Gerdab.IR | گرداب

دانایی امنیت سایبری شمارا بالا می برد

تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۴

کودکان امروز امکان اين را دارند که با فناوري‌هاي حيرت‌انگيز عصر اطلاعات آشنا شوند و با دسترسي به ابزارهايي چون رايانه‌هاي شخصي و موبايل‌هاي هوشمند به فضاي اينترنت راه پيدا ‌کنند.

به گزارش گردابب از پلیس فتا  سرهنگ فرامرز شاکري در تشریح این مطلب بيان داشت: اينترنت مزاياي قابل توجهي را براي همگان به ارمغان آورده است مزايايي که سالانه ميليون ها نفر را به خود جذب مي کند اگرچه مزاياي بالقوه اين شبكه جهاني به هيچ عنوان قابل انكار نمي باشد، اما تهديداتي نيز در آن نهفته است كه مي تواند كاربران كودك و نوجوان را به راحتي در دام خود گرفتار سازد.
 
وي ادامه داد: کودکان امروز امکان اين را دارند که با فناوري‌هاي حيرت‌انگيز عصر اطلاعات آشنا شوند و با دسترسي به ابزارهايي چون رايانه‌هاي شخصي و موبايل‌هاي هوشمند به فضاي اينترنت راه پيدا ‌کنند هم‌اکنون در سراسر جهان کودکان و نوجوانان وقت بسياري را براي حضور در فضاي مجازي صرف مي‌کنند، بازي‌هاي رايانه‌اي انجام مي‌دهند و حتي از شبکه‌هاي اجتماعي براي آشنايي با همسن ‌و ‌سال‌هاي خود و ارتباط با ديگران استفاده مي‌کنند. در اين ميان اگرچه فراگيربودن تکنولوژي‌هاي مربوط به فضاي مجازي، محدودکردن دسترسي کودکان و نوجوانان را به امري مشکل تبديل کرده اما والدين مي‌توانند با اجراي نکاتي از آسيب‌پذيري اين فضا براي فرزندانشان بکاهند و مزايا و کارکردهاي مثبت آن را به آنها بياموزند.
 
سرهنگ شاکري  ضمن توصيه به والدين در خصوص کودکان و فضاي مجازي  اظهار داشت:
 
* حتما در مورد خطرات احتمالي ناشي از تبادل اطلاعات شخصي با غريبه ها، ملاقات هاي حضوري با كاربران اينترنتي ، ارائه عكس به ديگر كاربران غريبه و استفاده از دوربين هاي وب كم، فرزندان خود را آگاه سازيد.
 
*والدين مي بايست از تسلط كافي نسبت به اينترنت برخورداربوده و با سايتهايي كه كاربران كودك و نوجوان با آنها ارتباط ايجاد مي كنند آشنايي كافي داشته باشند.
 
*والدين بايد در مورد نحوه استفاده كاربران از وسايل شخصي خود مثل تلفن همراه، كنسول بازي هاي كامپيوتري، نمايشگر هاي 3 MP و ساير ابزارهاي  مرتبط با رسانه هاي ديجيتال آگاهي داشته باشند.
 
*حتما از كودكان خود بخواهيد تا تجربيات خود را به هنگام استفاده از اينترنت براي شما بازگو كنند.
 
*فقط در صورت نياز ، براي فرزندانتان گوشي¬هاي داراي تکنولوژي جديد خريداري کنيد زيرا تکنولوژي¬هاي جديد در صورت فقر آموزش و فرهنگ سازي مناسب ، موجب آسيب‌هاي روحي و اخلاقي خواهد شد.
 
شاکري در ادامه افزود : عده‌اي از خانواده‌ها نداشتن وقت کافي را بهانه مي‌کنند و بدون آگاه کردن کودک در باره ويژگي‌ها، مشکلات و مزاياي محيط مجازي، به او اجازه مي‌دهند تا ساعت‌هاي زيادي را در اينترنت بگذراند. در اين بين، سايت‌هاي غير اخلاقي و تالارهاي گفت‌وگو بيش‌ترين آسيب را به کودکان و نوجوانان مي‌رسانند.
 
وي درخاتمه از بييندگان خواست هر چقدر بيشتر بدانيد،بيشتر در امنيت خواهيد بود. ودر صورت مواجه شده با موارد مشکوک و يا برقراري ارتباط با پليس فتا فرماندهي استان کردستان ،از طريق ايميل پليس فتا به آدرس kordestan_fata@police.ir ويا با شماره تماس 2185915با ما در تماس باشيد.