Gerdab.IR | گرداب

درآستانه نوروز؛

آیا تا به حال با تور مجازی سفر کرده اید؟

تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴

نوع جدیدی از سفر که به سفر مجازی معروف شده با استفاده از اینترنت و دیگر ابزار است که مشاهده کننده به صورت مجازی در مکان مورد نظر حضور می یابد.

به گزارش گرداب، تور مجازی به مجموعه ای از تصاویر، فایل های صوتی، اطلاعات متنی و ... گفته می شود که امکان آشنایی کاربر با یک محیط و یا یک شی را به صورت مجازی و بدون حضور فیزیکی فراهم می کند.

شاید هم اکنون بسیاری از شما عزیزان دریافت باشید که چرا باید به تور مجازی روی بیاوریم؟ چرا باید از تور مجازی استفاده کنیم؟ استفاده از تور مجازی و نمایش مجازی دلایل زیادی دارد ولی می توان به دلایل عمده ی زیر اشاره کرد.

* مزایای تور مجازی

اشتغال زایی

کسانی که به هر دلیلی نمی توانند به جایی مسافرت کنند می توانند از طریق تور مجازی به آن مکان مسافرت کنند،برای مثال شاید خیلی از ما بخواهیم به زیارت امام حسین (ع) برویم ولی شاید به خاطر بسیاری از مسائل اعم از امنیتی و… نتوانیم این کار را انجام دهیم اما می توانیم از طریق تور مجازی به زیارت برویم.

تور مجازی فایده ی دیگری دارد و آن اینکه فرد خارجی یا حتی داخلی با مشاهده اماکن تاریخی یا گردشگری ترغیب می شود تا از مکان مورد نظر به صورت حقیقی دیدن کند و این برای صنعت گردشگری و توریسم کشور مفید است و حتی باعث اشتغال زایی و…نیز می شود.

هزینه ی کمتر و سود بیشتر

با استفاده از تور مجازی امکان سفر برای همه ی افراد فراهم می شود و محدودیت های زمانی و مکانی از بین می رود؛ همچنین امکان بازدید از محیط با قابلیت مشاهده از اقصی نقاط جهان برای اعفراد فراهم می شود.

سال های قبل، زمانی که هنوز ماشین ها اختراع نشده بودند، مردم برای رفتن به زیارت ائمه، از اسب و شتر و قاطر کمک می گرفتند. آن زمان وقتی کسی می خواست به خانه خدا برود، قبل از هر کاری وصیت نامه اش را می نوشت، چون راه آن قدر طولانی بود که ممکن بود مسافر هرگز به خانه اش برنگردد. وقتی اتومبیل و اتوبوس اختراع شد، سفرها راحت شد. این ها را گفتم تا بدانید در گذشته با این که مسافرت کاری سخت بود و مردم رنج زیادی برای زیارت ائمه می کشیدند، اما این سختی را به جان می خریدند و به سفر می رفتند تا در آن روحشان را شست و شو دهند و به معرفت و آگاهی شان بیافزایند.

چند روز پیش با دوستی در فرانسه چت می کردم که وسط حرف و بحث، لینکی برایم فرستاد و گفت: حوصله زیارت داری؟ با تعجب گفتم: زیارت کجا؟ گفت: هر کجا که دلت می طلبد. مشهد، کربلا، کاظمین، نجف، مکه، مدینه.تازه یادم افتاد منظورش چیست؟ گفتم: منظورت زیارت مجازی است؟ گفت: بله. گفتم: این که زیارت واقعی نیست. خودت تأیید می کنی مجازی است، یعنی واقعی نیست. کمی صبر کرد و گفت: مهم این است که احساس کنی در کنار مرقد امام هستی و با او حرف می زنی و دلت نرم شده است و فردا که سر کار می روی، بهتر از دیروزی. تا به حال امتحان نکرده بودم. اصلاً فکر نمی کردم این طوری هم بشود زیارت کرد، فقط با زدن چند تا دبیلو و چند کلیک موس. دوستم گفت: من دیگر عادت کرده ام. هر روز باید یک زیارتی بروم، به خصوص حرم امام رضا(ع).

وقتی از هم خداحافظی کردیم، به فکر فرو رفتم. روی لینکی که او فرستاده بود، کلیک کردم: نوشته بود با وضو وارد شوید و حضور قلب داشته باشید. باید اول برنامه ای را نصب می کردم. فضای جالب و عجیبی بود. فقط با چند کلیک، قدم در صحن امام رضا(ع) می گذاشتی. با حرکت موس می توانستی در صحن مطهر قدم برداری. وقتی چشمت به مرقد مطهر امام رضا(ع) افتاد، اصلاً فکر نمی کنی در خانه ات پشت کامپیوتر نشسته ای. بی اختیار زمزمه می کنی: «السلام علیک یا علی بن موسی الرضا».

امکان زیارت توسط اشخاصی که قادر به زیارت حقیقی نیستند ، برای مثل افرداد معلول یا افرادی که دچار بیماری هستند به راحتی می توانند زیارت کنند.

بازدید مجازی از حرم امام رضا

شاید بارها دلتان هوای زیارت امام رضا(ع) را کرده ولی نتوانسته اید به زیارت بروید. هم اکنون می توانید با استفاده از تور مجازی آنلاین به زیارت امام رضا یا هر مکان دیگری که از آن تور مجازی تهیه شده بروید.

در زیارت مجازی امام رضا (ع) با کیک روی هر کدام از گزینه های فهرست،گنبدها، گلدسته ها، نقاره خانه، سقاخانه و ......میتوانید از نقاط مختلف به صورت مجازی دیدن کنید.

گفتنی است؛ به دلیل اینکه بزرگ ترین و بهترین مکان زیارتی کشور حرم حضرت امام رضا (ع) میباشد، ما نیز به صورت کلی روی بارگاه مطهر امام هشتم تمرکز می کنیم.