Gerdab.IR | گرداب

کارکردهای شبکه‌های اجتماعی، در عملکرد رسانه‌های رسمی تحرک ایجاد می‌کند

شبکه های اجتماعی پیشران رسانه ها

تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۴

یک استاد علوم ارتباطات با اشاره به اینکه می‌توان از طریق مدیریت و ساماندهی شبکه‌های اجتماعی مسئله صحت مطالب منتشره در آنها را تا حدود زیادی حل کرد، گفت: کارکردهای شبکه‌های اجتماعی، در عملکرد رسانه‌های رسمی تحرک ایجاد می‌کند.

به گزارش گرداب از تسنیم داود زارعیان در خصوص در خصوص رقابتی که میان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی در انتشار اخبار به وجود آمده است، اظهار داشت: در حوزه رسانه حتی پرقدرت‌ترین رسانه‌های نوین نیز تاکنون نتوانسته‌اند جایگزین رسانه‌های سنتی‌تر شوند و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه رسانه‌های سنتی خود عقب‌نشینی کنند.
 
وی ادامه داد: زمانی که رادیو روی کار آمد روزنامه‌ها از بین نرفتند و ظهور تلویزیون نیز باعث رکود رادیو نشد بلکه تنوع کانال‌های تلویزیونی باعث افزایش ایستگاه‌ها و شبکه‌های رادیویی شد و در عین حال رادیو حذف نشد، رسانه‌های نوین از جمله اپلیکیشن‌های موبایلی نیز نمی‌توانند جایگزین رسانه‌های دیگر در انتشار اخبار و مطالب شوند چراکه نسبت به آنها محدودیت فضا دارند و از سوی دیگر مطالب آنها نیز به طور کامل قابل اعتماد نیست.
 
این استاد ارتباطات همچنین گفت: شبکه‌های اجتماعی و موبایلی نیز شاید ابزاری برای تسریع انتقال اخبار و مطالب باشند و تحرک ایجاد کنند اما حداقل تا مدت‌ها نمی‌توانند جایگزین رسانه‌های اصلی شوند، ایجاد تحرک نیز به این صورت است که وقتی خبرگزاری‌ها سرعت این شبکه‌ها و یا استفاده از مولتی‌مدیا را در آنها می‌بینند به دنبال ایجاد این شرایط در انتشار اخبار خود هستند تا مخاطب را هر چه بیشتر جذب کنند.
 
وی افزود: اما مسئله مهم در خصوص شبکه‌های اجتماعی تردید در صحت مطالب منتشر شده است که این مسئله را می‌توان از طریق مدیریت و ساماندهی این حوزه تا حدود زیادی حل کرد، به عنوان مثال وقتی برای سیم‌کارت‌ها سختگیری نام و مشخصات مالک وجود دارد تا از سوءاستفاده جلوگیری شود می‌توان با ایجاد سازوکاری این امکان را به وجود آورد که اگر دروغ یا شایعه‌ای در فضای مجازی منتشر شد عامل آن شناخته شود.
 
زارعیان در پایان گفت: البته در این موارد مسئله مهم دیگر آموزش به مردم و اصلاح ساختار فرهنگی است، مسئولان این حوزه باید به دور از برخورد نفعی با این موضوع در این زمینه توجه لازم را داشته باشند.