Gerdab.IR | گرداب

«فضای مجازی» از نگاه گرداب

تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴

 
کارشناسان امنیتی و اطلاعاتی بارها و بارها از ناامنی و عدم وجود امنیت در فضای مجازی سخن رانده اند و بر همین اساس کمتر کسی است که از سرویس های جاسوسی غرب و ... نفوذ در شبکه های اجتماعی و ... چیزی نشنیده باشد. دراین پرونده نگاهی کوتاه و گذرا خواهیم داشت به همه خطرات امنیتی اطلاعاتی که در فضای مجازی ما را تهدید می کنند.
 
شبکه های اجتماعی؛ دوست و همراه این روزهای ما. چند نفر را می توانید پیدا کنید که عضو یکی از شبکه های اجتماعی تحت وب یا اندروید نباشند. آیا همه این افراد با شیوه های فرهنگی و اخلاقی استفاده از این شبکه ها آشنا شده اند. چه کسی منکر این قضیه است که هر تکنولوژی جدید نیازمند فرهنگ‌سازی است؛ آیا ما فرهنگ لازم برای بهره گیری از شبکه های اجتماعی را فرا گرفته ایم؟! در این پرونده قرار است تمامی اخبار و گزارشاتی که به شبکه های اجتماعی مرتبط می شود را باهم مرور کنیم و از تهدیدات احتمالی آن باخبر شویم.
 
در این پرونده می خواهیم با چهره‌های شاخص اعم از هنرمندان، سیاسیون، ورزشکاران، کارشناسان فضای مجازی و حوزه آتی و همه افرادی که به نحوی در فضای مجازی در ارتباط هستند به گفت‌وگو نشسته و نظرات آنها را درباره دنیای مجازی امروز، جویا شویم. با ما همراه باشید
 
بازی‌های رایانه‌ای همواره معضلی برای کودکان و بعضا بزرگسالان بوده‌اند اما با ظهور نسل بازی‌های آنلاین این مشکل به حدی عمق یافت که به یک نگرانی همه گیر اجتماعی تبدیل شد. بازی آنلاین به همان اندازه که جذاب است، اعتیاد آور هم هست. آنلاین بودن بازی اجازه ترک عرصه را به کار بر نمی‌دهد و این آغاز تاثیرات منفی روانی و بروز رفتارهای غیر طبیعی مثل خرج کردن پول در بازی، وقت گذاشتن زیاد، خرید و فروش اکانت و ... است.
 
دولت ها در ادوار مختلف سیاست های گوناگونی در قبال فضای مجازی اتخاذ کرده اند. برخی معتقد به فیلترینگ و استفاده هوشمند از این فضا هستند و برخی دیگر بی تفاوت به آسیب های احتمالی آن، سخن از آزادی کامل در دسترسی به فضای مجازی بر زبان می رانند. البته در این بین نباید از زیرساخت های اطلاعاتی و فناوری حووزه آی تی و فناوری های نوین دولتی اعم از وزارت ارتباطات، مخابرات که با جهت گیری های مختلف از سوی دولت و مجلس مواجه می شوند نیز غافل شد.
 
با همه تهدیداتی که برای فضای مجازی و اینترنت برشمرده می شود بی‌انصافی است اگر مدعی شویم که این فضا هیچ فرصتی فراهم نمی‌آورد. کارشناسان اجتماعی معقتدند فضای مجازی و شبکه جهانی اینترنت به مانند یک چاقو است که از آن هم می‌توانی برای امور روزمره و کارهای مفید بهره بجویی و هم جامعه را به فساد و تباهی بکشانی. در این پرونده قرار است با فرصت‌هایی که فضای مجازی در اختیار ما قرار می‌دهد آشنا شویم.
 
این روزها فضای مجازی به یکی از اصلی‌ترین دغدغه های جامعه تبدیل گشته و کمتر کسی است که سررشته ای از این فضا نداشته باشد. تنها یک تلفن همراه نه چندان پیشرفته نیاز است و اینترنت همراه که حالا دیگر به همت اپراتورهای تلفن همراه به ساده‌ترین شیوه ممکن در دسترس است، کافی است تا به عالم مجازی و آسیب‌های پیوسته با آن متصل شوی. در این پرونده می توانید به بخشی از تهدیداتی که فضای مجازی می تواند برای کانون خانواده ایجاد کند، دسترسی پیدا نمایید.