Gerdab.IR | گرداب

جزئیات برقراری مکالمات زائران اربعین

تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۴

اقدامات لازم برای برقراری مکالمات تلفنی زائران اربعین حسینی با افزایش ۲۵ برابری ظرفیت آنتن های تلفن همراه در مناطق مرزی کشور و راه اندازی سرویس اینترنت بی سیم رایگان (وای فای) انجام شد.

به گزارش گرداب به نقل از مهر، وحید صدوقی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار در جمع خبرنگاران با تشریح اقدامات انجام شده در این زمینه اظهار داشت: سال گذشته در ایام اربعین ۲ میلیون زائر به کربلا مشرف شدند که شبکه اپراتورهای عراقی توان سرویس‌دهی به این زائران را نداشتند. به نحوی که ۴ روز قبل از اربعین حسینی، ۷۰۰ هزار نفر از مشترکان همراه اول در شبکه رومینگ به روزرسانی شدند و به طور کلی ۴ روز قبل از اربعین، سرویس رومینگ قطع شد.

وی با اشاره به رشد تعداد مشترکانی که از سرویس رومینگ در این ایام استفاده می کنند گفت: در آن زمان، شبکه سیگنالینگ، زیرساخت و اپراتورهای عراقی پاسخگو نبودند که این امر به قطع ارتباطات زائران منجر شد.

صدوقی با تاکید بر برنامه های اپراتور همراه اول برای بهبود ارتباطات و با اشاره به سفر وزیر ارتباطات به عراق برای ایجاد تمهیدات لازم گفت: عمده محدوده خدمات رومینگ براساس تعرفه زیرساخت تامین می‌شود اما با این وجود در حال آخرین مذاکرات برای اخذ تخفیف‌های بیشتر و اعلام نهایی نرخ تماس رومینگ زائران در عراق و بالعکس هستیم.

مدیرعامل همراه اول را راه اندازی شبکه اینترنت پرسرعت بی سیم بر مبنای تکنولوژی وای‌فای (وای‌فای آپلودینگ) برای مشترکان خبر داد و گفت: مشترکان همراه اول می توانند به صورت رایگان از این سرویس استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ایجاد شبکه وای فای نیاز به دریافت مجوز نداشت گفت: از این رو در نجف، کربلا و مسیر نجف به کربلا ۱۶۰ نقطه دسترسی (اکسس‌پوینت) ایجاد شده است که به مشترکان سیم کارت‌های همراه اول سرویس رایگان وای‌فای ارائه می‌کند. این سرویس در مجموع در ۹ نقطه به مشترکان ارائه می‌شود و قرار است با استفاده از این وای‌فای رایگان، تبادل دیتای ۲ پیام‌رسان خارجی که بیشتر مورد استفاده مردم است و حداکثر ۳ پیام‌رسان داخلی از جمله ساینا و بیسفون رایگان باشد.

صدوقی همچنین اعلام کرد: مشترکان همراه اول می‌توانند با ارسال پیامک به ۸۹۴۱ نحوه فعالسازی سرویس رایگان وای‌فای را دریافت کنند که برای این سرویس پهنای باند ۷۵۰ مگابیتی در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه در ۳ مرز مهران، شلمچه و چزابه نیز ۲۵ سایت BTS افزوده شده است، افزود: سال گذشته در مرزهای خروجی ۹ سایت اضافه شده بود که ترافیک ۲۰ برابر شد و ۲۰ هزار مشترک اپراتورهای دیگر ایرانی نیز از ظرفیت شبکه همراه اول در مرزهای ایران استفاده کردند.

مدیرعامل همراه اول با اشاره به ایجاد ۱۰ هزار و ۲۰۰ کانال ارتباطی برای بهبود ارتباط موبایلی در گذرگاه های مرزی با عراق خاطرنشان کرد: در شهر مرزی مهران، با اضافه شدن ۱۳ سایت دو لایه معادل ۲۶ سایت، ۷۲۰۰ کانال ارتباطی ایجاد شد و ظرفیت شهر مهران نسبت به اربعین سال گذشته ۲ برابر افزایش یافت. همچنین در شهر مهران، برای رفاه حال زائران، ۵ سایت نسل ۳ راه اندازی شده است.

به گفته وی، در نقاط مرزی شلمچه و چزابه نیز ۶ سایت جدید تلفن همراه راه اندازی و ۳ هزار کانال ارتباطی ایجاد شده است و با استفاده از سایت های پرظرفیت، ظرفیت شبکه در این نقاط نسبت به اربعین سال گذشته به دو برابر افزایش یافته است. همچنین در شلمچه و چزابه، ۲ سایت نسل سوم ( G۳ ) راه اندازی شده است تا زائران حسینی بتوانند با سرعت بیشتری از اینترنت همراه خود استفاده کنند.