Gerdab.IR | گرداب

بررسی رویکردهای پیشگیرانه در جرایم فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۴

نشست علمی تخصصی «جرایم در فضای مجازی و ICT: رویکردهای پیشگیرانه» در دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی واحد تهران مرکزی برگزار شد.

به گزارش گرداب، دکتر رضاعلی محسنی عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی واحد تهران مرکزی در سخنانی در این نشست علمی اظهار داشت: امروز جرایم نوینی در جامعه اطلاعاتی (Information Society) پدیدار شده که تحت عنوان جرایم سایبری (Cyber Crimes)، کامپیوتری و شبکه‌ای شناخته می‌شوند که مرتبط با کامپیوتر و محیط‌های سایبری است.

وی افزود: این جرایم به دنبال تحول در جهان بوجود آمدند و با گسترش رایانه‌های شخصی و پیدایش فناوری اطلاعات و ارتباطات به اوج خود رسید. فناوری اطلاعات از جمله کامپیوتر و اینترنت را باید زیر بنای تمام تخلفات و جرایم نوین در جامعه اطلاعاتی دانست. جرایم جامعه‌ اطلاعاتی را می‌توان به سه دسته مهم جرایم کامپیوتری، جرایم علیه داده‌ها و جرایم سایبری تقسیم کرد.

محسنی، فناوری اطلاعات و از جمله رایانه‌ها را باید زیربنای تمام تخلفات و جرایم و انواع مشابه آن مانند جرایم علیه دیتا (crime against data) و جرایم چند رسانه‌ای (multi media) و غیره دانست.

وی افزود: امروزه جرایمی که علیه اطلاعات رخ می‌دهد، ضرورت حفاظت از اطلاعات را موجب می‌شود. اطلاعات چون جنبه مادی ندارند و ملموس نیستند، خود موضوع ایجاد جرایم بی‌شماری شده‌اند.

عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی واحد تهران مرکزی افزود: کامپیوترها با توجه به قابلیت‌های بسیار زیاد امکانات زیادی را برای بشر به ارمغان آورده است که از منظر دیگر سبب بروز جرایم نوینی گشته است که قابل مقایسه با هیچ یک از جرایم کلاسیک نبوده و چه بسا خطرناک‌تر باشد.

وی اضافه کرد: جرایم نسل جدید فناوری اطلاعات، که کامپیوتر بستر آن و شبکه جهانی اینترنت از مهمترین ابزار آن است. به معنای واقعی جرایم فراملی بوده و حد و مرزی نمی‌شناسد، بخصوص که جرایم نسل سوم کامپیوتر در محیط مجازی (Cyber Space) به وقوع می‌پیوندد.

منبع: مهر