Gerdab.IR | گرداب

یکی از آسیبهای فضای مجازی؛

سندرم «ترس عقب ماندن از دیگران» پیامد ظهور سایت‌های خرید آنلاین

تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

با ظهور شبکه های اجتماعی و راه اندازی سایت های خرید آنلاین سبک خرید مردم تغییر کرده است. یک تحلیلگر در این باره گفت: سندرمی به اسم «ترس عقب ماندن از دیگران» وجود داد که ما را به سمت خریدهای بیشتر از حد توانمان سوق می دهد.

به گزارش گرداب به نقل از رویترز، روزهایی بزرگترین دردسر مادران خارج شدن از فروشگاه بدون خریدن یک اسباب بازی برای کودک در حال گریه شان بود. اما نوع چالش ها با ظهور پدیده خرید آنلاین تغییر کرده است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که خریدهای آنلاین موجب خریدهای گران قیمت ناگهانی توسط مادران جوان می شود.

بر اساس تحقیقی که سایت اینترنتی بیبی سنتر انجام داده، 53 درصد مادران آمریکایی از تلاش برای ایجاد زندگی ای بی عیب و نقص برای کودکانشان احساس خستگی می کنند. تقریبا نیمی از این مادران، یعنی حدود 46 درصد در نتیجه خریدهای اینترنتی گران قیمت بدهکار شده اند.

سارا کاپلان 33 ساله، مادر یک جوان 23 ساله در شهر نیویورک است. وی یکی از اعضای فعال گروه مادران فیس بوکی است.

او می گوید: «اگر عکس کودکی را در حال اسکوتر سواری ببینم، شروع به جستجوی اسکوتر در گوگل می کنم و نگاه می کنم ببینم آیا این وسیله برای فرزندم مناسب است یا نه.»

در فروشگاه های اینترنتی، مادران می توانند علاوه بر خرید کالاهای مختلف به خدمات دیگری نظیر پرستار بچه، مشاوره شیردهی دسترسی داشته باشند. استفاده فراوان مادران جوان از شبکه های اجتماعی و مشاهده تصاویر افراد مشهوری نظیر بیانسه و کیم کارداشیان به همراه کودکانشان، آنها را به سمت خریدهای گران قیمت و گرفتن جشن تولدهای پر هزینه سوق می دهد.

کیمبرلی پالمر، نویسنده کتاب «مادر باهوش، مادر ثروتمند» می گوید، سندرمی به اسم «ترس عقب ماندن از دیگران» وجود داد که ما را به سمت خریدهای بیشتر از حد توانمان سوق می دهد.

البته استفاده از شبکه های اجتماعی مزایایی هم دارد و شما می توانید رازهای خرید را با دیگران به اشتراک بگذارید.

پالمر می افزاید: «شما ممکن است نظر یک نفر را درباره محصولی که هیچگاه استفاده نکرده اید بخوانید و این به شما کمک کند که آن وسیله را نخرید.»