Gerdab.IR | گرداب

ممنوعیت استفاده‌واتس اپ در برزیل

تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴

مقامات کشور برزیل به علت اعتراض شرکت‌های مخابراتی این کشور و مسائل امنیتی، دسترسی به پیام‌رسان واتس‌اپ را برای 48 ساعت مسدود کردند.

به گزارش گرداب، کشور برزیل بعد از دستور یکی از دادگاه‌های این کشور تصمیم گرفت از نیمه‌شب پنج‌شنبه به وقت محلی، دسترسی به پیام‌رسان اجتماعی واتس‌اپ در برزیل را برای 48 ساعت مسدود کند.

این دستور توسط یکی از قاضی‌های شهر سائو پائلو داده شد. این قاضی به شرکت‌های ارتباطی برزیل دستور داد تا از پیام‌رسان واتس‌آپ، پرکاربرترین پیام‌رسان اجتماعی در برزیل، استفاده نکنند.شرکت‌های مخابراتی برزیل در تلاش هستند از رشد کاربران نرم‌افزار واتس‌اپ جلوگیری کنند.

به اعتقاد این شرکت‌ها و دولت برزیل، قابلیت تماس رایگان موجود در واتس‌اپ غیر قانونی وغیر قابل نظارت توسط شرکت‌های مخابراتی برزیل است. همچنین شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات واتس‌اپ به خاطر کاهش درآمد و قراردادهای تلفن همراه در برزیل موردانتقاد قرار گرفته است.

شرکت‌های مخابراتی برزیلی تا این لحظه موفق به متوقف کردن واتس‌اپ نشدند؛ اما به نظر می‌رسد این قطع دسترسی موقت، رویکرد تازه‌ای برای مقابله با پیام‌رسان واتس‌اپ باشد. از سال گذشته، بعد از مشخص شدن جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) و رصد اطلاعات، مجلس برزیل و شرکت‌های مخابراتی این کشور تصمیم گرفتند قانون جدیدی برای زیرنظر گرفتن فعالیت‌های کاربران در اینترنت تصویب کنند.

این قانون به دولت برزیل اجازه می‌دهد تا بتوانند محتوایات شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر را زیر نظر گرفته و در صورت نیاز آن را سانسور کنند. همچنین با کمک این قانون می‌توانند نفر اولی که یک پست را منتشر کرده است شناسایی کنند. این قانون آزادی کامل دسترسی به اینترنت را در برزیل محدود کرد.

به عنوان مثال در صورتی که یک نفر عکسی را بی‌اطلاع سوژه موردنظر گرفته و در سطح اینترنت منتشر کند به 6 سال زندان محکوم خواهد شد. بعد از اعلام قطع دسترسی کاربران برزیلی به واتس‌اپ برای 48 ساعت، پست‌های اعتراضی زیادی در دیگر شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. همچنین این موضوع باعث شد، تنها در یک روز 1 میلیون کاربر به تعداد کاربران برزیلی پیام‌رسان تلگرام اضافه شود.

منبع:سایبربان