Gerdab.IR | گرداب

تمسخر مفتی سعودی در اینترنت

تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۴

فتوای مفتی ارشد سعودی در مورد حرام بودن بازی شطرنج با واکنش منفی کاربران اینترنت مواجه شده و بسیاری از آنها نظرات افراطی وی در این زمینه را رد کرده اند.

به گزارش گرداب به نقل از نیویورک تایمز، شیخ عبدالعزیز الشیخ مفتی اعظم آل سعودی در فتوای خود این بازی را اقدامی شیطانی و عامل تلف شدن پول و وقت کاربران دانسته و آن را با قمار والکل مقایسه کرده است. صدور این فتوا در شرایطی صورت می گیرد که بسیاری از مردم خاورمیانه و کشورهای عربی شطرنج بازی می کنند و مسابقات ورزشی متعددی نیز در این زمینه در این کشورها اجرا می شود.

بعد از صدور این فتوای تند بسیاری از کاربران عرب و مسلمان در شبکه های اجتماعی آن را غیرمنطقی و افراطی توصیف کرده و صدور چنین فتاوایی توسط مفتی های سعودی را نشانگر بدویت و جاهلیت حاکم بر آل سعود دانسته اند. کار به جایی رسید که موسی بن طیلی یکی از اعضای انجمن شطرنج عربستان با حضور در توییتر از بازی شطرنج دفاع کرد و اظهار داشت این بازی ارتباطی با قمار ندارد و این انجمن 70 مسابقه شطرنج را در عربستان برگزار کرده است. وی سپس عکس هایی از تعدادی سعودی که در این رقابت‌ها شرکت کرده بودند، منتشر کرد.

در این میان سرنوشت مسابقه آتی شطرنج در شهر مکه در هاله ای از ابهام است و مشخص نیست این مسابقه برگزار می‌شود یا خیر. انجمن شطرنج عربستان می‌گوید قصد دارد این مسابقات را برگزار کند.

قرائت تکفیری و قرون وسطایی مفتی های وهابی سعودی از اسلام و ارائه تصویری خشن و بی منطق از مسلمانان همواره با انتقادهای تند دیگر کشورهای اسلامی مواجه شده است. برخی کاربران توییتر در تمسخر چنین فتوایی گفته اند ظاهرا سعودی ها فکر می کنند این بازی موجب سرنگونی شاه می شود و لذا آن را حرام اعلام کرده اند.