والدین کودکان موبایلی چه کنند؟

تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۴

آموزش مناسب والدین به فرزندان خود برای استفاده ایمن از تلفن همراه و کنترل کردن فعالیت‌های کودکان می‌تواند تا حدی با تهدیدات امنیتی مقابله کند.

به گزارش گرداب از ایسنا، تلفن همراه و شرکت‌های تلفن سیار معمولاً امکاناتی را درباره تنظیمات حریم خصوصی و کنترل‌های ایمنی کودک ارائه می‌دهند. اکثر شرکت‌ها به والدین امکان خاموش کردن قابلیت‌هایی مانند دسترسی وب، ارسال پیام کوتاه یا دانلود کردن را می‌دهند.
 
برخی تلفن‌های همراه سلولی، خاص کودکان ساخته شده‌اند. این تلفن‌ها برای استفاده ساده طراحی شده‌ و دارای قابلیت‌هایی مانند دسترسی محدود به اینترنت، مدیریت دقیقه (minute management)، حفظ حریم خصوصی شماره‌ها، و دکمه‌های تماس اضطراری هستند.
 
کلمه عبور، کد عددی یا اثر انگشت می‌تواند منجر به عدم دسترسی مزاحمان به تلفن شود. اینکار نه تنها می‌تواند از تماس تصادفی جلوگیری کند بلکه می‌تواند به حفظ اطلاعات و عکس‌ها در برابر دسترسی افراد غیرمجاز کمک کند.
 
به اشتراک گذاری و اجتماعی بودن می‌تواند فرصت‌ها و چالشهایی را ایجاد کند. این ابزارها می‌تواند باعث ایجاد خلاقیت و سرگرمی کودک شود اما از طرفی دیگر می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در خصوص اعتبار و ایمنی اشخاص گردد.
 
بر اساس اطلاعات سایت مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای - ماهر - بیشتر تلفن‌های همراه قابلیت عکس گرفتن و تصویربرداری را دارند و به اشتراک گذاری و گرفتن تصاویر را در هر لحظه آسان می‌کنند. فرزندانتان را تشویق کنید که در خصوص حفظ حریم خصوصی خود و دیگران قبل از به اشتراک گذاری تصاویر و فیلم‌ها از طریق تلفن همراه فکر کنند.
 
قبل از ارسال تصاویر یا فیلم‌ها، از کسی که در تصویر یا فیلم است اجازه بگیرند. اینکه از ابتدا به اندازه کافی هوشمند باشیم که چه تصویر یا فیلمی به اشتراک گذاشته شود نسبت به اینکه بعداً بخواهیم خسارت را کنترل کنیم ساده‌تر است.
 
درباره برنامه‌های کاربردی چه باید بدانیم؟
 
برنامه‌های کاربردی ممکن است اطلاعات شخصی را جمع آوری و به اشتراک بگذارند، رایگان باشند اما فرزندان شما را ترغیب به پرداخت پول کنند، شامل تبلیغات باشند و یا به رسانه‌های اجتماعی (social medida) متصل باشند. اما برنامه‌های کاربردی ممکن است به شما درباره کارهایی که انجام می دهند چیزی نگویند.
 
کارهایی وجود دارند که شما و فرزندتان می‌توانید قبل از دانلود برنامه برای یادگیری درباره برنامه‌های کاربردی انجام دهید:
 
تصاویر انتشاریافته از این برنامه را بررسی کنید؛ توضیحات مربوطه، رده‌بندی محتوایی، و نظرات کاربران را بخوانید، درباره توسعه‌دهنده برنامه تحقیق کنید و بررسی کنید که برنامه کاربردی چه اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند.
 
می‌توان چگونگی استفاده از برنامه‌های کاربردی توسط کودکان را محدود کرد؟
 
قبل از اینکه تلفن یا تبلت خود را به فرزندتان بدهید، به تنظیمات آن نگاه کنید. ممکن است قادر به انجام کارهای زیر باشید:
 
محتوا را به آنچه که مناسب سن کودک شما است محدود کنید. کلمه عبوری را تنظیم کنید که برنامه های کاربردی بدون آن نتواند دانلود شوند و کودکان نتوانند بدون آن چیزی بخرند.
 
خدمات داده و وای‌فای را خاموش کنید تا به اینترنت متصل نشوید. همچنین می‌توانید تلفن را در حالت پرواز قرار دهید. اما بهترین راه برای مراقبت در قبال برنامه‌های کاربردی کودکان تست و بررسی توسط والدین است. با فرزندان خود درباره قوانین خرید و استفاده از برنامه های کاربردی صحبت کنید.
 
به کودکان خود یادآوری کنید که متن‌هایی که از افراد ناشناس دریافت می کنید نادیده بگیرند، یاد بگیرند که چگونه شماره هایی را در تلفن همراه خود مسدود کنند، از ارسال شماره تلفن خود به صورت آنلاین اجتناب کنند و هرگز اطلاعات شخصی یا مالی خود را در پاسخ به پیامکی ارائه ندهند.
 
به فرزندان خود در تشخیص پیامک هرزنامه‌ای کمک کنید و نتایج این نوع پیامک‌ها را توضیح دهید. این پیامک‌ها اغلب وعده هدایای رایگان را می‌دهند یا از شما خواسته می‌شود که اطلاعات کاربری خود را تایید کنید تا از این طریق شما اطلاعات شخصی‌تان را آشکار کنید.
 
این پیامها می توانند منجر به شارژ هزینه های ناخواسته در صورتحساب تلفن همراه شما شون و می‌توانند کارایی تلفن همراه شما را پایین بیآورند.
 
به فرزندان خود بگویید پیام‌هایی را که اطلاعات شخصی را درخواست می‌کند حذف کنید؛ حتی اگر وعده هدیه رایگان را می‌دهد. شرکت‌های قانونی اطلاعاتی مانند شماره حساب‌ها یا کلمات عبور را از طریق ایمیل یا متن درخواست نمی‌کنند.
 
به لینک‌هایی که در پیامک می‌آید پاسخ ندهید و روی آنها نیز کلیک نکنید. لینک‌ها می‌توانند بدافزاری را نصب کنند و شما را به سمت سایت‌های کلاهبرداری ببرند که اطلاعات شما را به سرقت ببرند.