Gerdab.IR | گرداب

جاسوسی از طریق امواج الکترومغناطیسی

تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۴

هکرها برای به دست آوردن اطلاعات از روش‌هایی استفاده می‌کنند که شاید به نظر بسیار ابتدایی به نظر برسند اما قطعاً بسیار کارآمد و پایدار هستند.

به گزارش گرداب به نقل از سایبربان، هر وسیله کاربردی که با جریان برق کار می‌کند، در زمان اتصال به جریان برق، امواج الکترومغناطیسی آزاد می‌کند و این امواج به‌راحتی توسط فناوری‌های مختلف قابل سرقت هستند. هکرها از این امواج الکترومغناطیسی استفاده کرده و از راه دور می‌توانند اطلاعات ورودی صفحه‌کلید را دریافت کنند.

شرکت امنیت سایبری کسپرسکی در این مورد گزارشی را منتشر کرده و گفته است که:
"اطلاعات ورودی صفحه (keystroke) کلید از فاصله 20 متری با دقت بسیاری از طریق یک وسیله (که حتی در منزل قابل ساختن است) به سرقت می‌رود. این وسیله دست‌ساز می‌تواند طیف‌های رادیویی ارسال‌شده از صفحه‌کلید را تجزیه‌وتحلیل کند و چیزی در حدود 5 هزار دلار قیمت دارد. شاید جالب باشد که بدانیم هکرها از طریق این حمله می‌توانند صفحه‌کلیدهای ساده که با usb وصل می‌شوند، صفحه‌کلیدهایی که به‌صورت بی‌سیم وصل می‌شوند و صفحه‌کلیدهای لپ‌تاپ را هدف قرار دهند. تمام این صفحه‌کلیدها بر اساس قاعده‌ای مشابه کار می‌کنند و نویزهای الکترومغناطیسی ارسال می‌کنند."

درزمانی که رایانه کاربر به جریان برق متصل است با زدن دکمه‌های صفحه‌کلید ولتاژ برق تغییر می‌کند و کلیدهایی که کاربر زده است نویز تولید می‌کنند و هکری که دستگاه خود را به یک سوکت برق مرتبط در همان نزدیکی‌ها وصل کرده می‌تواند به‌راحتی کلمات عبور را دریافت کنید.

شایان‌ذکر است که سابقه جاسوسی و به دست آوردن اطلاعات از طریق نویزها و امواج الکترومغناطیسی به نیم قرن گذشته برمی‌گردد؛ زمانی که آمریکا و شوروی سابق از این طریق اطلاعات عظیمی را با تجزیه‌وتحلیل امواج الکترومغناطیسی به دست می‌آوردند. نکته قابل‌تأمل این است که باوجود پیشرفت فنّاوری همچنان این مشکل امنیتی بسیار ساده برطرف نشده است.