Gerdab.IR | گرداب

یکسان‌سازی استانداردهای اینترنت اشیا

تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴

تعدادی از شرکت‌های فعال در زمینه‌ی اینترنت اشیا با تشکیل یک اتحاد، در تلاش هستند تا استانداردهای اینترنت اشیا را یکسان‌سازی کنند.

به گزارش گرداب، در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های فناوری اطلاعات، سعی دارند تا با عرضه‌ی پلتفرم‌های مختلف، تولید برنامه‌های اینترنت اشیا را برای توسعه‌دهنده‌ها آسان‌تر کرده و سهم بیشتری را در این بازار به دست بیاورند. به علت افزایش روزافزون پلتفرم‌های توسعه اینترنت اشیا و استانداردهای موجود در هرکدام، ممکن است در آینده‌ی نزدیک، کار توسعه‌دهنده‌ها سخت‌تر نیز بشود.

تعدادی از شرکت‌های بزرگ فناوری، برای رفع این مشکل، تصمیم به ایجاد اتحادی برای یکسان‌سازی استانداردهای اینترنت اشیا گرفتند. نام این اتحاد، بنیاد اتصال آزاد (OCF1) است. شرکت‌های مایکروسافت، سامسونگ، کوالکام، اینتل و سیسکو تعدادی از اعضای تشکیل‌دهنده‌ی بنیاد اتصال آزاد هستند.

بنیاد اتصال آزاد وظیفه‌ی یکپارچه‌سازی استانداردهای اینترنت اشیا را بر عهده دارد تا تمام دستگاه‌ها با استانداردهای یکسان فعالیت کنند. این کار باعث خواهد شد تمام ابزارها بدون در نظر گرفتن شرکت تولیدکننده، سیستم‌عامل، تراشه یا روش انتقال اطلاعات با استانداردی یکسان فعالیت کنند.

عده‌ای از کارشناسان نسبت به موفقیت این بنیاد بدبین هستند؛ زیرا اپل و گوگل که دو شرکت قدرتمند در زمینه‌ی اینترنت اشیا هستند، عضو این بنیاد نشده و به‌صورت مستقل عمل می‌کنند.
پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 بیش از 20 میلیارد دستگاه، به اینترنت اشیا مجهز بشوند. استانداردسازی قوانین تولید و استفاده از اینترنت اشیا می‌تواند در صورت موفقیت می‌تواند روند تولید این ابزارها را در آینده ساده‌تر کند.