدون بروز رسانی سیستم‌عامل دستگاه و خود نرم‌افزار، نمی‌توانید از ویژگی‌های جدید Notes بهره‌مند شوید.

قابلیت‌‌های ریز و درشت نسخهiOS

مسیر حمل‌ونقل عمومی در Maps: هنوزهم نرم‌افزار نقشه‌ی اپل در مقایسه با نقشه‌ی گوگل کمبودهای زیادی دارد. با این حال، با اضافه شدن مسیر حمل‌ونقل عمومی (حداقل برای تعداد انگشت شماری از شهرهای بزرگ آمریکای شمالی) به این نقشه، اپل گامی به سوی برتری نرم‌افزار نقشه‌ی خود برداشته است.

قابلیت‌‌های ریز و درشت نسخهiOS

نمایش دسته‌بندی‌های تجاری در نقشه: همچنین هنگام جستجو در نقشه، لیستی از دسته‌بنده‌های تجاری همچون غذا، نوشیدنی، مراکز خرید و مراکز سرگرمی نزدیک کاربر به منظور دستیابی سریع‌تر به هدف مورد نظر، نمایش داده می‌شود.

جزئیات بیشتر در Siri: اکنون می‌توانید فرمان‌های دقیق‌تری به سیری داده و جزئیات بیشتری از آن بخواهید. به عنوان مثال، می‌توانید ویدیوهای جشن تولدتان یا آخرین تصاویر انتشار یافته‌ی آیفون 6s در ماه جاری را از آن بخواهید!

حتی اگر در حال مشاهده‌ی وبسایت یا پیامک خاصی هستید و بنا به دلایلی درحال حاضر امکان مشاهده‌ی آن را ندارید، می‌توانید از سیری بخواهید ادامه‌ی مشاهده‌ی آن در ساعات آینده و پس از رسیدن به مقصد را به شما یادآوری کند. در زمان رسیدن به مقصد، یکی از دستگاه‌های اپلی شما ادامه‌ی مشاهده را پیشنهاد خواهد کرد. در عمل، برای نتیجه‌گیری بهتر بایستی به طور مستمر از سیری استفاده کنید.

سیستم پرداخت اپل (Apple Pay): حالا سیستم پرداخت اپل مراکز خرید بیشتری را پذیرا بوده و به بیشتر کارت‌های اعتباری، بانکی و کارت هدیه متصل می‌شود.

درنهایت دیگر نیازی به بازکردن قفل آیفون برای استفاده از سیستم پرداخت اپل نیست. فقط کافیست تلفن خود را نزدیک پایانه‌ی پرداخت گرفته و دوبار دکمه‌ی Home را لمس کنید.

صفحه‌ی جستجو: صفحه‌ی جستجوی دستگاه، کم و بیش دوست داشتنی‌تر از قبل شده است. نتایج جستجو با نمایش آیکون‌هایی برای افراد، نرم‌افزارها، مکان‌ها و اخباری که در این لحظه مورد علاقه‌ی کاربر است نمایان می‌شود. کاربران حتی قادر به جستجوی موارد خارج از گوشی همانند امتیازهای ورزشی، آب وهوا، سهام، حساب‌ها، واحدهای اندازه‌گیری، تبدیلات ارزی و اسناد موجود در فضای ذخیره‌سازی ابری iCloud هم می‌باشند.

قابلیت‌‌های ریز و درشت نسخهiOS

قابلیت‌های جزئی

تنظیم‌های بخش Photos & Camera: در مسیر Settings→ Photos & Camera می‌توانید سرعت حرکت فریم‌ها (۳۰ یا ۶۰ فریم برثانیه) را برای ویدیوهای استاندارد یا حرکت آهسته تعیین کنید. البته سرعت بالای حرکت فریم‌ها فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز دارد اما پخش نرم‌تری را امکان‌پذیر می‌سازد.

جستجوی تنظیم‌ها: جعبه‌ی جستجو حالا در بالای صفحه‌ی تنظیم‌ها (Settings) هم قرار دارد. بنابراین اگر از دسته‌بندی نرم‌افزارها ناراضی هستید، می‌توانید عبارت مورد نظر را در جعبه‌ی جستجو نوشته یا به سیری بگویید. سیستم‌عامل، شما را راهنمایی خواهد کرد.

جستجو با سوایپ به راست، در اولین صفحه‌ی Home: به منظور نمایان کردن جعبه‌ی جستجو، دو راه وجود دارد. مانند iOS 8 در صفحه‌ی Home، انگشت خود را از بالا به پایین بکشید (سوایپ به پایین در اصطلاح فرنگی)؛ یا اینکه باید در اولین صفحه‌ی Home به طرف راست سوایپ کنید. به عبارت بهتر، اولین صفحه‌ی Home دوباره صفحه‌ی جستجو شده است.

Podcast: نرم‌افزار Podcast پس از تحمل ضعف و کمبودهای فراوان، بالاخره بازطراحی شده است.

دکمه‌ی AA: مرورگر سافاری دارای قابلیتی به نام Reader Mode است که تمامی تبلیغات و دیگر المان‌های اضافی صفحه‌ی وب را از دید خواننده پنهان می‌کند، اکنون همین قابلیت، دارای دکمه‌ی AA شده که اجازه‌ی تعیین رنگ پس‌زمینه و فونت را هم به کاربر می‌دهد.

قابلیت‌‌های ریز و درشت نسخهiOS

تاچ‌آیدی برای مشاهده‌ی رمزعبور ذخیره شده‌ی سافاری: اگر قصد مشاهده‌ی رمزعبورهای ذخیره شده‌ در صفحه‌های وب را دارید، مسیر Settings→ Safari→ Passwords را در آیفون دنبال کنید. اما اکنون بدون استفاده از تاچ‌آیدی نمی‌توانید رمزهای عبور را مشاهده کنید.

مشاهده‌ی نامتعارف نرم‌افزارHealth : وقتی که گوشی هوشمند را ۹۰ درجه بچرخانید، نرم افزارهای مربوط به Health kit نمایان خواهد شد. برای مثال، با انجام این کار نمودار وسیعی از اطلاعات مربوط به سلامت کاربر نمایش داده خواهد شد.

بخش سلامت بانوان: بخش تازه‌ای مخصوص سلامت بانوان به نرم‌افزار Health اضافه شده است. بانوان می‌توانند موارد مرتبط را با جزئیات بسیار دقیقی در این بخش ثبت کنند.

۳. هوشمندی

بی‌تردید سیستم‌عاملی بهتر است که کارآمد بوده و بهره‌وری بالایی داشته باشد. از این رو اپل زمان زیادی را صرف یافتن روش‌هایی برای افزایش کارایی سیستم‌عامل خود کرده است. در رابطه با این موضوع، اپل یک ویژگی به نام دستیار خودجوش را به سیستم‌عامل افزوده است. می‌توانید جزئیات آن را در ادامه‌ی مقاله ببینید.

پیشنهاد افرادی که بیشترین پیام ارسالی را دارند: به عنوان مثال، زمانی که برای پیام ایمیلی خود آدرس گیرنده‌ی مورد نظر را وارد می‌کنید، iOS 9 به طور هوشمندانه لیست افرادی را که معمولا بیشترین رونوشت از پیام‌های خود را برایشان ارسال کرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌دهد.

یا اگر موضوع خاصی را قبلا در ایمیل ارسالی خود استفاده کرده‌اید، درصورتی که دوباره کلمه‌ای از آن را تایپ کنید، لیستی از افراد دریافت کننده‌ی قبلی نمایان خواهد شد. مثلا اگر عبارت "گزارش ترافیک این ماه” را در موضوع ایمیل خود نوشته و هر ماه برای سه تن از همکاران خود ارسال کنید، درصورت تایپ بخشی از این موضوع نام سه همکار مذکور دوباره به شما پیشنهاد می‌شود.

قابلیت‌‌های ریز و درشت نسخهiOS

نمایش آخرین آهنگ‌های پخش شده: به طور مشابه،‌ زمانی که هندزفری اپل خود را به آیفون وصل می‌کنید به طور خودکار هر آلبوم، سرویس موسیقی یا پادکستی که آخرین بار با هندزفری به آن گوش کرده‌اید، به شما پیشنهاد خواهد شد. حتی سفارشی سازی نمایش لیست آهنگ‌های پیشنهادی بر اساس مختصات GPS و مکان حضور شما امکان‌پذیر است. یعنی می‌توانید آخرین آهنگی را که در مکان به خصوصی گوش کرده‌اید، در صورت حضور در همان مکان، دوباره به آن گوش کنید؛ کاملا هوشمندانه! و ایده‌هایی مشابه که خودتان می‌توانید حدس بزنید.

پیشنهاد افزودن رویداد به تقویم: برخی از ویژگی‌ها از سیستم‌عامل مک به iOS منتقل شده است. به عنوان نمونه، اگر ایمیل تاییدی از آژانس هواپیمایی یا رستوران دریافت کنید، iOS 9 به طور خودکار متن پیام را تحلیل کرده و پیشنهاد افزودن آن به تقویم را به کاربر می‌دهد.

نشان دادن آدرس ایمیل به عنوان نام تماس‌گیرنده: هنگام دریافت تماس از طرف شخصی که شماره‌ی آن در دفترچه تلفن آیفون نیست، iOS 9 بی‌درنگ شماره‌ی همتای آن را در بین ایمیل‌های کاربر جستجو می‌کند. و درصورت همتا بودن می‌تواند به عنوان نام تماس‌گیرنده نشان داده شود. رخ دادن این اتفاق، بسیار جالب به نظر می‌رسد!

قابلیت‌های جزئی

ثبت نام با یک ضربه‌ی کوچک انگشت: سیستم‌عامل iOS همیشه پیشنهادهای شگفت‌انگیزی از میان گزینه‌های دسترسی برای اصلاح ناتوانی‌های سیستم دارد. بخش تازه‌ای در مسیر Settings→ General→ Accessibility→ Touch Accommodations وجود دارد که اجازه‌ی ثبت نام با یک ضربه‌ی کوچک انگشت را می‌دهد. همچنین کاربر قادر است که به جای مکان اولیه‌ی لمس، مکان نهایی انگشت خود روی نمایشگر را به عنوان ضربه یا لمس، تعیین کند!

خاموشی تمامی حالت‌های ویبره‌ با یک لمس: برای اولین بار، یک دکمه‌ی اصلی برای خاموشی همه‌ی حالت‌های ویبره‌ حتی آن‌هایی که برای مواقع اضطرار‌ی‌اند (همچون زمین‌لرزه)، در آیفون قرار داده شده است. تنظیم‌های آن در مسیر Settings→ General→ Accessibility→ Vibratino قرار دارد.

۴. نرم‌افزار Mail

اکنون کاربران قادر به علامت‌گذاری در فایل‌های PDF و افزودن ضمیمه‌های گرافیکی، درست قبل از لحظه‌ی ارسال ایمیل هستند. برای نمونه می‌توانید دور متن تایپ شده خط بکشید، در نمودارها فلش رسم کنید و بهترین مورد اینکه، می‌توانید امضای واقعی خود را دریک سند یا قرارداد درج کنید! به بیان دیگر نرم‌افزار Mail در iOS 9، تمام ویژگی‌های علامت‌گذاری(Markup) سیستم‌عامل یوسمیتی مک را دارد.

اگر در حال ارسال فایل PDF یا عکس هستید، انگشت خود را چند لحظه بر روی آن نگه دارید تا گزینه‌ی Markup در نوار ابزار نمایان شود.

اگر ایمیلی دریافت کرده‌اید، روی آیکون ضمیمه‌ی فایل (file attachment) ضربه بزنید و سپس آیکون جعبه‌ی ابزار (Toolbox) را لمس کنید. حالا ۴ آیکون در پایین صفحه ظاهر می‌شود:

Sketch: این ابزار اجازه‌ی رسم دستی اشکال را به کاربر می‌دهد. شگفت ‌انگیزتر اینکه اگر کاربر مایل باشد، iOS 9 به طور خودکار خطوط اضافی را پاک می‌کند. برای مثال: اگر خط موربی رسم کنید، می‌توانید آن را به خط راست یا ۴۵ درجه تبدیل کنید. یا اگر شکلی شبیه جعبه یا دایره رسم کنید، میتوانید به طور خودکار آن را کامل نمایید.

Loupe: با این ابزار قادر به ایجاد ذره‌بین دایره‌ای شکل برای تاکید روی قسمت خاصی از عکس هستید.

Text: برای درج متن مورد نظر با امکان جابه‌جایی و تغییر اندازه آن، می‌توانید از این ابزار بهره ببرید. همچنین امکان تغییر فونت از طریق دکمه‌ی AA هم وجود دارد.

Signature: با لمس این ابزار، می‌توانید از طریق یک منوی فرعی (pop-up)، امضای خود را دریک سند یا قرارداد درج کنید. حتی در منوی مذکور، پیش‌نمایش تمامی امضاهایی که در سیستم مک ذخیره شده، نمایش داده می‌شود.

قابلیت‌‌های ریز و درشت نسخهiOS

قابلیت‌های جزئی

فایل‌های ضمیمه‌ با هر فرمتی: می‌توانید فایل‌های ضمیمه را با هر فرمتی (نه فقط عکس و ویدیو) به ایمیل ارسالی خود اضافه کنید. برای انجام این کار انگشت خود را در هرجایی از پیام ایمیلی، چند ثانیه نگه دارید و سپس Add Attachment را در نوار ظاهر شده لمس کنید.

ذخیره‌ی ضمیمه‌های ایمیل درiCloud : کاربرها می‌توانند تنها با لمس چند ثانیه‌ای هر نوع فایلی، آن را در فضای آی‌کلود ذخیره کنند. درایو آی‌کلود هم اکنون به پوشه‌ی سیستمی iOS 9 مبدل شده است. به آرامی اما به طور حتم، آیفون و آیپد اپل در طول زمان شباهت بیشتری به کامپیوترهای پیشرفته پیدا خواهند کرد.

قابلیت‌‌های ریز و درشت نسخهiOS

دکمه‌های Mark All، Move All و Trash All: برای ویرایش لیست پیام‌های متنی، دیگر محکوم به لمس و انتخاب تک تک پیام‌ها نیستید. دکمه‌های جدید Mark All، Move All و Trash Allبه ترتیب برای انتخاب، جابه‌جایی و پاک کردن همه‌ی پیام‌ها در پایین صفحه نمایان خواهد شد.

۵. دوربین

۱۵ عکس در ضمیمه‌ی ایمیل: گوشی‌های هوشمند، تبدیل به دوربین عکاسی کاربران شده‌اند. از این رو قابلیت‌ها و تنظیم‌های مربوط به عکس و ویدیو هم از ضروریات محسوب می‌شود. در نسخه‌های قبلی iOS، فقط امکان ضمیمه کردن ۵ عکس به ایمیل ممکن بود اما اکنون حداکثر به ۱۵ عکس ارتقا یافته است. در iOS 9، ترفندهای لمسی خیلی زیادی موجود است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بزرگنمایی در ویدیو: درنهایت، کاربران می‌‌توانند با همان ژست دو انگشتی که قبلا برای بزرگنمایی عکس استفاده می‌شد، ویدیوی ضبط شده را هم بزرگنمایی کنند. واقعا شاهکار است!

قابلیت‌‌های ریز و درشت نسخهiOS

کنترل فلاش دوربین هنگام ضبط ویدیو: در iOS 9، امکان کنترل روشن یا خاموش بودن فلاش دوربین هنگام ضبط ویدیو هم به وجود آمده است. این مورد می‌تواند برای ضبط ویدیوهای منحصر به‌فرد کاربردی باشد.

پیش‌نمایش کوچک تصاویر: وقتی که با نرم‌افزار Photos عکسی درحال نمایش است، ردیفی از پیش‌نمایش کوچک مجموعه‌ تصاویر در پایین صفحه نشان داده می‌شود.

مخفی کردن چند تصویر در یک لحظه: در iOS 8، اپل دکمه‌ی Hide را برای تصاویر اضافه کرد؛ به طوری که کاربران می‌توانستند از عکس‌های خاصی حفاظت کنند تا از دید دیگر افراد مخفی بماند. به لطف آیکون Hide موجود در صفحه‌ی Share، امکان مخفی سازی تعداد زیاد عکس در یک لحظه ممکن شده است.

انتخاب آسان تعداد زیادی از تصاویر: انتخاب تصاویر قبل از ارسال یا پاک کردن آن‌ها، بسیار ساده‌تر از قبل شده است. به گونه ای که فقط با کشیدن انگشت خود بر روی تعداد مورد نظری از تصاویر، قادر به انتخاب یا عدم انتخاب آن‌ها هستید. هیچ تفاوتی هم در انتخاب ستونی یا ردیفی وجود ندارد.

قابلیت‌‌های ریز و درشت نسخهiOS

۶. تغییرهای ویژه‌ی آیپد

دکمه‌های Cut، Copy، Paste و قالب‌بندی‌های اولیه در Quick Type: تعداد اندکی از ویژگی‌های iOS 9 تنها مخصوص آیپد بوده و فقط در آن قابل مشاهده است. برای مثال، اکنون هنگام تایپ می‌توانید دکمه‌های Cut، Copy، Paste و قالب‌بندی‌های اولیه را در نوار Quick Type (نواری که هنگام تایپ، به صورت خودکار کلمات بعدی را که ممکن است مدنظر شما باشد، حدس زده و نمایش می‌دهد) داشته باشید. همچنین، شرکت‌های دیگر نرم‌فزاری اجازه‌ی افزودن دکمه‌های بیشتری را به این نوار می‌دهند.

قابلیت‌‌های ریز و درشت نسخهiOS

لمس دوانگشتی برای شبیه سازی ترک‌پد: این مورد بسیار جذاب است. اگر دو انگشت خود را به سراسر صفحه کلید بکشید، همانند یک ترک‌پد (صفحه‌ی حساس به لمس لپ‌تاپ‌ها) عمل خواهد کرد. به عبارت بهتر، مانند موس می‌توانید مکان‌نما را در داخل متن جابه‌جا کنید. پس از صرف زمانی کوتاه برای یادگیری نحوه‌ی کارکرد آن، به راحتی می‌توانید از این روش کارآمد برای انتخاب، ویرایش یا جابه‌جایی متن استفاده کنید.

میانبرهای صفحه کلید استاندارد: اگر از صفحه‌کلیدهای فیزیکی همراه آیپد استفاده می‌کنید، باید سپاسگزار iOS 9 باشید! زیرا می‌توانید از میانبرهای صفحه کلید استاندارد از جمله Command+Tab، برای جابه‌جایی بین نرم‌افزارها استفاده کنید (برای مشاهده‌ی کلیدهای میانبر در دسترس، یکی از کلیدهای کنترلی موجود در صفحه‌کلید فیزیکی مثل Option، Command یا Control را بفشارید).

تقسیم نمایشگر بین دو نرم‌افزار: تحول بزرگ مربوط به آیپد، امکان تقسیم صفحه‌ نمایش بین دو نرم‌افزار درحال اجرا است. این قابلیت برای اولین بار در آیپد و سال‌های متمادی در تبلت‌های سامسونگ تحت عنوان side-by-side استفاده شده است! برای بهره‌مندی از این ویژگی، نرم‌افزارهای زیادی وجود دارد.

قابلیت‌‌های ریز و درشت نسخهiOS

به طور قطع، این موارد ارزش زیادی دارند؛ چه چیزی از این بهتر که همه‌ی آن‌ها در یک نمایشگر کوچک جمع‌آوری شده و در اختیار شما هستند.

تازه، همه‌ی موارد ذکر شده مربوط به تغییرات نسخه‌ی بتا است. به طور حتم اپل تغییرات و بهبودهای بیشتری را در نسخه‌ی نهایی iOS 9 اعمال خواهد کرد که باعث شگفتی هرچه بیشتر کاربران خواهد شد. پس از انتشار نسخه‌ی نهایی، ما هم به بررسی آن خواهیم پرداخت.