Gerdab.IR | گرداب

مشکلات سایبری شرق آسیا و اقیانوسیه

تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴

بررسی‌ها در میان کشورهای شرقی آسیا و اقیانوسیه نشان می‌دهد عدم وجود زیرساخت‌های قوی، کمبود راهبردها و آگاهی‌های سایبری، نمونه‌ای از مشکلات سایبری این کشورها هستند.

به گزارش گرداب به نقل از سایبربان برخی از کارشناسان اعلام کردند چین و کره‌ی شمالی با وجود ظرفیت‌های قوی آفندی در زمینه‌ی پدافند سایبری ضعیف هستند.
 در بررسی که میان 20 کشور شرقی آسیا و اقیانوسیه صورت گرفت، کارشناسان اظهار کردند چین نتوانسته است توانایی‌ها و بینش‌های خود در قلمروی دیجیتال را به یک برنامه و سیاست عملی تبدیل کند.
این کشورها عبارت‌اند از: استرالیا، برونئی، کامبوج، چین، فیجی، هند، اندونزی، ژاپن، لائوس، مالزی، میانمار، نیوزلند، کره‌ی شمالی، فیلیپین، سنگاپور، کره‌ی جنوبی، گینه‌ی نو، تایلند، ویتنام. البته آمریکا نیز میان لیست این کشورها دیده می‌شود.
در میان کشورهای مذکور، آمریکا، ژاپن، کره‌ی جنوبی و سنگاپور رتبه‌های اول تا چهارم را میان کشورهای فوق در زمینه‌ی همکاری‌های چندجانبه‌ی بین‌المللی در حوزه‌ی سایبری دارند.
طبق این بررسی، کره‌ی شمالی رویکرد ساماندهی شده‌ای نسبت به فضای سایبر اتخاذ کرده است، اما هنوز از کمبود برنامه‌ها و سازمان‌های مبارزه با جرائم سایبری رنج می‌برد. این بررسی نشان می‌دهد چین در حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال دچار مشکلاتی از قبیل زیرساخت‌های ضعیف و نبود راهبردی منسجم است. احتمالاً یکی از دلایل توافق چین با انگلیس نیز استفاده از توان اقتصاد دیجیتال انگلیس است. کشورهایی نظیر گینه‌ی نو، لائوس و کامبوج در میان کشورهای جنوب شرقی آسیا نیز همچنان با زیرساخت‌های ضعیف ارتباطی و اینترنتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. حملات سایبری به کره‌ی جنوبی و ژاپن نیز سبب تقویت پدافند سایبری در این دو کشور طی یک سال گذشته شده است. استرالیا نیز به دلیل فقدان راهبرد امنیت سایبر قوی و کمبود برنامه‌های منسجم امنیت سایبر ملی، نسبت به تهدیدات سایبری آسیب‌پذیر است. هند نیز دچار ابهاماتی در سیاست‌های سایبری است، اما این کشور در آگاهی بخشی امنیت سایبر قوی عمل کرده است.
مسئله‌ی هوشیاری نسبت به تهدیدات سایبری هنوز یک مسئله‌ی مهم میان کشورهای جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه محسوب می‌شود.