Gerdab.IR | گرداب

عملیات روانی استونی علیه روسیه

تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

استونی با انتشار گزارشی، روسیه را تهدیدی سایبری برای این کشور، ناتو و اتحادیه‌ی اروپا عنوان کرد. این سیاست، همان سیاست آمریکا در قبل روسیه است.

به گزارش گرداب، انجمن اطلاعات استونی، سرویس امنیت خارجی این کشور محسوب می‌شود. به‌تازگی این انجمن گزارشی را منتشر کرد و در آن مدعی شد روسیه، یک تهدید برای امنیت سایبر ناتو و اتحادیه‌ی اروپا است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «در فضای سایبر، روسیه منبعی از بزرگ‌ترین تهدیدات برای استونی، ناتو و اتحادیه‌ی اروپا است. استونی، یکی از قربانیان حملات سایبری است؛ چه به‌عنوان یک کشور و چه عضوی از ناتو و اتحادیه‌ی اروپا. روسیه فعالانه، توانایی‌ها و ظرفیت‌های سایبری خود را گسترش می‌دهد و دارای مجموعه‌ای وسیع از ابزارها و منابع لارم برای راه‌اندازی حملات سایبری علیه ما است.»

در ادامه‌ی این گزارش، انجمن یادشده مدعی شد روسیه از حملات اختلال سرویس، بدافزارها و آسیب‌پذیری‌های امنیتی به‌منظور روشن کردن شعله‌ی جنگ اطلاعات علیه ناتو و اتحادیه‌ی اروپا، استفاده می‌کند. گزارش مزبور ضمن اتخاذ همان سیاست آمریکا مبنی بر ایجاد روسیه هراسی، چنین نوشت: «روسیه، هکرهایی را استخدام می‌کند تا شبکه‌های اجتماعی را دست‌کاری کنند و از این طریق، افکار عمومی را به‌منظور تقویت قدرت ژئوپلیتیک خود افزایش دهد.» همچنین گزارش مزبور به طراحی جنگ هیبریدی روسیه علیه اوکراین اشاره کرد.

شایان‌ذکر است حمله به شبکه‌ی برق اوکراین، به نقطه‌ی عطفی در جنگ‌های سایبری تبدیل شد و کشورهای اروپای شرقی و آمریکا بسیار نگران حملاتی از این قبیل در آینده هستند.

روسیه مکرراً از گسترش نیروهای نظامی ناتو در مرزهای غربی خود اظهار نگرانی کرده است و این امر را خطری برای امنیت منطقه و جهان می‌داند.