Gerdab.IR | گرداب

دیوار ترکیه در برابر اسپوتنیک

تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵

پس از اجرایی شدن قانون فیلترینگ شبکه‌های مجازی توسط دولت ترکیه امروزه شاهد فیلتر شدن وبگاه خبری اسپوتنیک هستیم که ترس دولت ترکیه را از هوشیاری مردم نشان می‌دهد.

به گزارش گرداب، پس از سعی کاربران ترکی برای دسترسی به وب‌سایت اسپوت نیک «Sputnik» مدام با پیغام خارج از دسترس و یا مشکل فنی ظاهر می‌شدند.

بنا بر گفته‌های کارکنان سازمان هیچ‌گونه هشداری از مقامات مخابراتی ترکیه در راستای بسته شدن این وب‌سایت دریافت نکرده‌اند. در این میان روابط میان مسکو و آنکارا که از چندی پیش با سرنگونی جنگنده روسی رو به وخامت کشیده شده وقوع این کار را بیشتر و بیشتر تشدید می‌کند.

خبر بلاک شدن این وب‌سایت خبری ساعاتی پس از اظهارات رئیس‌جمهور روسیه در برنامه سالانه تلویزیونی وی صورت گرفت. در سال 2014 دولت روسیه برای آگاهی بخشی به مردم تصمیم به راه‌اندازی شبکه خبری اسپوتنیک برای انتشار دیدگاه‌های مختلف در سراسر جهان کرد که پس‌ازاین دولت ترکیه شروع به جلوگیری از انتشار دیدگاه‌های خبر گذاری در این کشور کرد.

به گفته سردبیر ارشد خبرگزاری رویترز نامه‌ای به سازمان نظارتی ارسال شد که ممنوعیت بسته شدن وب‌سایت‌ها را خواستار شد.

در سال 2014 قانونی در سیستم اجرایی ترکیه تصویب شد که به مقامات ترکیه اجازه جلوگیری از وب‌سایت‌هایی که ناقض حریم خصوصی هستند بدون تصمیم دادگاه بلاک شوند. بر اساس این قانون ماه گذشته روزنامه زمان بزرگ‌ترین روزنامه ترکیه توسط مقامات دولتی به انحصار گرفته شد که پس از تصمیم دادگاه روزنامه تحت کنترل دولت درامد تابه‌حال هیچ توضیحی برای اجرای این حکم از طرف دولت داده نشده است.

با توجه به اقدامات دولت ترکیه می‌توان به این نیز اشاره کرد که برای جلوگیری از تشنج و درگیری‌ها دولت ترکیه شروع به فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی کرد با این وجود چندی پیش با بستن توییتر و فیس بوک مانع انتشار دیدگاه‌های افراد شد. بااین‌وجود دولت ترکیه نقش بسزایی در سرکوب شهروندان خود را دارد.