Gerdab.IR | گرداب

اثرات منفی شبکه‌های اجتماعی؛

والدینی که روزبروز از فرزندان خود دورتر می‌شوند!

تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۴

استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی وقت کم‌تری را برای گذراندن با اعضای خانواده در اختیار شما قرار می دهد.

گروه جامعه گرداب: این روزها فناوری به ابزاری جدا نشدنی تبدیل شده است، اما اکثر مردم نمی دانند که چطور باید از آن به درستی استفاده کرد و همین مسئله فناوری را به ابزاری مخرب تبدیل می کند.

دوستان و اعضای خانواده‌تان زمانی که ببینند شما به دستگاه‌های الکترونیکی، موبایل و گجت های تان بیش از آن‌ها اهمیت می‌دهید از محبت شما ناامید می شوند و ناراحت خواهند شد. در نهایت هم افراد تمایل کم‌تری به صرف وقت و بودن در کنار شما خواهند داشت.

شاه مرادی جامعه شناس؛ در خصوص اثرات منفی و غیر قابل جبران شبکه های اجتماعی بر زندگی مردم گفت: از جمله تاثیرات این شبکه ها بر روی زندگی، بعد خانواده است، افراد خانواده فعالیت های فردی شان افزایش پیدا می کند و در نتیجه آن فعالیت های مشارکتی شان کم می شود و این مسئله باعث کاهش روابط عاطفی و صمیمی بین اعضای خانواده می شود و خانواده به سمت سرد شدن و گسسته شدن پیش می رود.




اکثر مراجعه کنندگان دغدغه این را دارند که روابط کلامی بین اعضای خانواده کم شده است و دلیل این موضوع را وجود شبکه های اجتماعی و اعتیاد به این فضا می دانند.بسیاری از روابط و مناسباتی که در گذشته بین اقوام بوده است امروزه تماس تلفنی جایگزین آنها شده و حتی گاهی شبکه های اجتماعی و گروه های تلگرامی پل ارتباطی میان اعضای خانوداه و اقوام می شود.

از جمله دیگر نقش های مخرب شبکه های اجتماعی اعتیاد به این شبکه ها است.همانطور که اعتیاد به الکل و سیگار مخرب است اعتیاد به حضور در این شبکه ها هم تاثیر خود را دارد و باعث می شود پردازش اطلاعات در ذهن به درستی صورت نگیرد زیرا تمام توجه فرد به حضور در این شبکه ها است که همین مسئله آمار تصادفات را بالا می برد و اختلافات خانوادگی را افزایش می دهد.


شاه مرادی اذعان کرد: گاهی خانواده ها درگیر روابط آسیب زا می شوند و آشنایی های این چنینی از استحکام بالایی برای تشکیل خانوداه برخوردار نیستند، در بین شبکه‌های اجتماعی خرید و فروش اطلاعات افراد امری طبیعی است که این امر موجب کم رنگ شدن مفهومی به نام حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی شده است بنابراین اگر هر چیزی را که به ذهنتان می‌رسد در شبکه‌های اجتماعی با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید باید بدانید که تنها به دولت‌ها و شبکه‌های اجتماعی کمک کرده‌اید که شما را راحت‌تر به دام بی اندازند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که شبکه‌های اجتماعی در کنار این اثرات منفی و مخرب فواید بی‌نظیری برای پیشرفت و ترقی جوامع، سازمان‌ها و افراد نیز داشته اند و انتخاب بعد مثبت یا منفی هر فناوری بر عهده خود کاربر است.