بیسفون مدعی شد

اپراتورها جلوی تماس رایگان بیسفون را گرفتند؟

تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴

نرم‌افزار ایرانی بیسفون مدعی است که پیرو فشار اپراتورهای موبایل و دستور رگولاتوری مانع از عرضه تماس رایگان تلفنی از طریق بیسفون به همراه‌اول، ایرانسل، رایتل و تلفن ثابت شده است اما هنوز به یک سوال پاسخ نداده است.

به گزارش گرداب، پیام‌رسان ایرانی بیسفون از هفته اول آذرماه سال جاری امکان تماس رایگان با مشترکان اپراتورهای تلفن همراه و ثابت را با حفظ شماره اپراتور میزبان‌شان ممکن ساخته بود.

با استفاده از این سرویس، کاربران بیسفون می‌توانستند با شماره همراه اول، ایرانسل یا رایتل خود با مشترکان سایر اپراتورهای تلفن همراه یا ثابت کشور بدون پرداخت هزینه و از طریق شماره خود به طور رایگان تماس صوتی برقرار کنند.

حال با گذشت حدود یک ماه از ارائه این سرویس که در واقع راهی فرعی برای فرار از دست هزینه‌های بالای ارتباطی بود، این پیام‌رسان طی اطلاعیه‌ای کوتاه در کانال خود اعلام کرده است:

"با تشکر از استقبال شما از سرویس تماس خارج از شبکه بیسفون، به اطلاع می‌رسانیم که این سرویس فقط برای برقراری تماس‌های بین‌المللی ارایه شده و امکان تماس از کد یک کشور با کد همان کشور امکانپذیر نیست.

با عرض پوزش بابت محدودیت پیش آمده، جهت شفاف‌سازی افکار عمومی به اطلاع می‌رساند محدودسازی تماس رایگان داخل کشور پیرو فشار اپراتورهای موبایل و دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام شده است".

حال با در نظر گرفتن اینکه فشار اپراتورها و دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مانع از ارائه سرویس برقراری تماس رایگان به کاربران بیسفون شده، یک سوال مطرح می‌شود که بهتر است مسئولان بیسفون که چنین ادعایی را دارند، پاسخ دهند:

"مگر اپراتورهای موبایل کشور الزام به ارائه اینترکانکشن به امثال بیسفون که OTT هستند، دارند؟"

دلیل بیسفون از این جهت منطقی به نظر نمی‌رسد که هیچگونه الزامی برای اپراتورها در راستای برقراری اینترکانکشن با OTTها نیست؛ لذا دور از منطق است که اپراتورها در چنین شرایطی به اعمال فشار روی آورند.

در حال حاضر اپراتورهای موبایل کشور تنها ملزم هستند به ارائه اینترکانکشن به اپراتورهای رسمی موبایل هستند و برای اینکه جلوی بیسفون را با مسدود کردن اینترکانکشن بگیرند، نیاز به هیچ مصوبه‌ای ندارند.

تاکنون الزامی از سمت حاکمیت برای اپراتورهای موبایل در راستای برقراری اینترکانکشن با OTTها وجود نداشته و از این حیث اگر اپراتورهای موبایل یا ثابت تمایل داشته باشند می‌توانند به امثال بیسفون اینترکانکشن بدهند و زمینه برقراری ارتباطات را از طریق این پیام‌رسان برقرار کنند؛ از سویی اگر هم تمایلی نداشته باشند هیچ الزامی به تعامل و برقراری ارتباط برای کاربران بیسفون نیست.

در آذر ماه سال جاری علی‌اصغر عمیدیان –رئیس رگولاتوری- در ملاقات با دبیرکل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات نیز گفته بود که هم‌اکنون حوزه ICT با موضوعات جدید و چالش‌برانگیزی روبرو است؛ موضوعاتی مانند اینترنت اشیاء (IOT)، نسل پنجم تلفن‌همراه و OTTها که رگولاتورها باید درباره آنها مقررات‌گذاری کنند.

لذا با در نظر گرفتن این موضوع و با توجه به اینکه طبق وعده‌های گذشته قرار است به زودی نظرخواهی در ارتباط با مقررات حوزه OTTها توسط رگولاتوری وضع شود، تاکنون هیچ مقررات خاصی در ارتباط با این حوزه نداشتیم.

پس چطور در چنین شرایطی بیسفون می‌گوید اپراتورها به آن فشار آورده‌اند تا جلوی تماس رایگان گرفته شود؟!

اپراتورها نیازی به فشار آوردن ندارند بلکه با توجه به فضای خلأ حوزه مقررات در حال حاضر، می‌توانند به هیچ عنوان اجازه برقراری ارتباط به نرم‌افزارهای موبایلی و OTTها را ندهند.

از سویی برقراری تماس رایگان با همراه‌اول، ایرانسل و رایتل هم کمی تعجب‌برانگیز است زیرا بیسفون از جانب خودش می‌تواند هزینه‌ای را از کاربران دریافت نکند اما چطور هزینه برقراری ارتباط با اپراتورهای دیگر را نیز نمی‌گیرد؟!

اصولا برقراری ارتباط از بیسفون با هر مشترکی که بیسفون هم نداشته باشد، نیازمند پرداخت هزینه‌های مربوط به اینترکانکشن یا برقراری ارتباط بین اپراتوری است؛ در چنین شرایطی آیا بیسفون از جیب خودش هزینه برقراری ارتباطات را می‌داده است؟