Gerdab.IR | گرداب

آفریقا و ساوانا سیلیکون

تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۴

آمریکا با سرمایه‌گذاری در قاره‌ی آفریقا سعی دارد نوع دیگری از دره‌ی سیلیکون را در این قاره ایجاد کند.

 به گزارش گرداب از سایبربان؛ برخلاف افزایش جرائم سایبری در قاره‌ی آفریقا و تصویب قوانینی برای پیشگیری از این جرائم در آفریقای جنوبی و نیجریه و اقدامات کشورهایی مانند کنیا در این زمینه، برخی گزارش‌ها بر این مطلب دلالت دارند که ممکن است این قاره که پر از دشت‌های ساوانا است، به دره‌ی سیلیکون دیگر یا ساواناهای سیلیکون (Silicon Savannahs) تبدیل خواهد شد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، این قاره تا سال 2018، به مرکزی برای سرمایه‌گذاری در عرصه‌ی شرکت‌های نوپا تبدیل می‌شود. سرمایه‌گذاری‌های مختلف توسط شرکت‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک در این قاره بری رساندن اینترنت نمونه‌ای از تلاش‌ها برای تبدیل این قاره به‌نوعی دره‌ی سیلیکون است. ایجاد مراکز مولد فناوری اطلاعات مانند «Nigeria’s Information Technology Entrepreneurship» در نیجریه نمونه‌ای از پیشرفت این قاره است.

 همچنین برخی شهرهای این قاره، به نحوی برای شرکت‌های فناوری ساخته‌شده‌اند. به‌عنوان نمونه، کنیا شهر کونزا (Konza) را به یک شهر فناوری تبدیل کرده است که به «Silicon Savannah» مشهور است. شروع چنین پروژه‌هایی در غنا و سنگال نیز در راه است. به‌علاوه می‌توان به شهر «Ebene City» در کشور موریس به‌عنوان شهر سایبری و یا دهکده‌ی هوشمند در ابو رواش مصر اشاره کرد. مشابه ساوانا سیلیکون، منطقه‌ای در غرب آفریقای جنوبی به نام دماغه‌ی سیلیکون (Silicon Cape) ایجاد شده است.

اما نکته‌ی مهم این است که قاره‌ی آفریقا غافل از سرمایه‌گذاری برای تولیدات داخلی و ایجاد شرکت‌های نوپای بومی، فقط به میزبانی شرکت‌های بزرگی که صبغه‌ی جاسوسی آن‌ها مشخص شده، اکتفا کرده است.

تلاش برای ایجاد ساوانا سیلیکون در آفریقا نشان می‌دهد که کشورهای بزرگ مانند آمریکا سعی دارند با ایجاد شرکت‌های نوپا و وابسته به خود در این منطقه، از سرمایه‌ها، منابع و سایر ظرفیت‌های مانند زمین‌های وسیع این قاره استفاده کرده و آن‌ها را هرچه بیشتر در زمینه‌ی سایبر به خود وابسته کنند. حتی آمریکا می‌تواند آزمایش‌ها و تحقیقات مربوط محصولات فناوری و سایبری خود را در این قاره انجام دهد و قبل از اینکه دولت آمریکا متوجه شود به نتیجه‌ی موردنظر دست یابد.

مثلاً شرکت IBM شهر نایروبی کنیا را به‌عنوان مرکز تحقیقات خود در این قاره انتخاب کرده است. بعد از وابستگی کشورهای آفریقایی در حوزه‌ی سایبر، آمریکا می‌تواند از ظرفیت و توانایی این کشورها در جنگ سایبر با کشورهای دیگر استفاده کند، همان‌گونه که در غرب و شمال شرق آسیا و همچنین اقیانوسیه چنین راهبردی را دارد.