Gerdab.IR | گرداب

رمزنگاری کوانتومی غیرقابل هک!

تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴

گروهی از محققان اعلام کرده‌اند که موفق به ایجاد نوعی رمزنگاری کوانتومی شده‌اند که غیر قابل هک شدن است.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ یک تیم تحقیقاتی تشکیل شده از توشیبا، «ADVA1» و بی‌تی «BT2» در انگلستان موفق شدند، رکورد جهانی انتقال اطلاعات به صورت امن را با روشی که اطلاعات را با سرعت 200 گیگابیت در ثانیه و در فاصله‌ی 100 کیلومتر منتقل می‌کند، جابه‌جا کند.

این تیم موفق است تا تمام کلیدهای اطلاعات رمزنگاری شده که بر روی فوتون‌ها بارگذاری می‌شود را بدون مشکل، منتقل کند.

این خبر در حالی منتشر شد که چند روز قبل نیز یک تیم آمریکایی موفق شده بودند اطلاعات را به کمک فوتون‌ها در فاصله‌ای مشابه انتقال دهند.

اگر هکری در مسیر یکی از فوتون‌ها اختلال ایجاد کند، قابل شناسایی است. به این معنا که اطلاعات از بین نمی‌رود.

برخلاف روش‌های قبلی که از چند فیبر نوری برای جلوگیری از خرابی حاصل از تغییر نور به کار می‌رفت، در این روش از یک سری روش‌های فیلترینگ خاص برای تشخیص سیگنال‌های نوری و سیگنال‌های پس‌زمینه و تفاوت آن‌ها استفاده می‌شود. توشیبا قصد دارد این روش را برای انتقال داده‌های ژنوم امن در شهر سندای ژاپن امتحان کند.

اندرو شیلد (Andrew Shield)، مشاور مدیرعامل شعبه‌ی اروپای شرکت توشیبا، گفت: «ما نشان دادیم که توزیع کلیدهای کوانتومی (QKD) می‌تواند با فرمت انتقال اطلاعات 100 گیگابیت در ثانیه ترکیب شود. این موضوع می‌تواند به کاهش هزینه‌های تأمین امنیت شبکه و ارسال سیگنال‌های کوانتومی کمک فراوانی کند.»
 
________________________________________________
 
1) شرکتی مخابراتی که تجهیزات شبکه در زمینه ‌ی فیبر نوری ارائه می‌دهد.
 
2)  یک شرکت انگلیسی که خدمات مخابراتی ارائه می‌دهد. این شرکت با ارائه¬ی سرویس در بیش از 170 کشور یکی از بزرگ ترین ارائه دهنده-های خدمات ارتباطی است.