Gerdab.IR | گرداب

نتانیاهو درخصوص تهاجم به ناوگان آزادی، بازجویی می شود

تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۸۹

کمیسیون مسؤول بررسی تهاجم خونین به ناوگان آزادی، "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را بازجویی می كند.

به گزارش گرداب به نقل از شبکه خبر، بر اساس بیانیه ای رسمی که دیشب در بیت المقدس منتشر شد، جلسه بازجویی از نخست وزیر رژیم صهیونیستی ساعت شش به وقت گرینویچ آغاز می شود که بخشی از آن علنی و بخشی نیز غیر علنی و بدون حضور خبرنگاران است.

حمله به ناوگان آزادی که با واکنش شدید جامعه بین المللی ضد رژیم صهیونیستی همراه شد، این رژیم را وارد یک بحران دیپلماتیک شدید کرد.

این کشتی ها حامل هزاران تن کمک های بشردوستانه برای توزیع بین فلسطینیان ساکن غزه بود.

ریاست کمیسیون تحقیق رژیم صهیونیستی را "یعاکو تیرکل" قاضی بازنشسته دیوان عالی اسرائیل بر عهده دارد.

این کمیسیون از پنج عضو تشکیل شده است که همگی اسرائیلی هستند.

دو ناظر خارجی نیز به نام های "لرد تریمبل"، نخست وزیر پروتستان پیشین ایرلند شمالی و "کن واتکین"، وکیل مدافع و ژنرال پیشین ارتش کانادا نیز در این کمیسیون حضور دارند اما هیچ یک از آنها در جلسات این کمیسیون حق رأی ندارند.

اعضای این کمیسیون تلاش خواهند کرد، مشخص کنند که آیا محاصره دریایی غزه که رژیم صهیونیستی بر این منطقه پرجمعیت فلسطینی تحمیل کرده است و تهاجم خونین کماندوهای نیروی دریایی صهیونیست، بر اساس حقوق بین المللی، جنبه قانونی دارد یا ناقض قوانین و مقررات بین المللی است؟

این کمیسیون، همچنین وظیفه دارد رفتار فعالان صلح طلبی را که در کشتی های حامل کمک های بشردوستانه با نام "ناوگان آزادی" بودند، بررسی كند.

کابینه رژیم صهیونیستی پیشتر ادعا کرده بود که حمله کماندوهای نیروی دریایی به کشتی هایی که قصد داشتند به باریكه غزه نزدیک شوند و نیز محاصره این منطقه، با حقوق بین المللی هماهنگ است.

این در حالی است که بر اساس تحقیقات سازمان ملل متحد در باریكه غزه، اقدامات رژیم صهیونیستی ضد این منطقه، که به ادعای مقامات تل آویو برای تشدید فشار بر گروه های مبارز فلسطینی بوده، آثار و پیامدهای ناگواری بر زیرساخت های حیاتی این منطقه گذاشته و زندگی فلسطینان ساکن این منطقه را فلج کرده است.

سازمان ملل متحد همچنین اعلام كرده است، کمیسیون تحقیق رژیم صهیونیستی صلاحیت آن را ندارد که روند تصمیم گیری مقامات سیاسی اسرائیل را در این ماجرا بررسی كند یا اینکه برای تنبیه مسؤولان سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی که دستور حمله را صادر کرده و فعالان ضد بشری هم این عملیات خونین را  فرماندهی کرده اند،‌ تدابیری اتخاذ کند.

همچنین قرار است "ایهود باراک"، ‌وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، فردا و "گابی اشکنازی"، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، چهار شنبه در برابر این کمیسیون حاضر شوند و به سؤالات اعضای آن پاسخ دهند.

یک کمیسیون نظامی رژیم صهیونیستی پیشتر اذعان کرده بود که ارتش اسرائیل در تهاجم به ناوگان حامل کمک های بشردوستانه به باریكه غزه مرتکب اشتباهاتی شده است.

دولت ترکیه نیز برای بررسی این تهاجم، کمیسیون تحقیق ویژه ای تشکیل داده است.

سازمان ملل متحد هم برای روشن شدن مسائل مربوط به این ماجرا، دو کمیسیون تحقیق تشکیل داده است.