Gerdab.IR | گرداب

به منظور دخالت در فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران

سيا مركز جديد مبارزه با تسليحات هسته‌ای راه‌اندازی كرد

تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۸۹

سازمان جاسوسي سيا به بهانه نگراني از راه‌اندازي نيروگاه هسته‌ای بوشهر، يك مركز مبارزه با گسترش تسليحات هسته‌ای افتتاح كرده است تا به گفته خود با گسترش تسليحات و فناوری‌های خطرناك مبارزه كند.

به گزارش گرداب به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، "لئون پانتا" رئيس سازمان جاسوسي "سيا" آمريكا اعلام كرد يك مركز مبارزه با تكثير تسليحات هسته‌اي افتتاح كرده است تا با گسترش فناوري و تسليحات خطرناك به مبارزه بپردازد.

سيا مدعي شده است كه اين اقدام را در حالي انجام داده است كه ايران در آستانه سوخت‌رساني به نيروگاه هسته‌اي جديد خود در بوشهر قرار گرفته است.

پانتا اعلام كرد كه بخش جديد افتتاح شده، اپراتورهاي سيا و تحليلگران اين سازمان را در كنار طرح‌هاي آشفته هسته‌اي قرار مي‌دهند تا بتوانند با تهديد تسليحات كشتار جمعي مقابله كنند.

بر اساس اين گزارش، اين مركز، همكاري ميان تحليلگران و اپراتورهاي سازمان سيا را رسميت مي‌بخشد.

"پائول برانان"، تحليلگر ارشد مؤسسه علوم و امنيت بين‌الملل اعلام كرد كه اين مركز جديد سيا در حالي فعاليت خود را آغاز مي‌كند كه نيروگاه هسته‌اي بوشهر قرار است با ميله‌هاي سوختي كه توسط روسيه تهيه شده است، تغذيه شود. سوخت اورانيوم قرار است به رآكتور بوشهر انتقال يابد، و فرايندي آغاز مي‌شود كه حدود يك ماه به طول خواهد انجاميد و سپس با ارسال برق به شهرهاي ايران توسط اين رآكتور، اين فرايند به پايان مي‌رسد.

وي ادامه داد كه نيروگاه هسته‌اي بوشهر هيچ گونه تهديد تكثير تسليحات هسته‌اي را به دنبال ندارد و تنها سيا در نظر دارد به همراه ديگر عناصر جامعه اطلاعاتي، اين تأسيسات را مورد نظارت و كنترل خود قرار دهد.
بر اساس اين گزارش، عمليات نظارتي بر نيروگاه هسته‌اي بوشهر توسط مركز ملي مبارزه با تكثير تسليحات هسته‌اي كه تحت نظارت دفتر مدير اطلاعات ملي است هدايت و رهبري مي‌شود.

يكي از مقامات اطلاعاتي آمريكا كه نخواست نامش فاش شود اعلام كرد كه زماني‌كه نيروگاه بوشهر عملياتي شود، تحليلگران تمامي آژانس‌ها، داده‌هايي همچون رادارها و تصاوير ماهواره‌اي اين تأسيسات هسته‌اي را به طور جداگانه مورد بررسي قرار مي‌دهند و سپس مشاهدات خود را به اشتراك مي‌گذارند.

منبع: فارس