Gerdab.IR | گرداب

قرايي مقدم مطرح كرد؛

جولان تلگرام در كلاس‌هاي درس

تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴

حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی به حدی پررنگ شده است که برخی از طرفداران سرسخت این شبکه‌ها حتی در کلاس درس و زمان تدریس استاد و معلم نیز نمی‌توانند از حضور در شبکه‌های اجتماعی دل بکنند.

به گزارش گرداب، حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی به حدی پررنگ شده است که برخی از طرفداران سرسخت این شبکه‌ها حتی در کلاس درس و زمان تدریس استاد و معلم نیز نمی‌توانند از حضور در شبکه‌های اجتماعی دل بکنند.

همین موضوع باعث شده تا بسیاری از اساتید و معلمان نسبت به حضور دانشجویان و دانش آموزان در شبکه‌های مجازی در زمان تدریس هشدار داده و آن را به عنوان عاملی مخل تمرکز و یادگیری کیفی اعلام کنند.

سن استفاده از موبایل و شبکه‌های اجتماعی از دوره نوجوانی در حال رسیدن به دوره ابتدایی است و همین موضوع می‌تواند دانش‌آموزان را گرفتار تهدیدات شبکه‌های اجتماعی کند.

مقابله مؤثر با تهاجم فرهنگی یکی از مطالبات مقام معظم رهبری در موضوع فضای مجازی است که باید مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد و یکی از موارد آن، تغییر در زبان بودمی و رسمی کشور است.

در همین رابطه با امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس به گفت‌وگو نشستیم.

امان الله قرائی مقدم در خصوص مضرات استفاده بیش از حد از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر تحصیل دانش آموزان اظهار داشت:‌ هم‌اکنون برخی معلمان و اساتید دانشگاه نسبت به استفاده بیش از حد دانش‌آموزان و دانشجویان از موبایل در کلاس درس و حضور در شبکه‌های اجتماعی ابراز نارضایتی می‌کنند.

وی افزود: اعتیاد برخی نوجوانان و جوانان به شبکه‌های اجتماعی به حدی زیاد شده است که حتی در کلاس درس و زمان تدریس معلم و استاد در شبکه‌های اجتماعی به سر می‌برند.

این جامعه شناس گفت: استفاده دانش آموزان و دانشجویان از شبکه‌های اجتماعی در کلاس درس نوعی بی نظمی ایجاد کرده و از سوی دیگر در جریان یادگیری اخلال ایجاد می‌کند و موجب فروریختگی آموزش می‌شود.

بیگانگی نسل فعلی با فرهنگ اصیل کشور

قرائی مقدم تصریح کرد: غرق شدن جوانان در فضای مجازی باعث شده است تا نسل فعلی با فرهنگ اصیل کشور بیگانه باشند و به آسانی تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرند. این درد به حدی مزمن شده است که بیگانگی با فرهنگ ملی از همان دوره ابتدایی آغاز می‌شود.‌

به گفته وی، دانش‌آموزان و دانشجویانی که درگیر شبکه‌های اجتماعی هستند، تمرکزشان بر درس کاهش می‌یابد و این موضوع افت تحصیلی را به همراه دارد.

این جامعه شناس ادامه داد: تحقیقات علمی ثابت کرده است که افت علمی در میان دانش‌آموزان و دانشجویانی که بیشتراز شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، مشهودتراست.

وی با اشاره به اینکه تمرکز حواس در کلاس درس در کیفیت یادگیری بسیار موثر است، بیان کرد: این موضوع در حالی است که امروزه اساتید و معلمان ما در رابطه با اعمال ممنوعیت استفاده از موبایل در کلاس درس ناتوان هستند.

شکل‌گیری ارتباط و دوستی با جنس مخالف

قرائی مقدم ادامه داد: یکی دیگر از تبعات منفی و بسیار مهم شبکه‌های اجتماعی بر دانش‌آموزان شکل‌گیری ارتباط و دوستی با جنس مخالف است که به هیچ عنوان برای گروه سنی نوجوانان مناسب نیست و با آسیب‌های متعددی همراه است.

وی افزود:‌ استفاده زياد از اينترنت و تلفن همراه در ايجاد آسيب‌های روانی در دانش‌آموزان موثر است همچنین استفاده بيش از حد از اينترنت و تلفن همراه می‌تواند در عدم كنترل اجتماعی دانش آموزان از سوی جامعه و خانواده تاثیر بسزایی داشته باشد.

این جامعه شناس با هشدار نسبت به تغییر زبان فارسی در شبکه‌های اجتماعی گفت: هم‌اکنون در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی مرسوم شده که برخی واژه‌ها را به شکل خاصی یادداشت می‌کنند همین موضوع منجر می‌شود تا این نوع نوشتار ملکه ذهن قشر دانش آموز شود و تسلط آنها بر خواندن و نوشتن کاهش یابد.
منبع: جوان آنلاین