Gerdab.IR | گرداب

با سند؛

پس از فیس بوک، اینستاگرام و واتس‌آپ هم در ایران ثبت رسمی شدند

تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

بررسی‌های جدید از ثبت برندهای آمریکایی در کشورمان نشان می‌دهد این بار دو شبکه اجتماعی مشهور آمریکایی یعنی اینستاگرام و واتس آپ، آماده حضور رسمی در کشورمان هستند.

به گزارش گرداب، همین چند ماه پیش بود که خبر ثبت رسمی "مک دونالد" و پس از آن "فیس بوک" در ایران، بازتاب ها و واکنش های فراوانی را به دنبال داشت چراکه این رستوران و شبکه اجتماعی مشهور، دو نمونه از اصلی ‌ترین نمادهای سبک زندگی آمریکایی به شمار می‌ روند و با صرف هزینه‌ های سنگین تبلیغاتی در صدد حفظ موقعیت خود به عنوان رتبه اول در حوزه های مربوط به خود هستند.

انتشار اسناد مذکور نشان داد کمپانی های بزرگ امریکایی علاقمند به حضور در فضای کشورمان هستند و بررسی ها نشان می دهد، این موضوع صرفا به کمپانی های مواد غذایی نیز خلاصه نشده است و برنامه آنها، حضور عمیق تر در کشورمان است چراکه طبق بخشی از آگهی شرکت فیس بوک آی ان سی مستقر در ایالت کالیفرنیای آمریکا در ایران، این علامت تجاری برای استفاده در طبقه 45 کالا و خدمات ثبت شده که عنوان کلی آن "خدمات شخصی یا اجتماعی که توسط دیگران برای رفع نیازهای افراد ارائه می شوند" است اما فیس بوک، از مصداق «خدمات پیدا کردن دوست (دختر یا پسر) !» برای ذکر مصداق این طبقه در آگهی و درخواست خود استفاده کرده است.

بررسی های جدید از ثبت برندهای آمریکایی در کشورمان نشان می دهد این بار دو شبکه اجتماعی مشهور آمریکایی یعنی اینستاگرام و واتس اپ،آماده حضور رسمی در کشورمان هستند. 

بر اساس این بررسی های صبحانه، مجوز رسمی ثبت علامت تجاری اینستاگرام در ایران، در تاریخ 15 فروردین ماه سال 1395 صادر شده و مالک آن، شرکت اینستاگرام ال ال سی مستقر در منلو پارک کالیفرنیا در امریکا است.

 
پس از فیس بوک، اینستاگرام و واتس‌آپ هم در ایران ثبت رسمی شدند (+سند)

پس از فیس بوک، اینستاگرام و واتس‌آپ هم در ایران ثبت رسمی شدند (+سند)

این علامت تجاری جهت استفاده در انواع طبقات کالا و خدمات در کشورمان همچون خدمات الکترونیکی، رایانه ای، دستگاههای پخش، تلفن های موبایل، وسایل آموزشی و البته خدمات پیدا کردن دوست! ثبت شده است.

شرکت واتس اپ نیز با ثبت علامت تجاری خود که آن نیز در تاریخ 15 فروردین ماه امسال مورد تایید قرار گرفته، نشانی خود را مونتین ویو کالیفرنیا در امریکا اعلام کرده است و طبقه کالا و خدمات آن نیز همانند شرکت اینستاگرام ثبت شده است.

طبق قوانین مربوط به ثبت علامت تجاری، "مالک علامت ثبت شده می ‌تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت وی از علامت استفاده کند و یا شخصی که مرتکب عملی شود که عادتا منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت تجاری گردد، در دادگاه اقامه دعوی نماید. این حقوق شامل موارد استفاده از علامتی می‌شود که شبیه علامت ثبت شده است و استفاده از آن برای کالا یاخدمات مشابه‌، موجب گمراهی عموم می‌گردد."

با توجه به تبعات اخلاقی و اجتماعی که ورود این شبکه های اجتماعی به کشورمان به همراه داشته است، مسئولان مربوطه باید علت ثبت این علامت ها در کشورمان و برنامه های این کمپانی ها برای توسعه فعالیت هایشان در ایران را مورد بررسی و نظارت دقیق قرار دهند.