مرز بازاريابي شبكه‌اي و شركت‌هاي هرمي كجاست؟

تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۸۹

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، وجود معيارها را در تشخيص نوع فعاليت شركت‌ها بسيار م‍ؤثرتر از مصداق‌ها دانست و عنوان كرد: «اگر معيار مشخصي در كارها داشته باشيم، مي‌توانيم به راحتي نوع فعاليت‌ها را هم مشخص كنيم.»

به گزارش گرداب، عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت گفت: «مرز ظريفي بين فعاليت‌ شركت‌هاي هرمي و بازاريابي شبكه‌اي وجود دارد كه براي تشخيص نوع فعاليت‌ها نيازمند معيارهاي خاصي هستيم.»

دكتر محمدرضا غلاميان، با بيان اين كه بحث بازاريابي شبكه‌اي مدتي است كه به صورت گسترده در كشور مطرح شده است، اظهار كرد: «بين بازاريابي شبكه‌ای و فعاليت شركت‌هاي هرمي مرز ظريفي وجود دارد كه همين موضوع تشخيص را براي نوع فعاليت‌هاي هر يك سخت مي‌كند.»

وي وجود معيارها را در تشخيص نوع فعاليت شركت‌ها بسيار م‍ؤثرتر از مصداق‌ها دانست و عنوان كرد: «اگر معيار مشخصي در كارها داشته باشيم، مي‌توانيم به راحتي نوع فعاليت‌ها را هم مشخص كنيم.»

وی ادامه داد: «به‌عنوان مثال يكي از مراجع تقليد در پاسخ به سوالاتي مبني بر فعاليت شركت‌هاي هرمي، عنوان كرده بود كه هر درآمد كلاني كه بدون زحمت كسب شود، محل اشكال است، حالا اسمش بازاريابي شبكه‌اي، پارتي بازي يا رانت اطلاعاتي باشد و همين تعريف ساده نيز خودش يك معيار محسوب مي‌شود. ضمن آنکه بسياري از فعاليت‌هاي اين شرکت‌ها صرفا اقتصادي نبوده و حضور نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي در اين ارتباط، دليلي بر اين مدعاست.»

غلاميان بازاريابي شبكه‌اي را براي برخي كشورها فعاليت اقتصادي عنوان كرد و گفت: «اين فعاليت در ايران يك فعاليت اقتصادي نيست و ما نبايد هر آنچه كه از ديگر كشورها و يا ديگر فرهنگ‌ها به ما مي‌رسد، 100 درصد قبول كنيم بلكه بايد با مطالعه و بررسي مشخص كنيم كه با مباني ما مشكلي ندارند.»

عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت ابراز كرد: «در نظر گرفتن معيارهايي براي بازاريابي‌ شبكه‌اي مي‌تواند وجه تمايز آن را با شركت‌هاي هرمي در ديد مردم روشن سازد و در اين راستا وزارت بازرگاني فعاليت‌هايي را انجام داده كه مطابق آن شركت‌هاي مايل به انجام چنين فعاليت‌هايي بايد از آن كسب مجوز كنند اما با همه اين قوانين و مقرراتي هم كه وزارت بازرگاني اتخاذ كرده هنوز تفكيك اين دو موضوع به طور كامل انجام نشده است.»

وي با بيان اينكه بازاريابي‌هاي شبكه‌اي مي‌توانند در اختلالات اقتصادي تأثيرگذار باشند خاطرنشان كرد: «در آمريكا مجوز چنين شركت‌هايي به سختي صادر مي‌شود و اين نشان‌دهنده اين است كه نه تنها در ايران بلكه در ديگر كشورها هم‌ چنين حساسيت‌هايي وجود دارد.»

منبع: ایسنا