Gerdab.IR | گرداب

حملات سايبری عليه شاهزادگان‌سعودی

تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۴

روزنامه الشرق الاوسط از کشف حملات سایبری ایران به 1600 هدف مختلف در سراسر جهان خبر داد و مدعی شد شاهزادگان سعودی نیز از جمله اهداف این حملات بوده اند.

به گزارش گرداب از تابناک؛ پایگاه اینترنتی الشرق الاوسط در مقاله ای به قلم نجلاء حبریری نوشت: دستگاه های اطلاعاتی اروپایی تلاش خود را برای به شکست کشاندن حمله الکترونیکی که اطلاعاتی حساس درباره 1600 هدف مهم در سراسر جهان جمع آوری کرده است، هماهنگ کردند. مقامات سعودی از جمله اهداف این حمله هکرها هستند که گمان می رود با سپاه پاسداران انقلاب (اسلامی) ایران در ارتباطند. این نخستین حمله در نوع خود از زمان دستیابی به توافق هسته ای با تهران محسوب می شود. 

پژوهشگران وابسته به شرکت های متخصص در امنیت اینترنت که فعالیت این هکرها را از اوایل سال 2014 دنبال می کنند و نام «راکت کیتن» را برای این گروه انتخاب کرده اند اعلام کردند این گروه عمدتا شخصیت های سیاسی و نظامی برجسته را هدف قرار می دهد. شرکت امنیتی آمریکایی- اسرائیلی «چک پوینت تکنولوژیز» عملیات جاسوسی گروه «راکت کیتن» از مقامات را در بخش های مختلف در عربستان،‌ امارات، قطر، ترکیه و اسرائیل کشف کرد.

این شرکت در گزارشی که الشرق الاوسط به آن دست یافت اعلام کرد این عملیات به طور مشخص، شاهزادگان و شخصیت های سرشناس در محافل اقتصادی و دولتی سعودی، روزنامه نگاران و خبرگزاری ها و همچنین نهادهای آموزشی و فعالان مدافع حقوق بشر را هدف قرار داده است. در این گزارش همچنین به طور مفصل توضیح داده شده است چگونه کارشناسان شرکت چک پوینت تکنولوژیز توانستند به داخل گروه هکرها نفوذ کنند و به نقشه بدافزارها و اطلاعات دستگاه های رایانه این گروه دست یابند و آن را از دور کنترل کنند. 

بر اساس این گزارش، سفارتخانه ها و وابسته های نظامی افغانستان، ترکیه، قطر، امارات، عراق، کویت و یمن و پایگاه های ناتو در منطقه خاورمیانه از قربانیان عملیات جاسوسی الکترونیکی این گروه در سال گذشته بوده اند. در این گزارش 38 صفحه ای آمده است محققان از مقر خود در ایالت کالیفرنیای آمریکا توانستند به هویت یکی از اعضای سرشناس این گروه پی ببرند. این گزارش می افزاید، عملیاتی که این شخص رهبری می کرد از نظر نوع اطلاعات حساسی که به دنبال جمع آوری آن بود، با منافع دستگاه اطلاعاتی ایران همخوانی داشت. 

یکی از مسئولان شرکت آمریکایی-اسرائیلی گفت در حرکتی هماهنگ، تا حد زیادی ارتباطات با رایانه «فرماندهی و کنترل» این گروه قطع شد و قطع این ارتباط، توانایی هکرها را برای اجرای حملات جدید به مدت دست کم چند ماه از بین می برد. 

همچنین پژوهشی تحلیلی که موسسه «ترند مایکرو» متخصص در امنیت فناوری اطلاعات انجام داد نشان داد گزارش های رسانه ای و اطلاعاتی که اخیرا درباره این گروه هکرها و فعالیت مجرمانه آن منتشر شد، مانع افزایش عملیات آنها و هدف قرار گرفتن شمار بیشتری از شخصیت ها نشد. بررسی روند حملات گروه «راکت کیتن» نشان می دهد این گروه، شرکت ها را به منظور کسب منافع اقتصادی یا دیگر مسائل هدف قرار نمی دهد بلکه فعالیت آن بر افرادی متمرکز است که سمت های در بخش دیپلماتیک و سیاست خارجی و دفاعی دارند. 

تدابیری که اروپایی ها در خصوص این گروه مجرم اتخاذ کردند احتمالا تلاش های تهران را برای جمع آوری اطلاعات حساس از عربستان، اسرائیل، ترکیه، آمریکا و همچنین متحدش ونزوئلا که در فهرست اهداف این گروه قرار داشت، با شکست مواجه می کند. 

به گفته پژوهشگران بخش امنیتی، اهداف این گروه که شمار آن به 1600 هدف می رسید شامل مسئولان سعودی و دانشمندان هسته ای اسرائیلی و مقامات ناتو و مخالفان ایرانی و حتی همسران ژنرال های بلندپایه در برخی کشورها می شد. این پژوهشگران با اشاره به فهرست اهداف جاسوسی گروه هکرهای ایرانی، اعلام کردند به ندرت فهرستی چنین گسترده از اهداف دستگاه اطلاعاتی یک کشور به دست می آید. 

پلیس اروپا (یوروپل) و پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) اعلام کردند اکنون نمی توانند در این باره اظهار نظر کنند.