Gerdab.IR | گرداب

پشت پرده حملات به محصولات تراریخته

تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۴

رئیس گروه پژوهش، زیرساخت و فناوری ستاد توسعه زیست فناوری گفت: محصولات تراریخته بر خلاف تمام تبلغات سویی که علیه آن صورت گرفته است، در حال حاضر جزو سالم‌ترین و پاک ترین غذاهای دردسترش بشر هستند.

به گزارش گرداب، دکتر بهزاد قره‌یاضی که در همایش «مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در خدمت محیط زیست، امنیت غذایی و سلامت انسان» سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: تهاجمات سازمان یافته و با اهداف مشخصی علیه تولید محصولات تراریخته در کشور شکل گرفته است که باید در مقابل این تهاجمات ناعادلانه ایستاد.

رییس بخش تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: در تهاجمات افراد علیه محصولات تراریخته ادعاهای بی مبنایی مطرح می‌شوند که کاملا غیر علمی و بدون مبنا و مستندات قابل قبول هستند و کاملا مشخص است که پشت این تبلیغات سوء اهدافی نهفته است.

دبیر علمی همایش مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در خدمت محیط زیست، امنیت غذایی و سلامت انسان با اشاره به اهداف برگزاری این همایش، گفت: اطلاع‌رسانی در خصوص جایگاه فعلی بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در کشور، بررسی نوع حمایت های دولت از این حوزه، بررسی تهاجمات علیه تراریخته ها و راهکارهای مقابله با این تهاجمات ناعادلانه و سازمان یافته و اقدامات مورد نیاز برای توسعه تولید محصولات تراریخته در کشور مهم ترین اهداف برگزاری این همایش است.

وی با اشاره به نیاز کشور به ساده سازی مفاهیم علمی مرتبط با محصولات تراریخته برای ارائه اطلاعات صحیح به مردم، گفت: تا زمانیکه نتوانیم فواید و منافع و برتری های محصولات تراریخته و نیاز جامعه به این محصولات را در بین عموم مردم ترویج کنیم نمی‌توانیم توقع توسعه این علم را در کشور داشته باشیم.

قره‌یاضی تصریح کرد: پژوهشگران معمولا با ادبیات علمی پیچیده ای صحبت می کنند که حتی در بین خودشان هم برای فهم زبان یکدیگر به زمان و هضم مطالب نیاز دارند. در حال حاضر مطالب موجود در کشور در زمینه محصولات تراریخته مطالب علمی پیچیده ای است که فهم آن برای مردم عادی سخت است. به همین دلیل ساده سازی مفهوم تراریخته و بیان منافع و فواید آن در کشور ضروری است.

به گفته وی، محصولات تراریخته رابطه مستقیمی با توسعه کشاورزی دارد به همین دلیل باید راه‌های توسعه فناوری تولید محصولات تراریخته را برای مسوولین و دولتمردان هم روشن کنیم.

دبیر گروه پژوهش، زیرساخت و فناوری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با اشاره به افزایش قابل توجه بودجه بخش تحقیق و فناوری در لایحه بودجه سال 95 کشور، گفت: در لایحه بودجه سال 95، سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص ملی به بیش از یک درصد رسیده و 15 هزار میلیارد تومان شده است.

وی خاطرنشان کرد: این افزایش جهنده بودجه حوزه تحقیق و فناوری نشاندهنده توجه ویژه دولت به این بخش است آن هم در شرایطی که درآمد دولت در سال آینده از منابع نفتی به دلیل کاهش قیمت نفت با ابهام مواجه است.

همایش «مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در خدمت محیط زیست، امنیت غذایی و توسعه پایدار» با حضور جمع کثیری از پژوهشگران کشور از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و مسوولان کشوری و با حمایت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاونت علم و فناوری رئیس جمهوری و انجمنهای علمی بر گزار شد.

در انتهای این همایش قطعنامه‌ای در حمایت از تولید داخلی محصولات تراریخته و ضرورت مقابله با فناوری هراسی قرائت شد.