Gerdab.IR | گرداب

افزایش حواس‌پرتی با کتب الکترونیک

تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴

در این دنیای پر رمز و راز دیجیتال که فاصله ی خواندن تا بسته شدن کتاب فقط شده یک کلیک می خواهیم به شما بگوییم چرا کتاب های الکترونیکی هر لحظه کماکان از عمر و سلامت شما کم می کند.

به گزارش گرداب، یادم می آید قدیم ها همه ذوقمان این بود که به کتاب فروشی برویم و لابه لای قفسه های کتاب بگردیم، کتاب ها را پشت و رو کنیم، ورق بزنیم، دقایقی به آنها نگاه کنیم و بعد به سراغ قفسه های دیگر کتاب برویم، اینقدر می گشتیم و می گشتیم تا نه تنها کتابی را که می خواستیم پیدا می کردیم بلکه دو سه تا دیگه هم خریدیم، بعدش هم کلی ذوق می کردیم که یک وقت آزاد پیدا کنیم تا کمی از دنیای اطرافمان فاصله بگیریم و غرق شویم در خواندن کتاب های کاغذی و احساس خوب ورق زدنش.

راستی چه خوب بود، حس خوب قدم زدن لابه لای مخزن های کتاب و متوجه نشدن گذر زمان. همه چیز خوب بود تا اینکه سر و کله ی دنیای وب به زندگی هایمان باز شد و همه چیزمان خلاصه شد در دنیای دیجیتال. مثل زندگی کردنمان، روابطمان، حرف زدنمان، رفت و آمدهایمان. ساعت ها و ثانیه هایمان گره خرد به کلاف سردرگم این دنیای پر از اطلاعات که حتی کتاب خواندن هایمان هم مجازی و دیجیتال شد. حالا در این دنیای پر رمز و راز دیجیتال که فاصله ی خواندن تا بسته شدن کتاب فقط شده یک کلیک می خواهیم به شما بگوییم چرا کتاب های الکترونیکی هر لحظه کماکان از عمر و سلامت شما کم می کند.

"مطالعه صحیح" جلوگیری از زوال ذهنی

همه می دانیم مطالعه به خودی خود  دارای مزایای بسیار زیادی برای ذهن ماست، چرا که این کار در طول عمر یا حتی شروع به مطاله ی پایدار در دهه ی 60 و 70 زندگی می تواند از زوال ذهنی جلوگیری کند. همچنین مطالعه علاوه بر اینکه دایره اطلاعاتمان را گسترده تر می کند باعث توسعه همدلی هم می شود.

وقتی افراد با شخصیت یک کتاب ابراز هم دردی و همدلی کنند یکدلی و همدردی آنها هم در زندگی واقعی شان هم افزیش پیدا می کند. باید بدانید علی رغم اینکه ذات مطالعه به خودی خود فوق العاده است، با این حال نحوه ی مطالعه تاثیر زیادی بر  سلامت فیزیکی و ذهنی شما دارد.

 حالا در دنیای تکنولوژی محور ما، کتاب های کاغذی جای خود را به کتاب های الکترونیک مانند: موبایل، تبلت و کندل ها و ...داده اند. به موازات گسترش دامنه‌ نفوذ کتاب‌های الکترونیکی، تعداد پژوهش‌های انجام گرفته در مورد کیفیت این نوع مطالعه و مزایا یا کاستی‌های آن نسبت به کتاب‌های کاغذی نیز افزایش یافته‌ چرا که توفیق این نوع کتاب‌ها هر چند در همه جا یکسان نیست و رشد منظمی را نیز نشان نمی‌دهد، اما واقعیتی است که کمتر کسی آن را انکار می‌کند.

احساس سرزندکی با خواندن کتاب های کاغذی 

 جالب است بدانید یک ویژگی ساده در مورد خواندن کتاب های کاغذی و کلاسیک وجود دارد و کتاب های الکترونیک فاقد آن هستند. اخیرا من در حال مطالعه ی کتاب کاغذی قبل از خواب بودم در حالی که فنجان چای بابونه خورده بودم متوجه شدم که این کار نه تنها مرا ریلکس ( آسوده خاطر ) نکرد بلکه به صورت ناگهانی مرا خواب آلود کرد. آن شب من تمام شب به طور کامل به دور از هر گونه اشعه و نور وسایل الکترونیک خوابیدم و وقتی بیدار شدم احساس سر زندگی و سرحالی داشتم.

کتاب های الکترونیک دروازه ی ورود به حواسپرتی الکترونیکی

محققان تفاوت های بین خواندن کتاب های کاغذی و کتاب های الکترونیک سالها مورد مطالعه قرار دادند که بسیاری از مطالعات نشان داد کتاب های کاغذی مزایای بسیار زیادی نسبت به کتاب های الکترونیک دارند. مزایایی که با سلامت شما درگیر است و باعث می شود همین الان صحفه نمایش خود را کنار بگذارید و به کتاب های کاغذی روی بیاورید.

ذهن سردرگم با کتاب های الکترونیکی

تحقیقات نشان داده کتابخوان هایی که از kindle استفاده می کنند نسبت به خوانندگانی که از کتاب های کاغذی استفاده می کنند در یادآوری طرح و حوادث کتاب و انسجام روایت ضعیف ترند. چرا که وقتی شما کتابی را می خوانید با انگشتانتان حس می کنید که توده ای از کاغذ در سمت رست در حال جمع شدن است و در سمت چپ در حال کم شدن. در واقع شما پیشرفت داستان را با دستانتان لمس می کنید، در حالی که این حس را با مطالعه ی کتاب های الکترونیکی تجربه نخواهید کرد.

علاوه بر این دیجیتالی بودن متن کتاب های الکترونیکی می تواند منجر به منقطع شدن مکرر مطالعه ی شما شود چرا که به راحتی می توانند شما را به اینترنت متصل کنند تا به انواع و اقسام شبکه های اجتماعی تان دسترسی پیدا کنید و این کار منجر به توقف های مکرر در حین خواندن کتاب می شود در حالی که شما برای نگهداری اطلاعات یک کتاب نیاز به مطالعه پیوسته ای دارید تا تمرکزتان بالا رود.

تجربه خواب با عمق کمتر نتیجه استفاده از کتاب های الکترونیکی

مطالعه ی اخیر در دانشگاه هاروارد نشان داد که مطالعه کتاب الکترونیک قبل از خواب باعث کاهش ترشح هورمون ملاتونین می شود ، در نتیجه باد زمان بیشتری صرف مطالعه شود تا فرد احساس خواب آلودگی کند بنابراین خواب با عمق کمتری را تجربه می کند و دچار خستگی مفرط در طول روز می شود.

شما وقتی کتاب کاغذی مطالعه می کنید تنها نور اتاق شما که از کاغذ منعکس شده به چشم شما برخورد می کد در حالی که با خواندن کتاب های الکترونیکی نور ساطع شده از ابزار الکترونیک مستقیما در چشم شما می تابد  ، این در حالی است که خواندن کتاب های کاغذی قبل از خواب به داشتن خواب خوب بسیار کمک می کند چرا که ذهن شما را از چیزهایی که منجر به استرس در زندگی تان می شود دور ساخته  و ذن شمت را برای یک خواب آرام و راحت آماده می کند.

صفحه نمایش مساوی با استرس

مطالعه ی کتاب مانند گوش کردن به موزیک، قدم زدن و نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه به سرعت بخشیدن به کاهش استرس شما کمک می کند. این نتیجه تحقیقاتی است که محققان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیدند، آنها می گویند که شخص تنها با ۶ دقیقه مطالعه حس آرامش مطلوبی بدست می آورد.

با این حال مطالعه ی کتاب های الکترونیکی اثر این آرامش را از بین ببرد و حتی می تواند بر میزان استرس فرد هم تاثیر مثبتی داشته باشد. باید بدانید استفاده از مکرر از ابزارهای دیجیتالی در طول روز و چه شب منجر به حس افسردگی، سطح بالای استرس و خستگی در میان جوانان شود.

سخن پایانی 

نمی دانم با خواندن این گزارش چقدر ترغیب به کنار گذاشتن کتاب های الکترونیک و جایگزین کردن کتاب های کاغذی شده اید، اما بدانید هیچ چیز با ارزش تر و مهم تر از سلامتی شما نیست چرا که فقط یکبار حق زندگی دارید، پس این فرصت را صرف تنبلی و بی حوصلگی و یا هزینه به دنبال کتاب های الکترونیک نکنید.

در پایان می خواهیم شما را به چالش خواندن کتاب های کاغذی دعوت کنیم پس تجربه حس خوبتان را با ما در قسمت نظرات اشتراک بگذارید.