Gerdab.IR | گرداب

نبردگوگل واوراکل برسرکپی‌رایت جاوا

تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

شمارش معکوس نبرد قضایی سرنوشت سازی میان اوراکل و گوگل بر سر حقوق مالکیت معنوی برنامه پرکاربرد جاوا آغاز شده است.

به گزارش گرداب به نقل از زد دی نت، دو طرف پیش از این نیز در سال 2014 روزهای طولانی را در دادگاه پشت سر گذاردند و در نهایت دادگاه تجدیدنظر اعلام کرد گوگل حقوق مالکیت معنوی برنامه جاوا را با استفاده از 37 بسته کاربردی مرتبط در سیستم عامل اندروید نقض کرده است.

اگر منازعه حقوقی جدید دو طرف منجر به پیروزی مجدد اوراکل شود، تبعات امر برای گوگل بسیار وخیم خواهد بود. زیرا این شرکت دیگر نخواهد توانست از برخی مولفه های جاوا در اندروید استفاده کند. اندروید هم اکنون 80 درصد از کل بازار گوشی های هوشمند را در اختیار دارد و ممکن است توسعه دهندگان هم برای طراحی appهای سازگار با آندروید با محدودیت های جدی مواجه شوند.

حکم دادگاه جدید مشخص خواهد کرد که آیا گوگل با استفاده از مولفه های جاوا که کپی رایت آنها متعلق به اوراکل است حق استفاده منصفانه را نقض کرده یا خیر. اثبات عدم استفاده منصفانه به معنای وارد شدن خسارت به اوراکل و تعیین جریمه ای سنگین برای گوگل است.

برخی منابع مطلع می گویند ممکن است رقم جریمه گوگل به 9 میلیارد دلار برسد که در تاریخ قضایی صدور چنین حکمی در یک پرونده مربوط به نقض حقوق مالکیت معنوی بی سابقه است. این محکومیت هم بر تولید نسخه بعدی آندروید و هم بر عملکرد توسعه دهندگان و شرکت های نرم افزاری نیز تاثیر می گذارد.