مدل‌فروش‌فیلم درVOD زیان‌آور است

تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

مدیرعامل شرکت تصویرگستر پاسارگاد گفت: قیمت گذاری اثر در شبکه درخواستی نمایش از منطق درستی تبعیت نمی‌کند. همه جای دنیا مدل تک‌فروشی ورشکسته و منسوخ شده است در حالی که نوع فروش موفق در برندهای دنیا پکیج فروشی است.

به گزارش گرداب، با رونمایی از VOD و شرایط جدید در ارایه فیلم در شبکه نمایش خانگی ایجاد شده است برخی از مدیران موسسات ویدئو رسانه دچارناامیدی شدند و برخی از تهیه کنندگان نیز با ایجاد فضای جدید امکان بهتری برای ارایه اثر خود می دانند و مبالغ بیشتری را برای حق رایت فیلم خود در نظر دارند. برای روشن شدن وضعیت پیش رو به سراغ «علی اسدزاده» مدیرعامل شرکت تصویر گستر پاسارگاد رفتیم . وی که سالهاست دراین عرصه فعال است در گفت و گو باخبرنگار سینمایی درباره نحوه فعالیت شرکت های ویدئو رسانه با حضور تکنولوژی VOD گفت: شرکت های ویدئو رسانه نباید از تکنولوژی روز دنیا غافل باشند و به طور مداوم باید خود را با تکنولوژی همراه کنند. عقب ماندن از تکنولوژی موجبات حذف را فراهم می آورد خاصیت تکنولوژی این  است یا باید بتواند زیرساخت لازم را برای شبکه درخواست نمایشی را فراهم آورند و یا با شرکت هایی که این زیرساخت را دارند قرارداد ببندند و همکاری کنند تا حذف نشوند.

ایجاد فضای ناامیدی در میان شرکت های ویدئو رسانه/ رونمایی تنها ایجاد فضای رسانه ای

وی ادامه داد: متاسفانه  با رونمایی از VOD برخی شرکت ها دچار ناامیدی و رخوت شدند درحالی که باید خود را در مسیر تکنولوژی قراردهند موسسه رسانه های تصویری پیش از آن که از این تکنولوژی رونمایی کند باید فضا را برای همکاری موسسات در سال گذشته فراهم می کرد و شرایطی را ایجاد می کرد تا موسسات ویدئو رسانه خصوصی بتوانند به راحتی به فعالیت خود ادامه دهند نه اینکه در اقدامی  رسانه ای و بدون هیچ زیرساخت یا ارایه آدرسی برای استفاده مخاطبین تنها یک فضای رسانه ای ایجاد کند و فضای ناامیدی در فعالیت ویدئو رسانه ها ایجادکندو تهیه کنندگان را به اشتباه بیاندازد.

حقوق ویدئویی آثار به شرکت های ویدئو رسانه اختصاص دارد/ تهیه کنندگان به فکر درآمد بزرگ نباشند

وی در پاسخ به این سوال که شبکه درخواستی نمایش شرایطی را برای تهیه کننده جهت ارایه اثرش به دو رسانه (شبکه نمایش خانگی و VOD) فراهم می آورد گفت:  طبق قراردادی که تا کنون موسسات ویدئو رسانه با صاحبان آثار منعقد کردند هر گونه حقوق ویدئویی اثر شامل DVD و VODمتعلق به شرکت های ویدئو رسانه است اما پس از این هم این نکته حایز اهمیت است که صاحبان آثار به فکر  یک درآمد بزرگ نباشند زیرا در تمام دنیا شبکه های درخواستی نمایش برای سریال ها در نظر گرفته می شود و آثار سینمایی در کنار سریال ها و شاید 10 درصد آثار VOD را به خود اختصاص می دهد. مخاطبان فیلم های سینمایی را علاقمندند در یک محیط آرام ببینند زیرا نیاز به تمرکز بیشتری نسبت به یک اثر دنباله دار و سریال دارد.  از سوی دیگر تجمیع کنندگان براساس کلیک به تهیه کنندگان هزینه خواهندداد اما موسسات براساس قرارداد بخشی از هزینه تهیه کننده را تامین می کنند و حقوق اثر را خریداری می کنند.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری از چه چیزی رونمایی کرد؟

مدیرعامل تصویر گستر پاسارگاد در ادامه گفت: موسسه رسانه های تصویری در رونمایی از VOD از چه چیزی رونمایی کرد و چه آدرسی در اختیار مخاطبین قرارداده است؟ که تهیه کننده برای اثرش بتواند تصمیم گیری کند. زیرساختی که از آن یا د می شود سالهاست در کشور وجود داشته و همه ساله در نمایشگاه تخصصی دیجیتال توسط شرکت های مختلف ارایه می شود. موسسه با این کار تنها فضای دلهره در میان موسسات ویدئو رسانه ایجاد کرده است .

مدل فروش موسسه رسانه های تصویری در دنیا منسوخ است

صاحب برند «فیلم نت» که مدت هاست فعالیت می کند در ادامه گفت: قیمت گذاری اثر در شبکه نمایش خانگی نیز از منطق درستی تبعیت نمی کند.اعلام شده قیمت DVD  خام 500 تومان است ما عنوان هر فیلم را 400 تومان در نظر می گیریم که از قیمت آن در شبکه نمایش خانگی ارزانتر باشد غافل از این که  همه جای دنیا  مدل تک فروشی  (paperviwe) ورشکسته و منسوخ شده است در حالی که نوع فروش موفق در برندهای دنیا پکیج فروشی است.  موسسه با قیمت گذاری 400  تومان هیچ سودی را به تهیه کننده اثر قایل نمی شود. البته موسسه به دلیل وظیفه اش که جلوگیری از قاچاق فیلم است این راهکار را در شبکه درخواستی نمایش ارایه داده که متاسفانه منسوخ شده است و زیان آور است و حرکت در دور باطل است.

قیمت رایت فیلم تغییر نمی کند

وی درباره کاهش احتمالی قیمت رایت فیلم سینمایی گفت: به عقیده من چون فیلم های سینمایی بخش کوچکی از شبکه درخواستی نمایش را به خود اختصاص می دهند قیمت رایت فیلم کاهشی نخواهد داشت. اگر VOD در کشور فراگیر شود و تجمیع کنندگان به آرزوی خود که جذب 2 میلیون کاربر است برسند باز هم شبکه نمایش خانگی مشتری خود را خواهد داشت.