Gerdab.IR | گرداب

معاونت مرکز ملی فضای مجازی؛

وضعیت جدید شبکه‌ ملی اطلاعات/ اتفاق نظر در تعریف نهایی اینترنت ملی

تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

معاون مرکز ملی فضای مجازی، از رسیدن به اتفاق نظر با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تعریف نهایی برای شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: این طرح به زودی در شورای‌عالی فضای مجازی تصویب می شود.

به گزارش ، عباس آسوشه در مورد آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات و نظارتی که مرکز ملی فضای مجازی بر این طرح دارد، اظهار داشت: این پروژه سرعت بسیار خوبی پیدا کرده و امیدواریم هرچه سریعتر به یک طرح اجرایی نزدیک شود.

شبکه ملی اطلاعات بار دیگر به تصوبب شورای عالی فضای مجازی می رسد

وی با اشاره به بند ۵ حکم مقام معظم رهبری برای دور دوم فعالیت شورای عالی فضای مجازی مبنی بر «تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و مؤثر مرکز ملی بر مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن» خاطرنشان کرد: براساس تاکیدات مقام معظم رهبری، طرح شبکه ملی اطلاعات باید هر چه سریعتر در شورای عالی فضای مجازی به تصویب برسد.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه همانطور که در تعریف یک طرح مشخص است، طرح شبکه ملی اطلاعات نیز باید براساس زمان بندی و تعیین خروجی و نتایج و اهداف آن به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسد،گفت: در صورتی که شورای عالی فضای مجازی این طرح را مصوب کند، قابلیت و مجوز اجرای آن صادر می شود.

آسوشه با تاکید براینکه اقدامات خوبی برای نهایی شدن طرح شبکه ملی اطلاعات انجام پذیرفته است گفت: جلسات هماهنگی در سطح وزیر ارتباطات برگزار شده است و به نظر می آید مقدمات کار برای این طرح در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سوال که شبکه ملی اطلاعات به مرحله اجرا رسیده است و یا خیر، تاکید کرد: این طرح در ۲ فاز در حال پیگیری است که بخشی از آن مربوط به اصلاح شبکه موجود می شود و در حال انجام است اما بخشی که مربوط به شبکه ملی اطلاعات به معنای مستقل از شبکه و ویژگیهای جدید آن می شود در حال انجام مقدمات اولیه برای طرح در شورای عالی فضای مجازی است.

شبکه فعلی را دور نمی اندازیم

معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه در این پروژه، قصد براین نیست که شبکه موجود را دور بیاندازیم، اضافه کرد: شبکه ملی اطلاعات یک موجود جدید نخواهد بود که در کنا شبکه فعلی ارتباطات کشور بنشیند. یعنی قرار نیست شبکه دیگری برای این پروژه ایجاد کنیم. بلکه منظور از شبکه مستقل آن است که بدون نیاز به اینترنت هم کاربران بتوانند خدمات دریافت کنند و اینترنت اولویت ارتباطات کاربران نباشد.

وی با اشاره به اینکه بعضی دوستان اصرار دارند بگویند شبکه فعلی همان شبکه ملی اطلاعات است که در حال تکمیل است افزود: ما با این تعریف مشکل داشتیم اما هم اکنون این موضوع حل شده و به یک اتفاق نظر در تعریف واحدی برای شبکه ملی اطلاعات با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رسیده ایم و نظراتمان نزدیک شده است و در حال نهایی شدن این تعریف و سایر اقدامات لازم برای ارائه شورای عالی فضای مجازی هستیم.

آسوشه با تاکید براینکه شبکه ملی اطلاعات دارای خصوصیتهایی است که در این شبکه موجود نیست و باید این خصوصیت اصلاح شود، گفت: پس از آنکه این خصوصیات بر روی شبکه شکل گرفت می توانیم بگوییم شبکه ملی یک نوزاد است و در مراحل بعدی باید به رشد، توسعه و بلوغ این نوزاد توجه کنیم. ما معتقد نیستیم که شبکه ملی اطلاعات یک شبه، یکساله و یا ۵ ساله ایجاد شود. اما می گوییم باید به یک نقطه ای برسیم که بتوانیم بگوییم این شبکه متولد شده و از آن به بعد باید توسعه پیدا کند و بالغ شود.

معاون مرکز ملی فضای مجازی از تعامل میان وزارت ارتباطات با این مرکز خبر داد و گفت: شرح اقدامات، فعالیتها و فرآیندهایی که باید اتفاق بیافتد برای این پروژه روشن شده است اما اینکه کدامیک در اولویت باشد و با چه هزینه ای صورت گیرد، هنوز به طور کامل تعیین تکلیف نشده است. طرح نهایی به زودی برای ارائه به شورای عالی فضای مجازی آماده می شود و در اولویت قرار دارد و تمامی سختگیری برای آن است که تکمیل و بدون نقص ارائه شود.

شبکه «اینترنت زده» کشور سامان می یابد

آسوشه با اشاره به بهینه سازی شبکه موجود که به موازات طرح شبکه ملی اطلاعات در حال اجرا است خاطرنشان کرد: شبکه موجود باید بهینه سازی شود و نباید نگران بود که این پروژه ملی هنوز روی کاغذ است و اجرا نشده است. بلکه کارهای اجرایی خوبی برای آن تدوین شده و زمان بندی آن نیز مشخص شده که در این زمینه وزارت ارتباطات، گزارش خود را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کرده است.

این مقام مسئول در مرکز ملی فضای مجازی، ارائه خدمات با کیفیت مورد نیاز مردم با قیمت و تعرفه مناسب را از جمله اهداف راه اندازی شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: باید کمک کنیم تا این شبکه «اینترنت زده» سر و سامان یابد. چرا که هم اکنون متاسفانه شبکه بدون اینترنت هیچ تعریفی ندارد. اما جالب اینجاست که اینترنت تنها یکی از خدمات شبکه ملی اطلاعات خواهد بود و روی این شبکه تعداد بسیاری سرویس و خدمت بومی و محلی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه هم اکنون حتی در ذهن خبرگان و دانش آموختگان ما نیز کلمه اتصال به معنی اتصال به شبکه اینترنت است تصریح کرد: این تعریف و دیدگاه باید اصلاح شود و تا زمانی که تعریف ملموسی از شبکه ملی اطلاعات نداشته باشیم نمی توان توقع اصلاح دیدگاه را داشت.

آسوشه با اشاره به اینکه با ایجاد شبکه ملی اطلاعات قرار نیست چیزی محدود شود گفت: باید به شبکه ای مستقل از اینترنت متصل شویم و برنامه ریزی برای راه اندازی ابزارهایی مانند ایمیل و جویشگر بومی در فازهای بعدی اتفاق خواهد افتاد.

وی از طرح شبکه ملی اطلاعات به عنوان طرح زیرساختی کشور نام برد که باید در شورای عالی فضای مجازی تعیین تکلیف شود و افزود: تاز مانی که این طرح، تعیین تکلیف نشود، تمامی کسب و کارها و بازیگران عرصه فناوری اطلاعات، وابسته به اینترنت خواهند بود و نمی توان انتظار تولید محتوای بومی را داشت.

    Facebook
    Twitter
    Google+
    ارسال به